Jump to content

300 grs Scenar i trg 42 med 1-12 pipe.


Harald P

Recommended Posts

Hei, denne hadde kansje passet bedre på ladekammeret, men det er her jeg treffer de riktige personene. Har en trg 42 i 338 lm som jeg har brukt i 6 år med 250 grs scenar dette fungerer aldeles utmerket, har hørt den ikke er noe glad i 300grs kuler så jeg har aldri prøvd, men er nyskjerrig på å prøve. Er det noen som har noen erfaring med dette og kan dele erfaringer med meg hadde jeg vært takknemmelig, eventuellt hvilket krutt og hastighet fikk dere til å virke best? Løpet er ikke i nærheten av å være slitt enda, slik at jeg har ikke lyst til å bytte pipe enda, men jeg skulle gjerne fått 300 grs til å gå godt. På forhånd takk.

 

H.P :D:?:

Link to comment
Share on other sites

Har ennå ikke hatt anledning til å prøve, men etter at jeg leste noe om at Sako forandret på riflestigningen på et tidspunkt tenkte jeg å prøve tilfelle dette bare var gamle rykter som nekter å dø ut.

 

Uansett, håper noen andre med erfaring kan opplyse oss litt i mellomtiden.

Link to comment
Share on other sites

Sako forandret riflestigningen fra 1:12" til 1:10" en eller annen gang, jeg vet ikke når, mitt tips er å måle riflestigningen i rifla di.

Jeg kjenner kun til en TRG 42 med 1:12". Den skyter ikke 300grs Scenar med noen presisjon man ikke kan kaste en stein med, og 265gr Barnes TTSX laget veldig avlange hull i skiva, også uten presisjon.

 

Så det jeg hører, og det jeg ser, er at det er poengløst 1:12" å prøve 300gr Scenar i en 1:12" TRG 42.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 refererer til min TRG-42 :wink::lol:

Har prøvd 300 grains Scenar på 100 m, og med 10 skudd så samlet den på 3-4 cm. Men tviler sterkt at det er noe presisjon lengre ut. Har en sterk mistanke at kulene tipper rundt, slik Barnes TTSX 265 grain gjorde på 100 m.

 

Jeg har tatt dette til følge, og bruker bare 250 Scenar og 225 grain Barnes TTSX på jakt med stort hell. Med disse kulene så samler jeg 3 skudd med en klistrelapp.

Anbefaler deg å holde deg til 250 Scenar. Den duger godt til lange hold. Har skutt til nå ut på 1300 m, og treffer 40x40 gong uten noen problemer.

 

Men når pipen er utskutt, så blir det ei pipe med 1-10" tvist.

Link to comment
Share on other sites

Sako TRG 42 har blitt levert med 1-10 stigning siden 2006 eller der omkring.

Står også på sako.fi at de leveres med 1-10 stigning.

Dette på grunn av at 1-12 ikke stabiliserer 300grs kuler, hverken Sierra MK eller Scenar.

 

Så det er utrolig rart at du har fått en med 1-12 løp.

Ville tatt kontakt med leverandøren og sendt inn en klage.

Link to comment
Share on other sites

Ja, forvirrende info på sako sine sider.

Tviler på at de har gått tilbake til 1-12" siden det er blitt mer og mer populært med 300grs kuler.

Lapua har fabrikkammo med 300grs Scenar, tidligere hadde de kun 250grs LockBase.

 

Er du sikker på at rifla du har er 2012 produksjon?

Link to comment
Share on other sites

Den ble bestillt fra Sako i fjor, og jeg regner med at det ikke er en pre 2006 versjon.

 

Hva slags våpennummer har de nye TRG 42 riflene i .338? TRGen er forresten en green phosfate og ble ikke disse produsert i nyere tid? Kanskje man må være obs på å ikke få gamle rifler i 1:12 til 40000+ kroner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...