Jump to content

Trenger nødhjelp nå: konsistens fiskekaker


chmeland

Recommended Posts

Hei

Holder på å lage fiskekaker nå, farse av lyr (mye), hyse, litt lange, torsk, brosme.

 

Smaken blir bra, men kakene blir litt 'gummiaktige' i konsistensen. Hva gjør vi galt? (Har mer fisk)

 

I oppskrifta står det at man skal bruke salt uten jod. Har bare med..gjør det noe?

 

Mvh Chr

Link to comment
Share on other sites

Eg også satser på at du enten ikkje får nok luft i dei, kombinert med for mykje potetmel.. Eg husker ikkje i farten kor mykje potetmel eg brukar, men dei siste åra eg laga litt fiskekaker, så fant eg ut at hurtigmikseren var genial til å lage fiskekaker med, dei blei flotte å luftige. Du tar å snitter opp fisken i strimler og har i hurtigmikseren, maskina vil begynne å dra tungt når fisken blir most uten fuktigheit, så derfor har du ein blanding av fiskekraft og vatn på lur, som du renner forsiktig oppi etterkvart som fisken blir most. Så har du litt løk i også, den tilfører fuktigheit og når du har fått miksa skåla godt full og du ser at det er ein luftig fin masse, så stopper du opp..

 

Så gjentar du dette til all fisk og løk er miksa sammen, så tar du å visper potetmelet sammen med siste delen av krafta/vatnet eventuelt kremfløyte, så heller du dette i blandinga med fisken. Og så tar du salt og pepper i, eventuelt krydderet du bruker og litt finhakka purreløk. Så prøver du å steike ei kake og sjekker smak og konsistens.. Har aldri fått så nydelige, porøse og luftige fiskekaker verken før eller seinare. :)

Link to comment
Share on other sites

Her er min oppskrift til gode fiskekaker.

 

1/2 kilo filet kald som mulig og ikke vært frosset

4dl lettmelk eller fløte ,helmelk.fiskekraft, jeg bruker kun lettmelk

1 toppet spiseskje potetmel, og da mener jeg skikkelig toppet.

1/2 teskje pepper.

1/2 teskje biffkrydder ( kan sløyfes)

1 strøken spiseskje salt.

 

Først kjøres filet,krydder salt og potetmel i hurtigmikser, så skal du spe ut farsen litt etter litt til den blir jevn og fin og kjøres i mikseren i ca 3-4 minutter.Kan også bruke 1/4 løk i denne oppskrifta.Jeg bruker den samme oppskrifta når jeg lager hvitball, Men da med løk. Det er en fordel å ha en stor mikser til dette helst med over 800 watt i effekt på motor,hvis ikke er det lett å brenne motoren,for det har jeg selv erfart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...