Jump to content

Oppskrift på røy


jaktlykke

Recommended Posts

I løpet av jula skal vi ha røy her i huset. Det er noe jeg aldri har tilberedt og derfor trenger jeg litt hjelp :) Angående sausforslag så har jeg intoleranse for hvetemel, egg, melk og gjær men det finnes jo en del laktosefrie varianter å få tak dersom det er snakk om melkeingredienser.

 

Jeg har ikke tenkt å stå på kjøkkenet hele dagen og styre med dette - oppskrifta kan gjerne være så enkel at til og med mor får det til ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har du hele dyret, eller bare bryst og lår?

 

Det spiller egentlig ikke så stor rolle. Slik har jeg gjort det, men må innrømme at det er lenge siden:

 

Tiur Scarborough Fair, "Parsley, sage, rosemary and thyme"..

 

Ta bryststykkene og lårene,og strø pepper, salt, rosmarin og timian på dem, gjerne en klunk rødvin om du har.. la ligge vel og lenge

Stek dem godt brune, og stek noe løk og grønnsaker

 

La kjøttet ligge litt i ovnen, på en 70 grader, i sjyet, så det blir (nesten) gjennomstekt

 

tilsett sjyet, smør, masse smør, og vin til grønnsakene og løken, og kok det inn, sil til slutt - saus

 

poteter koker du, helst mandel, og moser med rikelig smør, en skvett melk og salt - potetstappe

 

halvkokte gulrøtter syns jeg er godt til

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skjær ut filetene og kapp av låra. Surr filetene m bacon brun i panna sammen m lår ( bruk mye melange for intolerante og spar shya). Varm ovn til 200grader stapp i steketermometer eller la de ligge der i ca 15 mIn (55 grader kjerne) sammen m lauk baconterninger sopp krydder litt vin osv i en ildfast form. Skal du være skikkelig crazy så legg på litt chilli på filetene for å sette en utradisjonell spiss. Om du liker kjøttet litt mer stekt gå opp et par grader, men husk fugl blir fort tørt.

 

Putt shya i en kjele og fres opp skroget, hjertet og lever med mer palmemelange. Så ha i litt vann 3-4 dl kanskje i 5 min. Sikt av bein hjerte og stuff, knask i deg non hjertebiter. Hell kraften i kjelen og bruk en skje for å ta fettet på toppen. Bruk så en god klunk rødvin og varm opp. Juks til fylde med brun maizena og farge m sukkerkulør. Smak til m salt og pepper.

 

Sånn omtrent lager jeg min fugl, oppskriften varierer mye avhengig av mengde kokkevin konsumert og dagsform :)

 

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Men bruk smør, ikke melange.. vær så snill:smile: kan tipse om portvinssaus.. 2dl portvin, 2 shalottløk(finhakket), et laurbærblad, kok inn.. og så koker du ut panna med portvin og smør og pisker inn i det som er innkokt..

 

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2

Les intoleranse lista... Smør utgår.

Har brukt sånn palmemelange pga samme ting før og det funker, smørr er bedre ja...

Link to comment
Share on other sites

Stuffe den (mange variasjoner der men eple og sviske er fint i skogsfugl) og langsteke, koke kraft på hjerte nakke og krås, gulerot, løk, purre, laubær, einebær til sausen. (juks med hjortekraft om den blir svak) Langsteke til kjernetemperatur på par og seksti grader. Skysaus med portvin!

Link to comment
Share on other sites

Brun bryststykker lett i steikepanne, etterstekes i ovn. Lår pleier jeg å brune før de får 30-40 min i trykk-koker, kraft derfra samt stekt hjerte, lever og krås brukes i saus.

 

Har du ikke trykk koker? Etterstek lår i ovn også men sats på mer langtidsteking med svakere varme. Kok litt kraft på skroget for bruk i saus, du har også kraft i steikepanne med mye god smak.

 

Laktosefri fløte funker bra til saus. Tilbehør: stekt sopp, blomkål, rosenkål og brokkoli.

 

Krydder: salt, pepper, aromat.

 

Tjuvtrikset med trykk-koker er glimrende for møre lår :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Hentet inspirasjon herfra for å tilberede bryst av røy for første gang.

Benyttet meg av  M67s tips til marinade.

 

Sterkte bryststykkene i panne med rikelig smør i 2 minutter på hver side, så i stekeovnen på 200 grader I 15 minutter (ala Jaffa). Godt resultat. Kanskje litt kortere tid i stekeovnen neste gang.

 

Med rosenkål, potetmos og tyttebærsylte som tilbehør pluss saus kokt av kraft fra fuglen og fløte, ble det nok til å mette tre personer når jeg la opp på tallerknene på forhånd.

 

Jeg var litt spent på mørheten i kjøttet. Jeg lot nemlig ikke fuglen henge, men skar fri bryst og lår på jaktdagen og lot det mørne 8 døgn i kjøleskap, før det gikk i fryseboksen. Resultatet var helt ok.

Edited by Bäke
Link to comment
Share on other sites

Bäke skrev (5 timer siden):

Sterkte bryststykkene i panne med rikelig smør i 2 minutter på hver side, så i stekeovnen på 200 grader I 15 minutter (ala Jaffa). Godt resultat. Kanskje litt kortere tid i stekeovnen neste gang.

Jeg pleier å steke andebryst (tam-and, noenlunde samme størrelse?) noe lenger i panna, og så umiddelbart pakke filetene inn i aluminiumsfolie og la dem hvile i 15-20 minutter. Det gir alltid et mørt og saftig resultat. Problemet med å ha relativt tynne kjøttstykker i stekeovnen er å få plassert et steketermometer i sentrum, og uten kontroll på kjernetemperaturen synes jeg det blir vanskelig å beregne tiden. Men jeg tviler ikke på at dere hadde et fantastisk måltid😋.

Link to comment
Share on other sites

Bedre med for lite varme, enn for mye.

Kan fint være understekt i midten.

Stek hele brystet på bein- det blir saftigere enn å ta ut begge filetene. 

Masse smør, ett fedd hvitløk med skall på underveis, og en kvist timian. Øs over kokende smør hele tiden. 
La hvile på beinet til du serverer.
Ikke ty til sous vide metoder(blir fort leverpostei smak).

Lær deg å bruke fingrene og kjenn på kjøttet for hvor mye varme det har fått. Bløtt= lite, fast=mye. 


Saus; om du vil ha en «klassisk» fond/brun saus, så brun avskjær/bein i panna. Sjalottløk, løk, hvitløk, selleri, gulrøtter og det som er av restegrønnsaker i kjøleskapet. Surr til det blir blankt. Vinrester (portvin er fint her), en skje med tytte/blå/kirsebær etc (fint med litt sødme, men ikke for mye). Kyllingkraft (ett par «Jacobs» er topp). Kok ett par timer, sil og reduser litt (her må man smake seg frem- kan bruke litt soya om det trengs). Pisk inn smør i terninger rett før servering, eller enda bedre- bruk blenderen og mos inn ett par skiver foie gras rett før servering (det blir alltid godt).

 

Heller lite tilbehør som er godt tilberedt, enn en masse overkokte ditt/datt. En stekt vintergrønnsak, og f.eks en kål (grønn/rosenkål som har fått rask varme i panna) er det man trenger.. Jeg liker god Syrah i glasset, men drikk det man liker best selv! 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...