Jump to content

6XC samletråd


hansen deluxe

Recommended Posts

Benytter også Reddings neckèr. Funker den.

 

Har gått til innkjøp av noen 90 grs Berger som skal testskytes til sommeren. Legger ut data når de er testet.

 

Har gode resultater med scenaren i samme vekt. Har benyttet denne til gås og skogsfugl med gode resultater/slakt.

har også skutt et par ryper med denne, men det ble litt for heftig etter min smak :| Blir vel litt som å skyte spurv med kanon.

Link to comment
Share on other sites

Benytter N160 for det meste.

 

Har testet fra 38 - 40,5 grs i hylsene med 0,5 mm friflukt

 

Jaktammoen jeg benytter i dag ligger på 39,0 grs. Har ikke kronografert. Begynte å få trykktegn når jeg nærmet

meg 40 grs (merkbare flatere tennhetter og svakt merke etter utkasteren, så jeg gikk heller litt ned mtp kruttvekt i og med

at presisjonen var upåklagelig med minndre futt i hylsa.

 

Ellers har jeg også hatt svært godt resultat med n150 med 37 - 37,5 grs i hylsa.

 

ellers har jeg skutt ca 100 kuler med Bergers 88 grs hpfb med meget godt resultat. Disse har jeg også felt en del gås med. Samme

skuddvirkning som med scenarkula.

 

90 grs Sako FMJ, fikk jeg ikke like gode samlinger med. Samme gjelder 90 grs V-max.

Link to comment
Share on other sites

Begynte å få trykktegn når jeg nærmet

meg 40 grs (merkbare flatere tennhetter og svakt merke etter utkasteren, så jeg gikk heller litt ned mtp kruttvekt i og med

at presisjonen var upåklagelig med minndre futt i hylsa.

 

Adder, gjelder dette for 90 grains kuler og N160? Jeg prøvde meg med omentrent det samme, men fikk skikkelig slappe hastigheter. Ingenting som tydet på høyt trykk ihvertfall.

 

Forresten, er du ranværing? :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her er noen ladedata fra ladeboken til Berger. Felles for disse er normahylse (trimlengde 1.8994"), 24" pipe og COL 2.750"

 

95 gr. VLD

VV N540

Min. 34,5 gr (Vo 2776fps)

Maks 38,6 gr (Vo 3042fps)

 

95 gr. VLD

Norma 204

Min. 40,0 gr(Vo 2925fps)

Maks. 44,3 gr(Vo 3248 fps)

 

105 gr, VLD

VV N540

Min 33,5 gr (Vo 2645 fps)

Maks. 37,0 gr (vo 2857 fps)

 

105 gr, VLD

Norma 204

Min. 38,0 gr (Vo 2747 fps)

Maks. 42,4 gr(Vo 3061 fps)

 

 

Selv har jeg bruk VV N150/N160

 

Lapua Scenar 90 gr

38,0 gr N150

COL 66,50mm

Fant dessverre ikke måling av hastighet på denne, men 7 knepp (1/4moa) fra 100m-200m, som skulle gi ca 920mps. Presis og 100% uegnet på rype.

 

Nosler Partition 100 grs

38,0 gr N160

COL 65,5

Vo 825mps

 

Skal se om jeg finner fram flere ladedata jeg har brukt. Har ikke testet noen av de fra Berger. Boka har også data for

115 gr (N540/N204).

Link to comment
Share on other sites

Det var en kvass ladning vinge86. Ingen trykktegn her?

 

bak308n; har en A-tec Maxim demper. Svært godt fornøyd med dempereffekten på min kombinasjon. Faktisk veldig stor forskjell ml 6XC og f.eks 6,5x55 ved bruk av denne demperen ved like løpslengder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var en tur i kjelleren og testskøyt noen ladninger i kveld. Målet er Norma 19 bak 90 grs Nosler Accubond. Startet forsiktig på 37,5 grs og 823 m/s. Halve grains trinn opp til 40,0 grs og 911 m/s.

 

I tillegg til tradisjonelle trykktegn som hevarmsløft og ekstraktormerker ble trykkring målt. 37,5 grs hadde 11,90mm, mens 40,0grs hadde 11,91mm. Imidlertid oppsto 11,91mm allerede ved 38,5 grs.

 

Ut fra forløpet så langt, gjetter jeg på balanse rundt 41 grs med den kruttloten jeg har nå. Det som gjør dette spennende, er at 41 grs ser ut til å gi svært bra hylsefylling og det pleier ikke å være spesielt negativt for presisjon.

 

Følger opp med resultatene når jeg kommer så langt.

 

For ordens skyld, rifla har 50 cm løp og dempet med en Maxim.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Godt 6XC er tilgjengelig for stadig flere.

 

Har laderom og et rom der jeg kan skyte i underetasjen i en bygning her på gården. Kan skyte på maks 10m, så det benyttes bare i forbindelse med innskyting av løp og kronografering av ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Jfr. tidligere innlegg.

 

40,5 grs gir 923 m/s

41,0 grs gir 937 m/s

Fremdeles ingen tegn til overtrykk. Disse hylsene ble helpresset for å være helt sikker på hylseekspansjon. Fremdeles 11,91 mm. Tipper 41,5 grs vil gi rundt 950 m/s, men velger å stoppe ved 41,0 grs. Årsaken er at da har jeg litt å gå på når det gjelder variasjoner i brennhastighet fra lot til lot.

 

Det er benyttet Federal Champion hetter. COL: 65,8mm

 

Til fri bruk på eget ansvar :smile:

Link to comment
Share on other sites

Testet mine første skudd i ettermiddag.

65 grs V-Max

41 grs 203-B

Lengde 62 m/m

Samling ca 22 mm.

Skjøt inn med denne ladningen med tanke på beverjakta.

Ladde flere av samme ladning. Gidder ikke teste mer. Skal få målt hastighet etterhvert.

 

Ladde også noen med samme oppskrift som J.Lien lader med.

34 grs N-140 bak 105 grs Scenar. Lengde 67 mm. (Max 68.5 mm.).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lada opp noen med N150:

 

90 scenar

37 grs N150

COL 61.5

Ga 926 m/s gjennomsnittlig i min 26" pipe. 10 ES, 3.8 SD (10 skudd)

 

 

105 grs Berger VLD

37 grs N150 COL 67.5

Ga 912 m/s, men ganske høy ES og SD i min børse

 

 

**HØYT TRYKK**

90 grs Berger VLD

38.7 grs N150

COl 66.5

976 m/s. Denne hadde høyt trykk, og ga merke etter utdrager. Tregt hevarmsløft. Tydelig at COL var litt lang i min børse. Anbefales IKKE. Ga meg før jeg fikk mange nok skudd til å trekke ut fornuftig SD og ES

**HØYT TRYKK**

 

90 grs scenar

38 grs N150

COL 66.5

961 m/s

ES 22.7, SD 7.8 (13 skudd)

Bra presisjon, men COL er som sagt litt for lang i min børse. Den står helt fremme i bommene, og vel så det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...