Jump to content

hjemmelaget hundefor


foxchase

Recommended Posts

Pedigree Pal er "Remafôr" for meg, kjøper det nemlig på Prixen på hjørnet! ;-)

 

Som nevnt bare 21 og 13% protein og fett, betydelig mindre enn feks Eukanuba Working Endurance som har hhv 30 og 20%. Norwegian Polar hadde vel hele 40 og 30% om jeg ikke husker feil. Måtte opp 50% formengde på disse også om høsten.

 

Det er ikke uvanlig at bikkja løper sju mil i uka på dette, eller 25-35 km pr dag.

Blir litt skit av PP selvsagt, men jeg synes likevel høstens erfaringer er overraskende, og noen illusjoner har slått sprekker. Ikke dermed sagt at jeg vil anbefale å forkaste "superfôr", det må bli opp til hver enkelt hva man vil fore med. Ikke alt funker likt på alle bikkjer.

 

Vel så viktig for hundens prestasjoner er riktig restitusjon etter endt hardøkt.

Link to comment
Share on other sites

Nei,å blande inn tørrfôr kan være lurt om hundene brukes/trenes mye. Dette gjør trekkhundkjørerne som blander tørrfôr og V&H 40/60.

Karbokilder i en eller annen form kan med fordel brukes i hardtreningsperioder brukes da hunden raskt trenger å bygge opp igjen glykogenlagrene

Personlig så har jeg ikke en så hardt arbeidende hund,men tilsetter kokt ris i V&H for å gi litt karbo samt at hunden får renset tarmene bedre!.

Link to comment
Share on other sites

Her handlet det om å lage hundematen sjøl,en vrien og krevende jobb om man skal finne det optimale foret!Man vil heller ikke vite om de får de nødvendige vitaminer og mineraler i riktige mengder,og sjansen er stor for feilernæring..Skal ikke gå så mye inn på hva som er det beste,fordi hunder er ulike,det foret som fungerer bra for en hund,er ubrukelig til en annen!Men stort sett er dyre merker bedre enn de helt billigste iallefall!Jeg bruker et bra tørrfor og blander med V&H nr 33 eller 25(med laks i tillegg)Det er det optimale!Kunne selv ikke tenkt meg å gitt kun tørrfor til en hardtarbeidende hund,uansett kvalitet og fettmengde!At Ares kan jage såpass mye med det simple foret,er for meg utrolig..Men på sikt har han neppe godt av det!DEt består av mest kornprodukter og lite kjøtt og animalsk fett,tipper etterhvert det går utover poter,musklatur,og lettere for å få skader,og lengre tid for å hente seg inn igjen..Om man kjøper det fordi det er billig?,så er det ikke så mye en Petit spiser,og et slikt billigfor må man gi det doble i forhold til et kvalitetsfor!I lengden lønner det seg å gi noe bedre.Ved å gi Vom&Hundemat nr25 i tillegg,så trenger man ikke det dyreste tørrforet til 700kr sekken,men et velkjent merke til 400-550kr sekken bør man gå for,og til jakt/hardt arbeid helst 25-35%fett!Visste dere at det er dokumentert,at hunder med mer fett i maten,fant mer fugl?Altså de presterte mer jo mer fett det var i foret!Sikkert like mange meninger som formerker,og mange er uenige her,men har prøvd og feilet endel gjennom over 20år med interresee av foring,og har nå funnet det optimale.

Link to comment
Share on other sites

Det er mest pga tilgjengelighet, for spesielt billig er det ikke. 84 kr for 3 kg.

 

Ellers er jeg enig med deg Cameron, og han skal ikke gå på dette til evig tid. Har ikke sett negative effekter på labber, pels, muskler eller viltfinneregenskaper for den del, ennå.

 

Nå som vinter og kulde preger uteaktiviteten så vil jeg nok jevnlig fylle på med feks V&H, selv om jeg synes det er kliss og søl med det. Største problemet utendørs nå er å finne vann, alt er tørrfrosset barmark. Neste tur skal jeg ha med en halvliter vann til bikkja sånn at han slipper å sleike is eller dehydrere.

Link to comment
Share on other sites

Selv tidlig på høsten,bløter jeg tørrforet med rikelig vann i kjøleskapet natta over,og blander da med V&h og gir en mindre mengde på morran 1-2timer før slipp.Da har hunden noe å gå på,samt den har væske en stund.Har sett hunder som ikke har fått mat før jakt,de holder som regel ikke mange timene..Med 4-8timers jakt pr dag,er også lunsj veldig viktig!F.eks en lunsjboks med mye fett,gjerne Appetitt sin fra Felleskjøpet.Hundefor blir litt som motorolje til bil,noen gidder ikke skifte,evt kjører for lenge på den eller skal absolutt ha det billigste!Jeg har sett hvordan slike motorer ser ut innvendig for å si det sånn..Ellers lurt å ta med vann på en thermos nå ja!Kan og nevne at jeg har jaktet med fuglehundfolk som har hatt bedre trente hunder enn meg,men kun fått Labb med 13-14%fett og null tillegg,de dabbet fort av og holdt ikke samme tempo som mine nei!Finn det som passer hund og lommebok,men husk hunden er først og fremst kjøtteter!

Link to comment
Share on other sites

E.J skrev:

Nei,å blande inn tørrfôr kan være lurt om hundene brukes/trenes mye......

 

Dersom man skal forholde seg til anvisningene fra Norwegian Polar så skal ikke Deres for blandes med tørrfor. Jeg velger å tro på dem fordi jeg har erfart at når det kommer til foring er det enkleste alltid det beste, og forsøk på å være smart stort sett ender med renneræv.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert derfor trekkhundeliten og alle jeg kjenner bruker Vom og hundemat da!

Få om noen kan mer om fôring av hund enn langdistansekjørerne :)

 

Om de som produserer Norwegian polar mener at fôret deres ikke kan blandes ut med tørrfôr så ga du meg akkurat nå

en god grunn til aldri å bruke det fôret.

Takk for infoen :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har veldig god erfaring med Norwegian Polar. Grunnen til at tilleggsforing med tørrfor ikke trengs er nok fordi det er et fullverdig helfor som gir bikkja alt den trenger.

 

Jeg har forøvrig aldri gitt bikkja mat på morran jaktdager eller ellers, men på lange dager får han litt av nistepakka til lunsj. Tipset om en termos med lunka velling/suppe er bra, da iskaldt vann ikke er det beste i ti kuldegrader.

Link to comment
Share on other sites

E.J skrev:

Om de som produserer Norwegian polar mener at fôret deres ikke kan blandes ut med tørrfôr så ga du meg akkurat nå

en god grunn til aldri å bruke det fôret.

 

Hvorfor mener du det?

 

Det anbefales å brukes på valper og diegivende tisper, og er faktisk utviklet for hardtarbeidene hunder. Klarer ikke helt å se hva man kan tilføre i dette foret for å forbedre det ytterligere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøper lever når det er på tilbud (20 kr/kg) og koker opp med gammelt brød (1 kr brødet på butikken), blander inn litt Omega-olje eller tran (moderate mengder gir ikke overdosering av A eller D-vitamin) og et rått egg eller to, og fryser ned i passende dagsrasjoner. Har en Breton-tispe, ca 15 kg, og hun får ca 300 g av denne blandingen pr dag, derav ca 100 g lever. Hun får en brødskive med leverpostei eller et annet pålegg (brunost er en favoritt!) til frokost, men det er mest for "kosens" skyld, og så får hun 1/3 tørket svineøre til kvelds-snack. Hun har en skål med Appetitt som står fremme, så dersom hun blir sulten kan hun fylle på, men det er sjelden hun tar. Favorittmaten er tydeligvis andebryst :lol: , kona hadde damelag til en bursdag, og da serverte sønnen gourmetmiddag, en av rettene var nettopp andebryst, og bikkja fikk restene. Etter det så hun bare langt på den hjemmelagede hundematen, det tok flere dager før hun forbarmet seg over den igjen :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

Lett föring om morgenen noen timer før jakt kan være hensiktsmessig om man förer hunden 1 gang om dagen til vanlig (midt på dagen).

Aldri feil med litt påfyll av energi før en lang jaktdag.

 

Jeg har alltid hørt at man ikke skal fore bikkja før jakta på grunn av fare for noe krøll med tarmene (tarmslyng)?

Tror det er magedreining de henviser til. Hunder med lang rygg og opptrukken buk kan i noen tilfeller få det (har avlivet en doberman jeg hadde pga det) Noen timer før gjør det ikkeno å fôre lett.

Spurte Robert Sørlie om magedreining på hundene de brukte og de fôret og kjørte rett etter.

Men ligger det magedreining på linjene bak hunden så er det verd å ta med det i tankene ja :)

Link to comment
Share on other sites

E.J skrev:
Om de som produserer Norwegian polar mener at fôret deres ikke kan blandes ut med tørrfôr så ga du meg akkurat nå

en god grunn til aldri å bruke det fôret.

 

Hvorfor mener du det?

 

Det anbefales å brukes på valper og diegivende tisper, og er faktisk utviklet for hardtarbeidene hunder. Klarer ikke helt å se hva man kan tilføre i dette foret for å forbedre det ytterligere.

Jeg bruker litt tørrfôr på den varmere tiden av året da det er enklere å ha med seg litt tørrfôr på tur enn frossenfôr.

Samt at hunder nyttegjør seg av karbon som tørrfôret inneholder.

Om det du skriver om Norwegian polar er rett så virker det fôret helt feil for meg da hunder elegant klarer å leve på blanding av alle andre fôr ellers!

Både Norwegian polar og Vom og hundemat er fullfôr forøvrig!

Og jeg kan heller ikke se noen som helst grunn til å fôre på ett fôr som er varmebehandlet slik Norwegian polar er.

Hvorfor "ødelegge" mye sunn næring ved å varmebehandle det??

Link to comment
Share on other sites

Ingen fare med magedreinig om mam forer på oppbløtt tørrfor evt våtfor,to timer før og etter jakt!Hunder som jakter uten frokost blir drivd kun av jaktlysta,men det sier stopp en dag!Har sett mange ganger hunder som ikke orker mer etter få timer,og også de som har kollapset,mulig pga lavt blodsukker..Så mat skal dem ha,minst frokost,lunsj og hovedmåltid på kvelden.Tror dere Nortug hadde kommet til mål på en 30km uten frokost først?Er selv så nøye med dette,at det hender jeg må tvinge mat i tispa om morran,ellers vet jeg det blir en stusselig jaktdag..

Link to comment
Share on other sites

E.J skrev:

Hvorfor "ødelegge" mye sunn næring ved å varmebehandle det??

Jeg vil tro man kan ivareta næringen i produkjonsprosessen med dette foret, når man kan lage næringsrikt tørrfor som utvilsom er utsatt for langt røffere prosesser.

 

Ellers tror jeg at varmbehandlet våtfor gir bedre hygiene, fordøyelighet og brukervennlighet.

Link to comment
Share on other sites

Opptagligheten av fett,protein og vitaminer svekkes ved varmebehandling.

Man kan gjerne ha en høyere fettprosent i ett fôr uten at hundens kropp klarer å ta det opp.

Derfor en hund kan bli tjukkere av ett fôr med lavere fettprosent. Det er forskjell på fett og proteinkvalitet (typen fett)

Studier viser at fett som ikke er varmebehandlet er det hunder har høyest opptaglighet av.

Altså det den får mest energi av!

Spørsmålet er bare om hunden er så aktiv at den behøver det!

 

Labb har vunnet flere fôrtester.

Er det det beste hunderfôret?

Nei,ikke i nærheten

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ingen fare med magedreinig om mam forer på oppbløtt tørrfor evt våtfor,to timer før og etter jakt!Hunder som jakter uten frokost blir drivd kun av jaktlysta,men det sier stopp en dag!Har sett mange ganger hunder som ikke orker mer etter få timer,og også de som har kollapset,mulig pga lavt blodsukker..Så mat skal dem ha,minst frokost,lunsj og hovedmåltid på kvelden.Tror dere Nortug hadde kommet til mål på en 30km uten frokost først?Er selv så nøye med dette,at det hender jeg må tvinge mat i tispa om morran,ellers vet jeg det blir en stusselig jaktdag..

 

Det kommer vel mye an på hva bikkja er vant til. Mange gir kun støveren mat ei gang om dagen, og det er på kvelden. Å gi mat til bikkja to timer før jakt blir jo midt på svarte natta. DEN uvanen skal jeg i alle fall ikke legge på mine skuldre...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg bruker Labb Extrem til mine hunder , mange har mye dårlig å si om det foret men jeg er fornøyd og har brukt det i mange år. I harde perioder blander jeg inn rå eller frysetørret vom ca 50/50. Forer bare en gang pr dag , om ettermiddagen / kvelden. Men på hviledager forer jeg 2 ganger pr dag for å holde vekta på støverne.

Link to comment
Share on other sites

Mange mener så mye om hundefôr. Bruker man ett fôr som hunden fungerer bra på så er navnet som står på sekken helt uvesentlig!

Jeg git terriern rå laks i tillegg når det er kaldt for å tilføre mer Omega3 fettsyrer. Gir selolje hele året,men kan se på pels og poter at laksen også bedrer dette :)

Fôrer forøvrig på samme måte som Foxhound.

Fungert ypperlig for mine ihvertfall

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Litt ot i forhold til navnet på tråden, men ser det diskuteres ant foringer pr jaktdag. Er det ikke fornuftig og se på hvordan sledehunder fores viss vi er interesert i at hunden skal yte Max i løpet av en jaktdag??. Om det fores små måltider med feks vom og hundemat ( gjerne med 2t - 3t mellomrom) er du sikker på at hunden får nok næring hele dagen. Avslutt med et hovedmåltid til kvelds.

Link to comment
Share on other sites

Om det fores små måltider med feks vom og hundemat ( gjerne med 2t - 3t mellomrom) er du sikker på at hunden får nok næring hele dagen.

Nå er jo som regel trekkhunder tjoret foran sleden da ;)

Å kalle inn en hund fra los eller søk er liksom ikke helt tema for folk!

Link to comment
Share on other sites

Tror mye er gjort om man klarer å få hunden til å spise skikkelig kvelden før jakta og evt noe snacks eller suppe på kalde dager.

Men for hardt arbeidende jakthunder som brukes over lang tid så får man nok en mer effektiv hund om man fôrer alà langdistansekjørerne :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...