Jump to content

Regler om demper


Albani

Recommended Posts

Hei:-)

 

Her i danmark er det pt. ikke lovligt med demper på jagt, men danmarks jægerforbund er begyndt at arbejde for at det skal være lovligt.

Så her er mit spørgsmål?

Hvordan er det i norge med regler på demper?

Kræver det en tilladelse på demperen? eller skal der stå på våbenkortet at jagt med demper er lovligt? eller kan alle frit købe en demper og bruge den på jagt?

 

Mvh

Martin :)

Link to comment
Share on other sites

Fordeler med demper.

Nr.1 Du sparer hørselen.

Nr.2 Du har mye mindre rekyl i våpen,, og de "fleste" skyter bedre med våpen med mindre rekyl.

 

Minus.

Litt tyngre og lenger våpen.

Mirage som kan være forstyrende når du trener..

 

 

Fordelene er så store at de oppveier det som er negativt med stor margin.

 

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Husk at lyddemper ikke demper kulesmellen, kun kruttsmellen. Så man må huske at når man argumenterer for lyddemper der oppfatningen er at dette er lydløse greier, så er de smellen skytteren og de nærmeste rundt ham som blir dempet. resten av lyden vil smelle ganske høyt men ikke i øret på skytter og eventuelt hund.

 

En lyddemper er montert på sentertente rifler en lyddemper, ikke en lydfjerner. Slik den er på våpen som skyter kuler i underlydshastighet.

 

Dette da det virker som om mange har den oppfattning at lyddempere gjør det mulig å avfyre skudd uten at andre merker det, og derfor er i mot lyddempere.

 

P.s. Lyddemper burde i mange tilfeller være påbudt brukt, tar man meg så sitter jeg her og skriver dette med en høyfrekvent pipelyd i øret (Tinnitus). Det unner jeg ingen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...