Jump to content

Randtent 12,17x44r?


AkE

Recommended Posts

Var for en del år siden på svartkrutt nm, og der var det en som skjøt med en randtent kammerlader i 12,17x44r. Han hadde hylser hvor det var frest ut ett "tennehettehull" hvor han plasserte en 22 lr patron uten kule som tennhette. Er slike hylser noe som det er mulig å få tak i?

Link to comment
Share on other sites

Bare en liten tanke, om du har et gammelt norsk våpen i god stand som ikke er ombygd fra randtent til sentertent, så kan det være en tanke å enten bytte det bort i et noe mer slitent og ombygd tilsvarende våpen som det finnes plenty av, eller selge den å kjøpe noe tilsvarende ferdig ombygd. Uansett vil det være noen kroner å få i mellom. Synd og skam og slite ut slike børser om de er veldig fine.......

Link to comment
Share on other sites

Det er en 1860 kongsberg, kort marine modell. Den er er veldig pen, tilogmed løpet er bra. Men våpenet er ikke mitt, en kompis av meg som eier det og det er ett gammelt familieklenodium. Så salg eller bytte kommer nok ikke på tale. Mye skyting blir det nok ikke med den uansett, men eieren har veldig lyst til å prøve ett par skudd med den.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har en brukt patronhylse (randtent), som disse:http://www.qxl.no/pris/sport-fritid/jakt/ammunisjon-ladeutstyr/12-17-remington-hylser-9-stk/v/an698560648/ burde det vel være mulig å borre ut et hull i kanten for plass til en 22 hylse? Eller er bunnen for svak til å holde en 22 godt nok på plass? Alternativt bruke en sentertent hylse, borre hull i kanten, og tette igjenn hettehullet i midten.

Link to comment
Share on other sites

Orginalhylsene er riemlig tynne så det tror jeg ikke går.

 

Å lodde igjen hettehullet på en hylse og borre inn en 22 i en sentertent er vel løsningen.

 

Men egentlig synes jeg ikke en børse som dette skal skytes jeg da :trist:, det er såpass mange skort-kammerladere en kan bruke til slikt å få tak på at pene børser kan få være i fred.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...