Jump to content

RCBS Uniflow kruttmål


Blaser_308

Recommended Posts

Har ei Uniflow krutt mål , som lugger noe så inn i det mørkeste. Hver 2-3 dose lugger den på et kruttkorn, og ladningen bli ujevn. Spess på MRP, ikke fult så ille på VV 140. Men f¤#¤ så irriterende.

 

Hadde LEE sitt kruttmål før, og der var det aldri et problem. LEE skal ha for at de kan lage plastik som fungerer, og er MEGET nøyaktig!!

 

 

Har så langt tatt to buffler`s ned i krutt tanken, uten at det hjalp nevneverdig!

 

Noen som har noen andre tips??

Link to comment
Share on other sites

Tenkte det ville hjelpe på det hydrostatiske trykket ned mot målerøret, men merket ikke noe forskjell. Lagde egne baffler på jobbe, med de minste side gjennomstrømnings hullene.

 

Skikkelig skuffet over RCBS, og at de kan produsere noe slikt!! Ser Midway skal ha 1127,- for den. Etter funksjonering å dømme, burde de fjernet et et-tall :!:

Link to comment
Share on other sites

Har brukt mitt RCBS Uniflow i over 20 år med alt fra N310 til H50BMG, det er utrolig presist med de fleste krutt - men det kan lugge litt, spesielt med "tørt" og grovt stavkrutt som N160 og MRP, men det blir bedre og bedre jo mer det blir brukt, baffle og rett teknikk hjelper også.

Med de fleste kruttsorter er mitt Uniflow så nøyaktig at jeg kvittet meg med min RCBS Chargemaster da det bare ble bortkastet tid, uniflow målet er innafor 0.1 på det meste, med krutt som f.eks MRP/N160 som regel innafor 0,2.

 

Så kan man spørre seg - hvem kan med hånda på hjertet tørre å si at man merker en 0,2gr variasjon på et riflekaliber som lades med MRP?

 

Jeg stoler IKKE så mye på mine Dillon kruttmål - selv om de ikke er dårlige de heller!

 

Edit: Her er noen tips for dem som ikke gidder å slite til målet over flere år ;-)

 

http://www.northeastshooters.com/vbulle ... ck-Powders

Link to comment
Share on other sites

http://www.cabelas.com/tumblers-scales- ... le-1.shtml" target="_blank

 

RCBS Uniflow er et av de aller beste kruttmål på markedet, men kan lugge litt med visse kruttsorter, riktig innkjørt og med rett teknikk fungerer det som smør.

 

Følge tråden jeg linket til over skader heller ikke.

 

Hva slags krutt bruker du for det meste?

 

Edit: Med kruttmål av sylindertypen vil du aldri helt bli kvitt noe lugging med diverse stavkrutt - men det er ikke noe stort problem.

Link to comment
Share on other sites

Mitt RCBS Uniflow virker veldig bra. Har aldri hatt problemer med N15/MRP. Jeg lader nå kun med 570 krutt, som er meget grovt. Til å begynne med krangla målet mye, og jeg måtte borre opp munnstykket, slik at ikke korna satte seg fast på veg ut. Jeg har opplevd opp i mot 2 grs variasjon med 570, men nå i det siste har Uniflow'n skjerpa seg, og jeg er nede i 0.5 grs variasjon kanskje. Uansett, jeg bruker alltid vekta, og klarer å fylle krutt i 5 patroner i minuttet selv om alt går via vekta. Tror ikke det blir så mye mer effektivt enn det.

 

Har hatt kruttmålet mitt siden 96, så det er godt innkjørt :)

Link to comment
Share on other sites

Mitt Uniflow er fra 90, og det er ikke et av verdens mest brukte og populære kruttmål uten grunn - ikke er det billig heller.

Det kruttmålet som av mange blir regnet som det beste i dag er Hornady sitt Lock n Load - det er helt tydelig basert på uniflow med et par forbedringer. Redding sine mål er også ganske like Uniflow.

Link to comment
Share on other sites

Har ladet utallige kg med alle tre krutt du nevner, N160 vil lugge oftere, men følger du prosdyren fra linken min lenger opp i tråden vil også det gå mye glattere. Jeg har ingen problemer med noen av de nevnte krutt, lugger det mye er det bare å slippe den ladningen oppi målet igjen.

Link to comment
Share on other sites

Tar også imot RCBS Uniflow, og noen kaster det ut vinduet, eller vil bli kvitt det. Har hatt mitt i 20 år, og det leverer topp amo, som går hull i hull om jeg er godt nok med bak. Lugger litt av og til ved div krutt typer, men d går veldig bra. Jeg tror jeg gjør et bitte lite ryk i hånden ubevisst, så glir kryttfyllings prosessen glatt vidre.

 

Det er kanskje ikke verdens beste krutt mål, men hos meg virker det, og det finnes vel bedre modeller en dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...