Jump to content

Hw97k noe for meg?


pierotto

Recommended Posts

Hei. Tenkte jeg skulle kjøpe meg nytt luftgevær til hytta, og har lest litt om modellen nevnt i overskriften. Pleier å skyte på rundt 40-50 meter, men har lyst til å prøve meg på rundt 100. Det jeg lurer på er om jeg skal gå for 4,5 eller5,5 mm, og hvor man får kjøpt det i Oslo og omegn? Tenkte at på litt lange hold er det greit med litt tyngre kule?

Link to comment
Share on other sites

Dessuten en smule vanskeligere å selge da mange merkelig nok kvier seg for å søke erverv for .22 luft. Litt rart da det ikke koster stort..

 

Fordelene er et par:

 

Større høl i skiva.

Litt mer stabilitet ved utendørs skyting.

Mer energi.

 

Kulebanen til en .22 blir mer krum ved lave hastigheter naturlig nok, men med kraftige

luftvåpen er dette ikke noe problem.

Mange sverger til kuler av bedre kvalitet, du finner mye om kulevalg her inne, selv bruker jeg

omtrent kun Daystate og AirAirms-kuler i f.eks en kraftig pcp, mens fjærbørser trives godt med JSB og annet i litt tyngre varianter. Kula kan deformeres ved høyt trykk og da er det naturlig at en jevn og godt produsert kule er best. De fleste jeg bruker til pcpbørse .22 ligger på mellom 16 og 22 grains. Kjøp ikke bly i bøtter og spann før du finner ut hvilken kule som samler bra.

 

Lykke til med valget, .22 blir sjelden feil uansett. SKal du kun skyte inne er det naturlig å velge .177 men på avstander over 30-40m og opp mot 100 er .22 soleklart bedre.

Link to comment
Share on other sites

Du kommer ikke til å angre. På 100 meter plukker du lett 1/2 liters colaflasker og det er bra med punch godt forbi 100 meter.

Ang kulevalg så har erfarigsmessig alle HW97'er jeg har vært borti og har lest om at H&N Field Target Trophy og JSB Exact er de to kulene som går best

så jeg ville prøvd de først som sist. Bla Våpen Søilen selger disse kulene. JSB kula er litt tyngre så den er best egnet utover 100 meter etter min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ARH/JM sender direkte, til meget gode priser(lav dollarkurs), det finner du her:

http://www.airrifleheadquarters.com/pag ... 251327.htm" target="_blank

Pakningene hans er litt overdimensjonert, og trenger ofte tilpasning.

 

V-mach kan sende direkte de også, må nok bestilles via mail, koster hakket mer enn ARH/JM:

http://www.air-rifle-tuning.com/v-mach/Home.html" target="_blank

Har meget godt rykte, og leverer også kits med ny tube/stempel med syntetsiske opplagringsflater. skal visstnok være meget bra, men jeg har ingen erfaring.

 

Vortek må bestilles fra den svenske leverandøren:

http://www.progunner.eu/" target="_blank

Vortek skal være enklere å tilpasse enn JM/ARH, pakningene trenger ikke tilpasning. Har bare prøvet pakningene, er ikke helt overbevist, de som har erfaring med kittene gir vareierende tilbakemelidiger.

 

Target Tune India leverer også endel saker:

https://www.target-tune.in/international/" target="_blank

Er selv litt nysgjerrig på delene fra denne produsenten.

 

Welsh Willy har godt rykte i england:

http://www.woodfield-gcp.co.uk/" target="_blank

Baserer seg svjv på Titan xs-fjærer, og egne styringer.

 

edit: mer info

Link to comment
Share on other sites

......Hva er det som er det beste tuningkittet da?

 

Epler og appelsiner.....

Forskjellige folk har forskjellige preferanser mtp hvordan et fjærvåpen skal settes opp, og fjærvåpen responderer forskjellig på tuning.

 

Noen er bare ute etter kraft, mens noen vil ha mykest mulig oppførsel under avfyring, og noen er kun ute etter presisjon.

 

Har selv erfaring med JM's kit og fjærer, disse er slik jeg tolker det laget med tanke på myk oppførsel, presisjon og levetid, farta kommer i andre rekke. JM-delene gir meget gode resultater om geværet er bra, men om det er kvalitetsavvik i geværet kommer det fram, jeg får dårlig hastighet med pakningene hans i noen geværer, samtidig som de fungerer meget bra i andre børser.

 

Min far har en 97k med V-mach's fjærkit i, og har prestert meget gode grupper med den på 50 meter, men det krever gode kuler og riktig teknikk.

 

Vortek kittene gir fart, men skarpere rekyl enn andre kit. Noen påstår at dette kommer av at de harde pakningene tetter dårlig, og at dette nedsetter slitestyrken. Har desverre ikke erfaring med kittene, bare pakningene, men jeg er ikke overbevist.

 

Om du vil ta den helt ut, og ikke tenker på hva det koster, hadde jeg gått for et av V-mach's V-Glide kit.

Da er du garantert en god kompresjonstube, pluss et stempel med syntetiske styringer.

Dette har antagelig mer å så enn hvilket fjærkit du putter inn.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Hei. Tenkte jeg skulle kjøpe meg nytt luftgevær til hytta, og har lest litt om modellen nevnt i overskriften. Pleier å skyte på rundt 40-50 meter, men har lyst til å prøve meg på rundt 100. Det jeg lurer på er om jeg skal gå for 4,5 eller5,5 mm, og hvor man får kjøpt det i Oslo og omegn? Tenkte at på litt lange hold er det greit med litt tyngre kule?

 

I utgangspunktet, er ingen fjærluftgevær i kal. 4.5 egner til bra treff på 100 meter.. Vi snakker om et prosjektil/kule på kun rundt 0.5 gram... I så fall bør man opp i kal. 5.5. Men ingen tvil; HW og nevnt 97,

er et meget godt gevær. For god presisjon og kraft på lengre hold i nevnte kal., må det bli PCP gevær. Generelt, er vel verdt å merke, ang. hva noen mener å treffer på 100 meter: at noe skryt forekommer innen skyting, generelt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...