Jump to content

Hva er første tegn på for høyt trykk?


marlin .45-70

Recommended Posts

Hei.

Jeg har ladet en del skudd til jaktrifla, og funnet en lading som går bra og som jeg tenkte lå rundt en 720 m/s...

Det er en Sako 75 med løpslengde 50 cm i 6,5X55, Lapua Mega 10,1 g, 46grains MRP, Col 75mm (pga. dårlig kulehold rundt disse "Sporene" i kula har jeg satt kula 1 mm lengre inn en anbefalt)

-Fikk målt hastigheten til 780 ms i minus 5 grader!... Kan ikke se noen trykktegn som tungt boltløft, hettene ser fine ut osv.

-Som nybegynner med lading (har lest ladeboken noen ganger) så lurer jeg på om jeg nærmer meg rødstreken her, og bør gå ned på ladingen eller kan jeg beholde denne ladingen?-Tenker da mest på at jeg synes hastigheten er høy til å ha så kort løp.

-Noen synspunkt?

 

mvh

Christopher

Link to comment
Share on other sites

Hviss du lader selv vil du merke at tennhette hullet i hylsa begynner å utvide seg slik at ny hette er lettere å presse inn.Dette merka jeg på min Tikka T3 7mm rem mag.Ladninga var helt opp mot max og sikkert litt til,men merka ingenting som tungt hevearmsløft og merker etter utstøterhullet i hylsa etter avfyring,normale hastigheter også.Har slakka av 2 grain og hylsene holder uten å få utvida hettelomma.Sikkert forskjell på hylsetyper også i forhold til hva de tåler av trykk.

Link to comment
Share on other sites

Og kronoen din viser riktig?

Testa med fabrikkammo?

Kan den ha stått skjevt slik at kulen blir målt over en kortere strekning?

Kan den stå så nære at røykgasser påvirker målingene?

 

Fikk selv mange uforklarlige målinger. Viste seg å være feil bruk av krono. :-)

Link to comment
Share on other sites

når tennhetta popper ut, er du på max :mrgreen:

Om du legger samme betydning i "popper ut" som jeg gjør(at tennhetta faller ut av hylsa) så er man vanlgvis godt over max når det skjer. (Det kan og inntreffe med unormalt romme hettelommer, med unormalt myke hylser, osv.) Jeg har ladet mye skudd i 20 år, å kan telle mine tennhetter som har poppa ut på hjemmeladd ammo på en finger.

 

Men som utgangspunkt:

Om tennhetta popper ut, er du vanligvis godt over max!

Link to comment
Share on other sites

Om tennhetta popper ut, er du vanligvis godt over max!

 

Jepp, løse tennhetter på ett skudd bør trigge sirener og blinkende lys. Får du det etter noen omladinger er du neppe voldsomt mye over max (for hylsene), ryker de på første er du laaangt over det forsvarlige. Men mangel på løse hettelommer betyr IKKE nødvendigvis at du er innenfor et fornuftig nivå.

 

Første tegn på høyt trykk bør være når mikrometeret gir større utvidelse enn fabrikk. Å se, kjenne, føle og synse over utseende på hylser er for amatører, du kan like godt ringe til TVN og spørre staben i Åndenes Makt om råd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...