Jump to content

Storviltjakt med 300 WSM eller 30-06 Spg.


flanged

Storviltjakt kaliber i inn og utland  

65 members have voted

  1. 1. Storviltjakt kaliber i inn og utland

    • 30-06 Springfield
      35
    • 300 WSM
      30


Recommended Posts

Hei,

 

Grev og spør litt no, men eg har avgjort meg for å investere i éit av desse 2 kalibera. Kva for ein av desse meiner de eignar seg best til storviltjakt, både her heime og høyfjellsjakt i utlandet der avstandane kan bli lange. (ibex, moose, caribou, o.l)

 

Eg har riflar i 9.3 og 6.5x55, men vil ha ein i mellom til slik jakt som nemnt

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg har begge kalibrene anser jeg meg kvalifisert til å svare :wink: .30-06 dekker alle behovene godt og gir klart lettest tilgang på ammunisjon, den er av alle praktiske grunner best egnet. Men .300WSM er et interessant kaliber med god ballistikk, imponerende presisjon og svært tilgivende på ladning.

Link to comment
Share on other sites

Med dine krav til høyfjellsjakt og lengre avstander er valget enkelt, den som gir høyest hastighet med kuler som har høy BC.

300 mag kalibrene er her overlegne. Velg hvilke som helst av dem.

De kalibrene du har gjør samme jobben som 30-06 på vanlig jakt, og 6,5 danker ut 30-06 på alt som er lengre hold. Det blir meningsløst å kjøpe 30-06 som er et dårligere enn det du allerede har.

Link to comment
Share on other sites

Med dine krav til høyfjellsjakt og lengre avstander er valget enkelt, den som gir høyest hastighet med kuler som har høy BC.

 

Så langt er vi helt enige.

 

og 6,5 danker ut 30-06 på alt som er lengre hold.

 

Her Per med fare for å tråkke flinke folk på føttene er du vel på litt tynn is ??

 

De beste jaktprosjektilene pr idag har G1 BC mellom .500 og .600 og kal 30 kulene er de beste. De beste 6,5 kulene er 140 Hornady SST og Nosler AB. En kal .30" 180 AB/Scirocco er minst like bra og oppnår minst den samme og i de fleste våpen ganske mye høyere hastighet i en 30-06 sammenlignet med det en klarer med selv de mest ambisiøse ladningene i en 6,5.

 

Normale maksladninger i 6,5 med 140 grs jaktkuler i normale løp gir ca 825m/s. Tilsvarende maksladninger i 30-06 gir drøyt 850m/s. 25m/s gir ikke store balistiske forskjellene, men å hevde en 30-06 er underlegen en 6,5x55 balistisk er direkte feil. Med jaktkuler er 06'n en 6,5x55 overlegen.

 

Til trådstarter - hvor mangt er langt ??

Med utgangspunkt i mine egne maksladninger med 180 AB i begge kaliberne er de for enkelhets skyld ca 850 og 900m/s i henholdsvis 30-06 og 300 WSM. Ut av 30-06'n slutter pålitelig ekspansjon på drøyt 450m. Med 300 WSM ca 530m. Med 5m/s sidevind har du 1Mil vindavdrift på henholdvis 410 og 450m. En skal være ganske så hard til å skyte for at noen av patronenes ytelse skal kunne være den begrensende faktoren for ett skudd eller ikke.....

 

Om en skal opp i fjellene å jakte sau av en eller annen type blir jo vekt vesentlig. En WSM vil i de fleste tilfeller kunne bygges 150-200g lettere. Om du i tillegg er smart og velger ei 3" kasse får du ganske så mye ekstra ytelse med de tyngste kulene. At mer puff gjør ei lett jaktrifle MYE vanskeligere å skyte bra med følger med på kjøpet.

 

Masse er skrevet om korte feite patroners overlegne presisjon. Kan være det kan utnyttes til rein BR skyting. For ei jaktrifle der en er svært fornøyd med 1/2 MOA/3sk er det i min erfaring skitt samme. Har hatt bra mange 30-06'r som er seriøst presise med de rette ladningene. Gidder en å ta litt jobb med hylser er den bra nok til å henge med til 1000 også.

 

Er i akkurat samme tankegropa som deg selv. Skal ha ei opp til og med elg rifle. Minst 400m potensiale. Minst kapabel til 1/2 MOA/3 sk. Maks 4 kg med kikkert og demper montert. Har endel erfaring med 300 Mag/WSM og felles for de begge er at i ei lett rifle er de begge etter min erfaring krevende å skyte skikkelig godt med når totalvekten på rifla kryper særlig under 4,5kg. Så pr idag ser det ut som en 7'r av en eller annen type er den hotteste kandidaten.

 

Men med rifler i 7-08, 280 AI og 7 Wby allerede i skapet kan det være at det blir litt smør på flesk med en til.............

 

Nå skal det sies at om du bruker 250 AB i 9,3'n din og skremmer den ut i 790m/s henger den bra med til ca 350m. Ganske langt i felten på vilt det også :wink: Kanskje bare masse patroner og mange turer på skytebanen er det beste og billigste?

Link to comment
Share on other sites

Dine måleenheter gjev meg beklageleg lita hjelp Sauer 150, sidan eg ikkje lader sjølv. Ser no at med ein veksande våpengarderobe byrd hjemmelading meir og meir prioriterast ;-) Kvifor eg vil ha ei rifle til er igrunnen fordi eg kan, og har ledig kapasitet !

Veit ikkje kor tung riggen blir, men det blir ein Sako med kkc stokk og Swarovski sikte.

 

Eg veit ikkje kor lange skuddavstandene pleier å vere i utlandet, men ser og les at dei varierer med mange meter. (ofte langt) Det hadde då vore greitt med éit kaliber som skyt forholdsvis flatt ut mot 350-450 m. Sidan eg likar Sako svært godt, og sidan dei kamrer for begge kalibera ville eg høyre kva de meiner om dette.

Link to comment
Share on other sites

Skal du gå for fabrikkammunisjon er valget etter min vurdering enkelt, en 300 mag. Ammunisjonen er dyrere, men ytelsen er bedre. Skal du få maksimalt ut av jaktvåpnene dine bør du lade selv. 6,5 i fabrikkladning er ladd for gamle og svake våpen, det er for så vidt 30-06 også. I en 300 mag sparer du mye på å lade selv, og du kan skreddersy ammo til ditt formål.

 

Når det gjelder 6,5 i moderne våpen så oppnår en lett 850 m/s ved hjemmeladninger, og noen hevder de får enda mer. Det var en tråd om det nylig. Med en jaktkule som har en BC på rundt 0.6 er det ikke mange kalibre som skyter flatere.

Det er mange 6,5 på langholdskyting, men få våpen i 30-06. Det er ikke uten grunn.

Link to comment
Share on other sites

Skal du gå for fabrikkammunisjon er valget etter min vurdering enkelt, en 300 mag. Ammunisjonen er dyrere, men ytelsen er bedre. Skal du få maksimalt ut av jaktvåpnene dine bør du lade selv. 6,5 i fabrikkladning er ladd for gamle og svake våpen, det er for så vidt 30-06 også. I en 300 mag sparer du mye på å lade selv, og du kan skreddersy ammo til ditt formål..

 

Igjen er vi helt enige.

 

Når det gjelder 6,5 i moderne våpen så oppnår en lett 850 m/s ved hjemmeladninger, og noen hevder de får enda mer. Det var en tråd om det nylig. Med en jaktkule som har en BC på rundt 0.6 er det ikke mange kalibre som skyter flatere.

Det er mange 6,5 på langholdskyting, men få våpen i 30-06. Det er ikke uten grunn.

 

Her er vi ikke det. Jaktkuler i 6,5 med 0.6 BC foruten fragmenterende kuler som Berger & A-Max kjenner jeg ikke til. 850 ut av ei normal pipe vil jeg hevde er umulig uten relativt kraftig overtrykk. Skulle vært artig å prøvd dette på Raufoss en dag med RP 15 krutt e.l.

 

At det er mange flere 6,5'r på LH skyting må vel i all hovedsak tilskrives tilgangen på passende og prisgunstige våpen, ammunisjon og komponenter. Ikke kaliberets overlegne evner. Da ville det vært ekstremt mange flere som brukte kalibere som skyter 0,7 og bedre BC kuler i samme hastighet

 

6,5 er langt fra det beste kaliberet, men alt i alt det billigste av de ok brukbare. OM balistisk ytelse var det viktigste bak folks valg ville 300 mag'r, store 7'ere, 6 XC og de mange tilsvarende vært mye vanligere.

 

 

til jakt er ofte kort flygetid vel så viktig som avdrift. Å forsøke å ha marginene så langt som mulig på sin side er det viktigste

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ville pongtere var at forskjellen mellom disse ikke er dramatisk uansett. Den største (og kanskje eneste) vesentlige fordelen med magnumen er bedre dybdevirkning evt ekspansjon (vil bero på kulevalg) som følge av hastighetsforskjellen.

Link to comment
Share on other sites

Både Berger og Hornady har jaktkuler i 6,5 som har en BC på ca 0,6. Ser vi på 180 gr kuler i cal 30 så blir BC rundt 0,5. Når så 6,5 lar seg lade til over 850, og 30-06 til 830 (Norma ladebok) så skyter 6,5 flatere og har mindre vindavdrift. Med en 300 mag kan en få hastighet på tyngre kuler, og da begynner det å bli bra i 30 cal også.

Link to comment
Share on other sites

Eg er ikkje 100% sikker, men meiner at synt-stokken til 85 M er hol og ikkje solid som 75 M ! Viss det er tilfellet opplyser Sako at ei rifle i 300 wsm vegar 3 kg (85 M) Kkc sin stokk veg 1110g og kikkerten 640g. I tillegg kjem tofot...

 

Eg regnar no med at det blir ein 300 wsm, og dermed mitt første magnumkaliber i skapet. Blir eg ikkje nøgt, kan han alltids seljast eller blir gjeve bort !

 

Takk for alle innspill folkens :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville tenkt meg om en gang til, ut fra at du ikke låser selv, og at reiser/utenlandsjakt også er med i vurderingen. Tilgangen til ammunisjon til WSM hvorsomhelst må vel betegnes som sparsom eller begrenset. Alternativene med 300 WinMag eller 30-06 gir deg bedre ammunisjonstilgang. 300WM foretrekkes når som helst for kapasitet.

 

Dersom 3-400 gram skal være utslagsgivende så får du trene litt i stedenfor, og velge rasjonelt på våpenet. Er min mening!

Link to comment
Share on other sites

Sauer 150 er en klok mann.

Hvis jeg selv skulle ha bygd meg ei rifle til jakt på avstander over 500m hadde jeg valgt 7mmRM. Selvom både min 270w og 3006 har vist seg overraskende effektiv blir de. Fort litt kortpustet på storvilt når avstandene går utover 400m. (Ikke rådyr og dåhjort, her fungerer de utmerket)

 

Ei standard jaktrifle i 3006 (58-60cm løpslengde) kan lades opp til 900m/s + me d riktig krutt og ei 168 grains kule. Disse bør vel ha Bc over 480 og oppover litt avhengig av kuletype. Dette når langt. Det er også en myte at ikke 3006 kan gi super presisjon. Bygges riflen av en kompetent våpensmed og et løp av god kvalitet (eks lilja) blir den like presis som 6.5.

 

Selv min standard lakelander i 3006 har mer presisjon en jeg klarer å utnytte på jakt.

 

Zynergy hadde en imponerende demonstrasjon av sin 7mmRm sine overlegne kapasitet (150 grains barnes) nå i høst. Standard jaktrifle er det ikke, men tikka kasse og duglas pipe på 26". Dette er ei jaktrifle og ikke en spesialrigg, kan både bæres langt og jaktes med. Superpresis, måles i mm.

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor en WSM og ikke Win mag? Er jo ikke butikkhyllevare noe sted nesten. Wsm vinden som blåste for noen år siden har jo stilnet ganske kraftig også..Kan bli en vanskelig rifle å få solgt om det blir aktuelt i fremtiden..

 

Dessuten yter win magen litt mer også..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...