Jump to content

kjøpe drilling


sortebill

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hei,

 

Jeg har en Merkel 96K.

 

Veldig fornøyd med sikringssystemet ved at alt skjer med den samme fløya.

Hardt men ok avtrekk, fin presisjon og har vært overraskende tolerang i forhold til klatring ved flere skudd.

Overflatebehandlingen er elendig og den ruster så fort det blir overskyet.

(Dette er en eller annen lux-modell, og jeg har inntrykket av at std ruster mindre?)

 

Jeg hadde nok gått for Merkel igjen.

Alternativet Trumph koster jo i mine øyne litt vel mye.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Krieghoff,men byttet den ut til ein std. Merkel.....Angrar ikkje eit sekund på det

Det skal seiast at dette var ein Krieghof Plus,den hadde oppspenner og ein løpsvelger....altså,eg måtte velge,på førehand, om eg skulle bruke rifleløpet....

Dette kostet meg nokre skuddsjanser.

 

På Trumph modellen er det visstnok eit mykje betre system

 

Veit ikkje om Plus mod. blir produsert lenger,men styr unna den hvis du velger å gå for Krieghoff

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Krieghoff,men byttet den ut til ein std. Merkel.....Angrar ikkje eit sekund på det

Det skal seiast at dette var ein Krieghof Plus,den hadde oppspenner og ein løpsvelger....altså,eg måtte velge,på førehand, om eg skulle bruke rifleløpet....

Dette kostet meg nokre skuddsjanser.

 

På Trumph modellen er det visstnok eit mykje betre system

 

Veit ikkje om Plus mod. blir produsert lenger,men styr unna den hvis du velger å gå for Krieghoff

 

Nå har jeg en Krieghoff Plus, og jeg kan ikke se noe forskjell på denne og andre drillinger med hensyn til løpsvelger...

 

På de fleste drillinger har du to avtrekkere, noen har kun 1 stk.. veldig skjelden tre....og da bør du ha en løpsvelger som skjalter mellom hagle/rifle.

 

Det som er litt spesiellt med Plus modellen er at den har to slaglåser og ikke tre som andre har. dette gjør børsa lett og en svært enkel mekanisme, som igjen gir bra avtrekk og ikke så tungt oppspenner motstand.

 

Noen libehabere ser nok med avsky på en driling med to slaglåser, men alt til sitt bruk. For min egen del så jakter jeg stort sett kun med drivende hund og som regel er det Hare, rådyr eller en skjelden gang en rødrev som kommer foran hunden.

 

Med drivende hund er det skjelden at losdyret kommer som en overraskelse, du har stått i åndeløs spenning lenge før og for min del er løpsvelgeren alltid på "S" dvs hagle, for hvis behovet for rifleskyting skulle melde seg, har jeg som regel meget god tid til det..

Link to comment
Share on other sites

Dersom du skal kjøpe ny syntes jeg Merkel er mye drilling for pengene!

Men hvorfor ikke kjøpe brukt, da får du en bra drilling for 20-40k.

Med 3 haner (ekte drilling, ikke kombi med ekstra løp :wink: ).

Selv har jeg en Sauer & Sohn fra 1955 som jeg er meget fornøyd med.

Finn ut hva du ønsker av kaliberkombinasjon, gå i butikker å tafs på forskjellige, finn ut hva du liker.

Noen liker D99 (ikke jeg), den er hendig og pleier å "ligge godt" når du kaster opp som med hagle.

husk att du skal ha siktemidler (de fleste vil ha kikkert).

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Har en krieghoff trumpf til salgs. Skal man først ha en tradisjonell drilling er min ydmyke påstand at det er vanskelig å få noe stort bedre. Bruktmarkedet er dessuten kjøpers for tiden, så prisen blir bra. Særlig tatt i betraktning hva de kostet på slutten av produksjonen. Dagens trumpf modell tåler ikke samenligning med de gamle. Send pm om du er interessert.

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=40498808

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Krieghof plus. På rådyrjakt er det svært skjeldent jeg slår den over på hagle-hagle i frykt for at jeg glemmer å stille tilbake, og ender med å skyte et hagleskudd på 50 meter etter et rådyr. Jeg har med andre ord en kombi, der jeg har mulighet for å svitsje over til hagle/hagle. Jeg skyter 90 % av rådyrene med rifla. For min del synes jeg tre slaglåser helt bortkastet så lenge man må justere på pedalene for å få av skudd nr tre. Hvordan er dette på trumf? Om man tar av haglesikringene og spenner opp rifla samtidig, kan man dra to ganger i fremste avtrekker og en gang i bakerste? Eller merkel m 96, når man spenner tangenten helt opp, kan man gjøre det samme da uten å justere på noe mellom skudd to og tre? Isåfall er Merkelen den mest brukervennlige som jeg ser det. Men om man kan skyte to skudd med tangenten helt fremme, og må senke den til "hagleposisjon" for å få av siste skuddet, er det i praksis en kombi det og. Hvordan er dette?

 

Ellers synes jeg det er alt for kjedelige stokker på mange av de eldre trumf drillingene. Har selv gravyre og oppgradert stokk på plusen, og vil ikke bytte den i en bedre drilling med kjedelig treverk/gravyre. Den på finn ser fin ut om man studerer nøye, om det er riktig, bør du legge ut bedre bilder av stokken. Jeg byttet fra 6,5x57 til 7x57 sist jeg byttet drilling, og angrer forsåvidt på det...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er ikke redd for papirmølle importere fra Tyskland . Det er for tiden kjøprerns market. Men husk at drillingen må være stålgodtkjent og handle hos en offisiellt våpenforhandler , da slippe du tysk moms men ikke norsk . Leveringstid vanligvis under tre måneder men kommer litt an på utsmykking . Priser ligger delvis 30-40% under norske .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...