Jump to content

Langholdsskyting - Lokasjoner


Thregg

Recommended Posts

Etter å ha lest en del her inne på forumet, i våpenloven, viltloven og andre steder på nettet, samt snakket med ulike personer sitter jeg ennå inne med et par spørsmål når det kommer til Langholdsskyting, og de ulike arenaer dette kan praktiseres på.

 

Alternativ 1.)

Snakk med en grunneier - varsle naboer - ta hensyn til sikker bakgrunn og støy - informer lensmann.

(her har jeg lest om ulik praksis fra ulike politidistrikt / lensmannskontor)

Finnes det noe lovverk jeg kan ha med på innerlomma dersom jeg skulle få besøk av politiet?

 

Alternativ 2.)

En kjenning av meg nevnte at det bare var å ta en tur opp på hardangervidda / statsallmenningen og ta noen treningsskudd (også da med høyde for sikker bakgrunn etc).

Finnes det noe lovverk som regulerer dette?

 

Alternativ 3.)

Gå til anskaffelse av småviltkort tilhørende statsallmenningen, for så å kunne treningsskyte i disse områdene med "loven i hånd".

 

Oppsummering:

Det skrives mye sprikende på diverse forum om dette temaet, lovverket er slik jeg tolker det diffust - (og det blir en "skjønnssak" og dermed opptil den enkelte lensmann/betjent som kommer til stedet å vurdere lovligheten i aktiviteten).

 

Er det noen der ute som kan komme med et konkret "regelsett" jeg kan benytte meg av, og ikke minst referere til?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv gått for alternativ 1. Da stedet ligger på en allerede etablert skytebane (jeg skyter dog i andre vinkler enn det skytebanen er godkjent for) så har jeg fått tillatelse av styret i skytterlaget samt grunneiere.

Bagrunnen er så sikker som man kan få den (Fjellvegg)

Grunneier var kjempegrei og tok på seg oppgaven med å informere de nermeste naboene.

Denne plassen ligger langt unna by, men ikke langt unna en bygd som er vant med at det smeller fra tid til annen. Dette har gått helt fint for meg.

 

Skulle politiet troppet opp, hadde jeg bare referert til leder i skytterlaget, samt grunneier som jeg har snakket med på forhånd.

Etter ønske fra grunneier så bruker vi lyddemper så langt det lar seg gjøre.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Støtter denne.

Det er jo morro å skyte, men når det eneste man har tilgang til er banen på Håsken, med sine knappe 100 meter

hadde det vært morro å kunne skutt en plass med litt lengre hold.

Er begrensa hvor lenge det er morro å ligge å skyte papp på 90 meter...

Link to comment
Share on other sites

131 påmeldte nå. Ikke hørt noe om avlyst. Var avlyst jaktfelt her på søndag, men det er jo noe annet. Er jo ikke mye snø nå? Iallefall ikke til å være oppi her. Vet ikke hvordan det er med jegerklassen på finfelten, men det går an å sjekke. Evt om det er mulig å hive seg med de voksne på grovfelt. Vent, slutt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyterpå egen grunn til vanlig, men vi har en hytte på statsalmenning, såkalt festetomt. Den er eneste hytte på den siden av et stort vann, med muligheter til å skyte flere km med trygg bakgrunn. Har da tatt med riflen med lyddemper og skutt litt i all stillhet, men hvordan vil dette stille seg hvis den lokale overkonstabelen kommer? Bør da ha litt friheter rundt hytta også. :)

Link to comment
Share on other sites

Styrvollfelten er oppe. Ingen planer om avlysning om ikke det skjer noe rart mellom nå og helga. Hvis det blir ca et lag 5-6ish som ønsker å delta, men med våpen som ikke går i noen klasse, og folk ikke er medlem ser det ut til å bli en mulighet i siste laget, 13:40 på lørdag. Dette med forbehold om evt. uheldige sammentreff. Hvis noen ønsker å delta. Les skytterhåndboka og kapittel om felt. Lær regler, og send pm til meg, så har vi en pekepinn på ca hvor mange som stiller. Setter i utgangspunktet et tak på 6stk.

 

Sånn, da bør det stille noen fra Vestfold på felt til helga med noe annet ren DFS rigg. Venter i spenning...

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det, har du kun to valg. Enten en godkjent skytterbane, eller ditt

alternativ 1. Alt. 2. og 3., er ikke uten videre lovlige.

 

Og alternativ 1, er diskutert i flere tråder her tidligere. Men da under tekst som skyting på privat grunn, o.l. Og aktuelle problemstillinger, er også diskutert i:

viewtopic.php?f=33&t=91111

 

 

Er sikkerheten i orden, er det de lokale Politivedtekter for kommunen, som forteller om lokale bestemmelser (les da nøye definisjon på "tettbebyg strøk", o.l.). Og Naboloven (støy).

 

Nå driver ikke jeg med langholds skyting, men det er da også skytterbaner (og steder) hvor en kan skyte på lange hold. BL.a. Nærmeste for deg er kanskje ved Kongsberg, hvis du bor i nordre Vestfold. Men det er sikket andre her, som eventuelt kan tipse om skytebaner, hvis det er et alternativ.

 

Editt: Ser det er noe galt med linken jeg kopierte og "limte inn". Men vet ikke hva som er galt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

... men vi har en hytte på statsalmenning, såkalt festetomt. Den er eneste hytte på den siden av et stort vann, med muligheter til å skyte flere km med trygg bakgrunn. Har da tatt med riflen med lyddemper og skutt litt i all stillhet, men hvordan vil dette stille seg hvis den lokale overkonstabelen kommer?

Du skal vel også ha grunneiers tillatelse og den tviler jeg på at du får av Staten/Statsallmeningen. Og får du ikke det, er det nok ulovlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...