Jump to content

6XC samletråd


hansen deluxe

Recommended Posts

Testet mine første skudd i ettermiddag.

65 grs V-Max

41 grs 203-B

Lengde 62 m/m

Samling ca 22 mm.

Skjøt inn med denne ladningen med tanke på beverjakta.

Ladde flere av samme ladning. Gidder ikke teste mer. Skal få målt hastighet etterhvert.

 

Ikke testet på bever. Men har brukt samme kula på bever i 243 win ;)

Link to comment
Share on other sites

Har nå fått tak i et av de siste blaser r8 løpene i 6xc på 65cm.

Kjøpte et par pakker med Norma Diamond line 105 grains berger.

Finner ikke BC på disse kulene. På normas sider står det G1 BC= 0.517

Men finner ikke dette hos berger.

Er det noen som vet BC på disse kulene?

Link to comment
Share on other sites

Skal få testet dette jeg også. Men i dag var det for kalt for cronyen. -14C.

Ikke lett å skyte pusse skyte i slik kulde men det gikk.

Norma diamond line 6xc

 

16345254241_4c960ee9c7_z.jpgAll Photos-1918 by -killertriz-

 

Siste 2+ 1. 2 skudd og kneppet 1 H.

De andre er samlinger med puss hver 2 skudd.

Det er håp for denne blaseren i 6 xc

16160816589_84b167eec1_b.jpgAll Photos-1919 by killertriz, on Flickr

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dårlig vær gjør det mulig å lade.

 

Blaser R8, 65cm pipe (63 bolthodet)

 

Hva som skal testes: (0.2mm friflukt)

4 stk Berger 105 grains VLD Hunting- 41,1 grains Norma 204 col: 68.6mm, max col 68,83mm)

 

4 stk Berger 105 grains VLD Hunting- 37.0 grains Norma 203b, col: 68.6mm

 

3 Stk Berger 105gr VLD H - 37.5 grains 203b.

 

Presset ikke helt ned, bare ca 5.5mm av halsen. Den mater fint så håper den oppfører seg ordentlig.

Litt usikker, men fulgte Norma sine ladedata. Det viste seg at blaseren har i overkant romt kammer. Trodde jeg satte fast hylsa i dien, men neida, det var bare mye å presse inn. Litt skuffa over dette kammeret på blaser. Slike romme kammer har jeg nok bare opplevd på remington sine billigste rifler.

 

Ingen erfaring med å lade til 6mm xc, virker disse ok i forhold til trykk og friflukt i blasern?

Link to comment
Share on other sites

Skulle ønske jeg kunne si det samme som forrige taler.

Blir ikke helt fornøyd med samlingene min 202 får med diamondline. Målte ikke, men en treskuddssamling ligger på en klistrelapp størrelse (100m).

 

Litt ergelig når hjemmelada v-max i .223 går adskillig bedre.

 

Er det VELDIG nøye med tiltrekkingsmoment på pipe/stokk ifht samlingene børsa greier?

 

Flere som har original sauerpipe som ikke er helt fornøyd med presisjon?

 

Oppskrifta er kanskje å lade selv, hadde tenkt å lade etterhvert, men tenkte å smelle av noen diamondline først.

Link to comment
Share on other sites

til dere med sauer i 6xc. har dere originalt 202 løp fra f.eks landrø? og hva betalte dere for det?

sist jeg sjekka så var det over 8000,- for et løp.

har en godkjent søknad på løp nå...

vurderer originalt, dyrt løp mot å vente på rimeligere 200 str løp (lilja, krieger e.l)

Link to comment
Share on other sites

Er det ingen som stusser på avviket i ladedata,for berger 105 grains kulene, mellom ladeboka utg 7 og norma sine ladedata.

Ladeboka utgave 7 oppgir 35 grains 203b som max

Norma oppgir 37.6 grains som max med samme kule.

Her er forskjellen så stor at et reelt overtrykk i forhold til ladeboka.

Hvem skal man stole på. Norma oppgir min ladning på 36 grains, 1 grains over maks i ladeboka.

Har jo sett dette før ved ladning av 270w og sett på det som en liten artighet. Men for 6mm xc finnes det så lite å sammenlikne med at det fort blir ugreit.

 

Er det noen som har ladedata for Berger 105 grains VLD hunting med Norma 203b.

Skal jo tross alt benyttes i en R8.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har fått prøvd noen ladninger til min T3 6XC med krieger løp.

Fikk dårlige samlinger med 105 grains Nosler Competition. Ble straks bedre med 90 grains scenar. Fikk knaillpresisjon med Vihtavuori N150 (5 skudd 36,5 grain og col 68,3)dvs 4 mm samling (fratrukket kaliber).

Godkjent med 35,0 grain()5 skudd. Testa 80 grains GMX og fikk 3 skudds samling på 12mm..

 

QUpTTmor.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da var første bukken felt med 6xc, 105gr a-max i ca 860ms.

 

La skuddet rett bak bogfjøla, bukken gikk ca 15m før den ble liggende.

Ikke så alt for gæli til høl, noe blodslått, men heller det enn å lete rådyr i skumringen.

Har noen bilder jeg kan legge ut om det er av interesse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei. Holder på å lade noen skudd til skarvejakten i 6 XC. Har 80 gr. Hornady fmj, 90 gr. Sierra fmj og noen 95 gr. Norma fmj som jeg vil prøve. Har vit. N 150 og 160 til rådighet. Er det noen her som kan dele sine erfaringer og ladninger med meg?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Holder på å lade noen skudd til skarvejakten i 6 XC. Har 80 gr. Hornady fmj, 90 gr. Sierra fmj og noen 95 gr. Norma fmj som jeg vil prøve. Har vit. N 150 og 160 til rådighet. Er det noen her som kan dele sine erfaringer og ladninger med meg?

 

Vil tro at en butt helmantel gjør susen. Det har jeg brukt i både 6,5 og 7mm med meget godt resultat til fugl.

I 6XC vet jeg at N150 og 75gr V-max ikke fungerer i min børse. Det sprer noe voldsomt. Det ble bra med både N140 og N160.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Jentungen på 14 fikk plutselig for seg at hun også vil delta på nm jaktfelt til uka. Har fått låne et våpen i 6xc. Tenkte å lade 55gr nosler bt til ca 850m/s for minst mulig rekyl. Har n-140, n150 og CFE 223 i hus. Noen forslag til ladedata ??

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei, er det noen her som har ladet 6XC til S&L-pipe?

Hvilke kulevekter passer best i løp med 1:8 riflestigning?

 

Har skutt 100 diamondline fabrikkpatroner (105grain) med varierende resultat. Tenkte å lade En revekrafser (v-max /varminter/ball.tip) og en til matvilt (TTSX / Naturalis /gmx)

 

Noen innspill?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har ladet med 58grain Vmax og 38grainN-150, ca 950 m/sek spredning på ca20-30mm@100m og 85grain tsx/34grain N-150 ca 850 m/sek, spredning ca30-40mm @100 m. Langt fra den samlingen jeg hadde ventet meg, men det holder til mitt bruk til jeg får forsket litt mer. Tikka 558 med lothar saltet pipe.

Link to comment
Share on other sites

Har ett ganske ferskt løp i 6xc, tenkt til rev, ravn, kråke og stål. Havnet på 105 A-max i 900m/s. Presisjonen ligger på 10mm/100m, det er det vanlige. Nokre grupper er bedre men der skylder eg på flaksen. Har skutt 3 ravn, 5 kråker og ein rev. Ekstremt effektiv kule til mitt bruk. Har vert ute etter rådyrbukken siste dagene, har ingen betenkeligheter med å bruke den der heller.

Link to comment
Share on other sites

Har et LW løp i 1:8 twist, men får ikke helt stell på 105 grains kuler. Noe som er dumt, siden jeg kjøpte 1000 stk lapua scenar L 105grs.. Det jeg derimot får treff på er 90 grains lapua scenar L. De går rimelig godt i min, med norma 203B bak.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 7 months later...

Ting tar tid. Har ikkje hatt skikkeleg kronograf før no. Da dukka ein Labradar opp i posten.

Sierra Match King 107 grain

Norma 202 35,5 grain Gjennomsnitt hast 5 skot 875m/s ES 17

Norma 202 36 grain Gjennomsnitt 5 skot 871 m/s ES 5 (antydning til merke etter utdrager)

Norma N11 34 grain Gjennomsnitt 5 skot 828 m/s Es 16

 

Skutt ut av ein Sauer 202 Outback med 55cm løp uten dempar.

Samling med desse var veldig lik rundt 25mm Kunne sikkert fått mindre samlingar med å skyta i benk.

 

Brukes på eget ansvar!

 

Edited by Walker76
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...