Jump to content

En ny nybegynner


PerArild

Recommended Posts

Med stor respekt har jeg begynt med denne hobby.

 

Mitt utgangspunkt har vert å lage kniver med enkle virkemidler i starten, før man går over til noe mer kostbare materialer.

 

Søker derfor etter råd fra de mer erfarne;

 

Som front og bak-holk har jeg benyttet meg av oksebein, som ble skaffet under en middag på en restaurant. Disse er i utgangspunktet nesten helt hvite, men jeg har duppet skaftet i olje, og etter denne prosess blir beinet noe «marmorert». Nå er ikke det så farlig, men det hadde vert trivelig å kunne beholde det noenlunde hvite utgangspunktet. Prøvde å olje et skaft med pensel, men jeg følte jeg ikke fikk noe pent resultat før etter en 10-15 strøk. Hva gjør dere?

 

Videre har jeg benyttet svart lær (fra en gammel lommebok) som skille mellom treverk og metall. Ser at mange benytter vulkanfiber. Var i starten redd for at læret ikke skulle bli sterkt nokk, men etter en test viste deg seg at det er store krefter som skal til for å brekke dette. Har vulkanfiber noen andre positive egenskaper?

 

Ser av bilder at de fleste polerer skaftet til en blank overflate. Dette har ikke jeg gjort av redselen for at skaftet skal bli for glatt å holde i. Stemmer dette, eller er det bare noe jeg innbiller meg? Har selv kun tatt kjøkkenpapir og gnidd på skaftet etter at oljen har tørket.

 

Selve skaftet er laget av eikelister som ble innkjøpt fra Biltema for mange år siden. Har nå endelig fått et bruksområde for disse. Har vel rørepinner for maling til jeg blir 372 år.

 

Ser også at mange beiser skaftet for å få frem treverkets struktur. Er ikke dette på kanten av «juks»? Tenker da på gamledagers møbel-lakkerere som kunne trylle frem de vakreste strukturer på hvilket materiale som helst.

 

I all ydmykhet viser jeg bilder av mine tre første kniver laget med dette prinsipp. Den fjerde er laget av en bit bjørk jeg fant i vedboden.

 

nr_1.jpg

nr_2.jpg

nr_3.jpg

nr_4.jpg

 

Per-Arild

Link to comment
Share on other sites

Synes bildene er veldig mørke (er det bare på min maskin...?), så det er litt vanskelig for meg å se skikkelig.

Men formene er ganske bra, og den siste har veldig fin form. Ser også ut til å ha fine mellomlegg.

Men som sagt, litt vanskelig å se.

 

Om man ikke skal konkurrere, så er det vel ikke noe som er "juks" annet enn det man selv anser å være det. Det farges, lakkeres, brukes unaturlige materialer... ad mass. Så det er opp til deg selv synes jeg. Om du skal konkurrere, må man selvsagt følge konkurranse reglene i den aktuelle konkurransen.

 

Stå på, alltid artig å se på kniver!

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Horn blir misfarga når dei er i olje. Eg maskerer hornet og fører på med eit olja papir eller pensel. Det er alltid ein fordel å ha eit mellomlegg mellom horn og tre så det ikkje trekker olje inn til hornet. Når du oljar eit treskaft med horn i så må du bare ta det seint og roleg.

 

Ein grunn til å ikkje bruke lær eg har høyrd men ikkje erfart er at læret kan trekke til seg vatn, utvide seg og så tørke igjen og stelle til ei glipe eller i verstefall sprekke opp skaftet. No har ikkje eg vore borte i dette sjølv og det er nok noko som veldig sjeldan skjer.

 

Når det gjelder polering så er dette som finish. At det kan bli glatte skaft er heilt sant, i allefall når det er hornkniv.

 

Farging meinar eg det samme som Dag om.

 

- Aslak

Link to comment
Share on other sites

Ser veldig bra ut det her.

I mine øyne er det ikke noe som kalles juks, så lenge du ikke får andre til å lage ting for deg, og en tar æren av det selv.

Beis, farg, olje og gjør hva du vil sier nå jeg!

Legg gjerne ut det du lager i fremtiden. Og som Dagl nevner, så hadde det vært flott med lysere bilder.

Også må jeg jo nevne at jeg syns det er artig at du tar i bruk så mye gjenvinning av saker du har liggende. Legger jo litt mer historie i det du lager.

 

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Takker for posetiv respons.

 

Har ikke "turt" å begynne med å file ned innleggene. Ser at metallet er noe bredt (kommer fra et gammelt navneskilt på jobben), slik at den virker noe "blingete".

Det er ellers utrolig hva et bilde viser (avslører). Tror jeg skal file ned nedre bakkant slik at denne virker mer paralell med den øvre, og buen ikke blir så brå.

 

Per-Arild

Link to comment
Share on other sites

Nei om du ønsker å file ned innleggene må du vurdere selv, men det er ikke så vanskelig, spesielt når du har rette innlegg. Litt mer tuklete på bøyde innlegg. Start litt pent til du har et styrespor, så går resten av seg selv.

 

En liten justering bakerst på skaftet er kanskje ikke feil.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 1 month later...

Sommerferien er over og jeg har pusset på en kniv "Norge rundt" (Mupani/Kamelbein og Nysølv)

Hus får'n få til høsten. Kom gjerne med kommentarer.

 

normal_IMG_3895.JPG

 

Videre har jeg laget et bilde av en kniv med litt bedre visning av bladvinkel. Hva mener dere er best. Er'n for lav, høy eller passe?

 

normal_IMG_3902.JPG

 

Per-Arild

Link to comment
Share on other sites

Syns knivene ser fine ut.

Innleggene ser tette og bra ut, og fine farger sammen.

Rygglinjene ser ikke så værst ut heller, men jeg personlig ville kanskje laget de med litt mer "bitt".

Jeg tror at hvis du bruker disse til å spikke med, så vil det bli litt slitsomt, fordi eggen runder så opp mot tuppen av bladet.

Hvis ryggen hadde hatt en litt større bue, og magen på kniven lå litt lenger bak, så tror jeg de kunne vært litt lettere å bruke over tid.

Men det er bare min erfaring. Vanskelig å si om en ikke holder dem i hendene selv.

Men det her blir jo bare bedre og bedre. ;)

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Stilren og meget fin kniv!

Om jeg skulle pirke på noe, blir det under-linjen nærmest eggen. Den har en vinkel i forhold til eggen, og skulle holdt samme linje som eggen ett stykke. Litt mindre "kul" på magen kunne jeg også tenkt meg. En forbedring ville vært å ta litt mer av på magen, noe som hadde hjulpet på begge deler.

Men nå som slira er sydd er det ikke noe alternativ. Ha det heller i tankene neste gang (dersom du er enig.. ;-) ).

Synes du har gjort en meget fin kniv, som du kan være stolt av!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takk for kommentar Sclalars og Dagl.

 

Ser selv at det er noe uharmonisk i linjen magen-egg. (Tegningen ser bra ut, så det har vel skjedd noe i pussefasen).

Man blir litt "blind" med tanke på utformingen, så jeg tror at et tips (for meg), er å legge vekk kniven en stund for så å ta den frem igjen. Videre ser jeg det er smart å ta bilde av kniven, man får et helt annet blikk for detaljer da. Det er ikke enkelt, for man blir litt utålmodig i sluttfasen.

 

Per-Arild

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fortsetter min eksperimentering på form, farge og materialer. Denne gang med bjørk, elggevir, aluminium og fiber.

 

normal_20131220_123314.jpg

(Ser bildet ble noe lyst, men jeg tror dere allikevel får et inntrykk)

 

Benytter anledningen til å ønske alle en god jul og et godt nytt år!

 

Per-Arild

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Egentlig en kniv jeg gjorde ferdig mens det var litt mildvær ute (har i praksis ikke noe annet sted å sitte enn ute), men har fått hus de seneste dagene.

 

Bjørkekote, never, reinsdyrhorn, aluminium og fiber. Kom gjerne med kommentarer.

(Ser selv et det kunne ha vert stiplet mange flere hull på nedre del av slira)

 

normal_20140122_114344.jpgnormal_20140122_114314.jpg

 

Per-Arild

Link to comment
Share on other sites

Hei Per Arild.

Fin kniv. Jeg er ingen ekspert eller dommer, så alt jeg skriver her er min subjektive mening.Hvis jeg skal sette finger¨n på noe, så synes jeg kniven virker litt "baktung". litt sånn som Sameknivene gjør vettu :D

Og jeg ser at du bruker aluminium i mellomleggene dine. Vær klar over at det har en tendens til å korrodere over tid. Jeg ville ha gått over til sølvtinn/tinn hvis du har mulighet til å få tak i det.

 

Sliren: Du sliter litt med det samme som jeg gjorde for en stund tilbake (før jeg leste Haretex sine tråder). nedre del av slira har lett for å bli litt "konturløs", hvis du skjønner hva jeg mener? Bygg opp litt rundt bladet ditt med litt papp og maskeringsteip, så skal du se at det er mye lettere å få den strammere i utrykket.

 

Synes du er flink jeg :wink:

 

Mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Synes det ser veldig bra ut.

I slire ser krummingen bakerst på skaftet ut til å være i meste laget.

Men når jeg kun ser på kniven (altså ikke i slire), så ser det bedre ut....

Kanskje noe på bildet som lyver litt..

 

Tror en oppbygging av slira nederst ville gjort seg. Kanskje en inner-slire av tre?

 

Forøvrig synes jeg det ser ut til å være veldig bra håndtverk, og fin finish.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takk for kommentarer til Lars og Dag.

 

Årsaken til at jeg legger ut bilder er jo at flere par øyne ser bedre en mine to. Er jo på eksperimentstadiet ennå, så jeg vil jo prøve ut forskjellige former og farger.

 

For øvrig så er jeg enig i hva dere sier. Og det med litt "nedsunket" slire er vel igjen et resultat av at man blir litt ivrig på slutten. Det har hele tiden ligget kjøkkenpapir (som beskyttelse innerst mot bladet) samt dobbel melkekartong utenpå der igjen, som da dessverre ble tatt vekk etter farging av slira. Den skulle nok ha ligget der lenger.

 

Det med aluminium som mellomlegg er faktisk bevist, da jeg er ute etter en "harmonisk/matt" fargetone da skaftet har en lys-brunlig tone. Hadde derimot skaftet vært mørkere hadde det for meg vært mer naturlig å benyttet et blankere metall.

 

Per-Arild

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har fått stabilisert noen emner fra fjorårets vedhogst.

Her en rognebit plassert på et, for meg, noe spesielt blad.

 

Jeg syns tegningen så fin ut, men i live blir dette feil. Er det noen som har noen ideer på hva jeg kan gjøre for å rette det opp igjen? Kan det holde med å heve buklinjen 1-2 mm, kanskje mest bakerst?

 

normal_20140226_102458b.jpg

 

Per-Arild

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke tatt mer av buklinjen bakerst, men rettet opp ørlite fremst. Slik at de fremste millimeter blir mer paralell med egg-linjen på bladet.

Jeg ville også rundet av ryggen noe mer bakerst, da jeg synes denne ser litt "rett" ut. Det vil også gi en noe lettere avslutning på skaftet. Derfor vil jeg ikke ta mer av buklinjen bakerst.

 

Det er mine tanker rundt det.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har foreløpig gitt opp kniven over, men vi får se.

 

Imidlertid har jeg fått pusset ferdig to kniver med stabilisert skaft fra min vedhogst.

Den første er laget av osp, elghorn, tinn og fiber

normal_2014-04-29_09_58_00_2.jpg

 

Denne er av grenkløft av rogn, samt elghorn tinn og fiber.

normal_2014-04-29_09_59_29_2.jpg

 

Etter et hjerteinfarkt her tidligere i vinter har arbeidslysten blitt heller laber, så vi får se om disse noen gang vil få en slire å være i.

 

Per-Arild

Link to comment
Share on other sites

Den første var meget fin med fine linjer

Den andre var også meget godt arbeid, men her er rygg-linjen litt feil noe som gjør at den blir noe "uppnosig".

Lysten kommer nok tilbake, vi gleder oss til å se knivene i slire!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...