Jump to content

Anbefaling av familietelt?


Propell

Recommended Posts

Er på utkikk etter et familietelt, med plass til 4 personer.

Har kikket på dette:

http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Trek/Gimle_Family_4

Og det er jo ingen ulempe at dette teltet blir solgt på XXL for 4.299,-

 

Andre forslag? Husk at det skal bæres, ikke kjøres. Jeg har egentlig utelukket lavvo pga vekt, men si gjerne fra hvis jeg tar feil. Og teltet bør ikke koste over 5.000,-

 

Dette teltet er også et alternativ, særlig når det gjelder pris.

http://www.flust.no/sport-og-fritid/friluftsliv/telt/mountain-hardwear-corners-4-telt/

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Ser at vekten på helsport teltet du linker til ligger på rett under 7,5kg, da er du oppe i lavvo vekt.

Jeg har en helsport varanger camp 8-10, denne har også en vekt på ca 7,5 kg. Da er det duk, plugger og midtstang. Ved behov for bunnduk og/eller innerduk, går jo vekten opp.

Varanger camp 4-6 er jo en del lettere om plassen er stor nok. Camp versjonen gir litt mer plass enn standard, noe jeg setter pris på.

 

Varanger camp er en topp lavvo så lenge den ikke skal stå ute året rundt.

Link to comment
Share on other sites

Dine to alternativer ser fine ut de. Vekt på 7,1 og 6,8 kg er OK dersom en ikke skal gå veldig mye. Stå høyde i begge gir nesten hyttefølelse, bra dersom mye tid skal tilbringes i teltet, base camping..

Prisen på US modellen er svært gunstig og jeg hadde gått for den. Se reviews på http://www.campmor.com/outdoor/gear/Product___28212#

Til helårs høyfjells telting bruker jeg Helsport Svalbard.

Link to comment
Share on other sites

Hva med en slik:

http://xxl.no/Root/Tur-og-villmarksliv/Bo-og-sove/Lavvo/Lavvo-Dividal-8-10-/p/1049971_1_Style

 

Den veier jo ikke mye mer enn et telt, men noe plass vil det jo ta. Til gjengjeld har du god plass til både å sove, og bagasje.

 

At prisen er såppas lav er jo heller ingen ulempe.

Jeg kjøpte en slik i fjor, har ikke brukt den så mange ganger, men er storfornøyd så langt.

Link to comment
Share on other sites

Helsport fjellheimen er bra nok telt for de fleste skulle jeg tro, men det spørs hvilke egenskaper som er viktigtigst. Fjellheimen er av de lettere teltene. 3,5 kg (la oss si ca 4 kg i praksis) med plugger, i 4-mannsutgaven. God ventilasjon, nok soveplass og romslig fortelt med plass til alle sekkene og matlaging. Andre telt er større men egner seg kanskje best på en plen på en campingplass midtsommers. Vi hadde et gammelt Stetind 2 fra før. Ved famileforøkelse vurderte vi stort telt av turutgave. Bruksområdet vårt er stort sett skog til alle årstider og fjell i sommerhalvåret. Jo større telt jo vanskeligere er det å finne egnet sted å sette det opp, iallefall i skogen. Av og til er bare noen av oss på tur og da kan et familetelt bli unødig stort. Løsningen ble å ha med to telt når vi er alle på tur. Da sover ho mor i det lille teltet og jeg, bikkjer og unger i Fjellheimen 3-manns. Vektmessig ville det vært lurere med et stort familietelt kontra, men våre to telt til sammen har lavere vekt enn de fleste campingplassteltene.

Link to comment
Share on other sites

Planen med teltkjøpet er korte turer i skog/lav fjell og ellers en og annen biltur. Jeg likte spesielt høyden på de to teltene jeg vurderer. Pluss at på Helsportteltet kommer junior til å elske å ha sin egen tumleplass i 2 persons avdelingen.

Til sommeren er junior klar for å puttes oppi bæremeisen på ryggen til Mor. Som da betyr at jeg må bære det meste.

 

Pr dags dato består teltstallen min av: Hilleberg Soulo, MSR Elbow Room 2p og Helsport Nordmarka 3p.

 

Jeg kunne klart meg enn så lenge med det Nordmarka teltet jeg har. Men problemet med det teltet er at man ikke kan sitte to voksne oppreist mot hverandre i innerteltet. Noe som er kjekt å kunne gjøre på en reinværsdag.

 

Løsningen til M76 er ikke dum, om noen år skal den nok den prøves.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...