Jump to content

På tur med hund


Münsterjeger

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg skal snart avgårde en uke med hunden min.

Var på plassen og tilbragte en natt. Det var kaldt, og begynner og bli urolig for at det kan bli for kaldt for hunden. Målte ikke temp, men var nok under 10 grader. Komfort-temp på soveposen min er 0 grader, og jeg frøys ganske bra.

 

Hvordan pleier hundefolket å løse denne problemstillingen?

 

Evt noen som har erfaringer med at hunder sliter hull i bunnduken på telt?

 

P

Link to comment
Share on other sites

Ett stykke liggeunderlag eller en bit reinskinn å ligge på holder i massevis, og i ytterteltet. I allefall min hund hadde ikke noe problem med å sove ute i normale høsttemperaturer, de er ofte ikke like pysete som eieren.

Hvis ikke en hund kan sove ute uten sovepose under 10 + så er den ikke egnet som tur/jakthund!

Link to comment
Share on other sites

Eg har hatt mine munsterlandere med på vinterturer i høyfjellet, les filefjell, og det gikk greit.

Eg bruker varmedekken på hundene, og stapper begge hundene ned i en jerven hunter fjellduken.

Ene natten var det i hvertfall -15 og de var like raske og spreke som ellers neste morgen.

På høstjakten får du ikke slike kalde tempraturer. Da bruker jeg å finne et tørt sted hvor de skal ligge, og på med varmedekken. Høsten tenker eg ikke på hundene så lenge de er tørre.

Link to comment
Share on other sites

Jerven Hunter og varmedekken er obligatorisk når jeg jakter med hundene og ligger i telt. Jeg legger huntern som en madrass og har varmedekken på hundene. Dette er faktisk en forutsetning for å få max ut av bikkjene under jakten. Uten et liggeunderlag og varmedekkenet vil de krølle seg sammen som en ball, dette gir ikke den restitusjonen som "toppidrettsutøvere" trenger. Mange eldre hunder utvikler også reumatisme takket være korttenkte eiere.

 

Jeg sier som en kjent Dansk trubadur: det beste til meg og mine venner. :Dhttp://www.youtube.com/watch?v=S6qjMw54JDA&feature=related

Link to comment
Share on other sites

Frøkna mi fryser fort, og da vi var på NM elg på Tynset i sommer endte hun i soveposen min... :S

Neste tur hadde jeg med thermodekkenet hennes (dogman med sovepose-fyll! HERLIG dekken), og fjellduken. På jakt- og fiskedagene nå kjøpte jeg en hvilepose til Keira. Denne kjøpte jeg fra Gudbrandsdal fuglhundsenter (http://www.gaupa.no). Denne betalte jeg 298 kr for. Dekkenet er tilsvarende dette: http://www.fk.no/trade/productview/803417/921/ og kosta ca 300 kr... Kjempefornøyd med dette :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...