Jump to content

Nytt teleskop


bransern

Recommended Posts

Hei folkens

Har dere noen tips

Jeg tenkt å kjøpe meg et nytt teleskop. Det skal ha variabel forstørelse Max skal ikke være under 60x gjerne mer. Det skal være 45 graders okuloar.

Det er Swarovski eller zeiss det står i mellom.

Ønsker å høre fordeler og ulemper med div modeller.

Den skal brukes på hjorte jakt i bjørkebeltet. Div Fjelljakt/ reinsdyr jakt.

Og det skal brukes i dagslys.

Hva mener dere er bra?

Vekt har jo selvfølgelig noe å si

 

Må vell sies at jeg ikke har tenkt å bruke mer en 25 000 da helst med et enkelt stativ og veske inkludert.

 

Bransern

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 80mm versjonene av Zeiss og Swaro en god del. Jeg innbiller meg at Swaroen har et lite forsprang på skarphet/bildekvalitet, men det kan god være innbilning.

Egentlig er de så like at det koker ned til hvilket en liker best selv, de har f.eks. litt forskjellig fokuseringshjul. Selv ville jeg omtrent kastet lodd om jeg fikk velge et av dem.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville revurdert noen av kravene dine, som er følgende:

 

60x trenger du dette?

Da de nye 60mm spotterne til Z & S er på 45x og 50x. Det er ytterst sjelden at min står på 60x, stort sett er den på 40-50x

 

Helt enig i 45grd okular.

Siden vekta har noe å si, vile jeg helt klart gått for den "lille" modellen fra Z & S på ca. 60mm

 

Revurder også det du sier om enkelt stativ(?) Du bør legge mye penger i stativet, ellers oppnår du ikke den kvaliteten i spotteren som du har kjøpt.

Om du velger Z eller S blir smak og behag, begge er meget gode.

Link to comment
Share on other sites

Revurder også det du sier om enkelt stativ(?) Du bør legge mye penger i stativet,

Et slikt teleskop på et vanlig fotostativ er jo penger ut av vinduet, du ser ikke halvparten av det du ville sett på et skikkelig stativ. Manfrotto 055 er det absolutte minimum, og til jakt har de en karbon-modell - putt et solid videohode på et slik, så hjelper det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville revurdert noen av kravene dine, som er følgende:

 

60x trenger du dette?

Da de nye 60mm spotterne til Z & S er på 45x og 50x. Det er ytterst sjelden at min står på 60x, stort sett er den på 40-50x

 

Helt enig i 45grd okular.

Siden vekta har noe å si, vile jeg helt klart gått for den "lille" modellen fra Z & S på ca. 60mm

 

Revurder også det du sier om enkelt stativ(?) Du bør legge mye penger i stativet, ellers oppnår du ikke den kvaliteten i spotteren som du har kjøpt.

Om du velger Z eller S blir smak og behag, begge er meget gode.

 

Jeg har en fast 30 x swarovski. Nå. Og synes det er alt for lite, men det er ikke sikkert jeg behøver noe mer en Max 50. Du har nok rett der.

 

Dette med stativ, var egentlig veldig dårlig skrevet ifra meg. Det jeg trenger. Er ett solid og lett stativ som jeg kan sette på en Stein, eller ligge å se i gjennom. Vekt og kvalitet er viktig som du sier. Jeg har et stativ som er tungt og solid. Som jeg har i bil og hytte. Dette kan jeg stå bak.

Hyggelig om noen legger ut link til brukande stativ for mitt formål.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...