Jump to content

Pressing av hylser til M98 Mauser 30.06


M98mauser

Recommended Posts

Hei!

Er ny i ladeverden og sliter med å få tilpasset dien slik at hylsene passer i kammeret til min Mauser M98 i kaliber 30.06. Jeg har prøvd å ha dien langt opp med utstøter langt ned, die langt ned utstøter langt opp osv. I mine øyne har jeg prøvd "alt", lengden på hylsene skal være i rett lengde da jeg har sammenlignet disse hylsene med ubrukte hylser som passer. Kan det være tilfelle at jeg må ha en slik "spesial" die for å få hylsene rett?

Når jeg måler størrelsene på de pressede hylsene opp mot ubrukte patroner finner jeg størst differanse rett nedenfor hylsehalsen, altså den overgangen fra hals til kropp har for stor diameter.

 

Noen her som har noen forrykende gode tips om hvordan jeg får dette til?

 

(kan det ha noe å si at jeg har byttet tennhetteutstøter? jeg prøvde meg på en berdan hylse og knakk den første utstøteren (-.-) den nye utstøteren er kortere enn den orginale)

 

Mvh

Erlend

Link to comment
Share on other sites

Er ny i ladeverden og sliter med å få tilpasset dien slik at hylsene passer i kammeret til min Mauser M98

Hva er egentlig problemet? Kamrer ikke hylsene? Når du holder dia i hånda sammen med ei hylse, så skal utstøteren stikke noen få mm ut av dia, og ekspanderknappen skal være ca midt i hylsekroppen. Juster inn dia slik før du skrur den i pressa.

 

Så setter du en hylseholder i pressa og kjører den opp, og skrur i dia, helt ned til den butter,

- skru 1-2 runder opp igjen.

- Sett så ei hylse i hylseholderen og kjør den opp. Det skal nå omtrent ikke være motstand,

- med holderen oppe, skru dia til den butter på hylsa.

- Senk holderen og skru dia 1/4 tørn ned.

- sjekk om den kamrer i våpenet, dersom den kamrer låser du låseringen på dia, og er ferdig, dersom ikke..

- skru 1/4 tørn til, osv. Du kan godt bruke 1/8 om du vil, eller hva som helst, men det er prinsippet.

 

Problemet som ofte oppstår med plukkhylser, er at de ikke bare er skutt i et annet våpen, men i flere andre våpen, og de krever ofte forskjellig pressing, så du ender opp med å måtte size alle slik den hardeste og største hylsa krever - og så skal du finne den :roll:

I et så kurant kaliber som 30-06 kan jeg ikke forstå hvorfor noen vil plage seg selv med slik, iallefall ikke før de er drevne i faget. Man får kjøpt ferdig ammo for mindre enn det hylser koster i mange andre kalibere, og da kan en attpåtil skyte uten å måtte lade først.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det snakk om skutte hylser fra eget våpen, nye hylser eller brukte fra andre våpen?

 

Utgangspunktet, med nye og brukte hylser fra andre våpen, er at dien skrues ned i pressa til den møter hylseholderen (når den står i øvre stilling) og så litt til. Hettutstøteren skal stikke litt nedfor dien (slik at den dytter ut hette-naturlig nok).

 

Kamrer ikke hylsene da er enten kammeret eller dien feil dimensjon (noe som er omtrent like sjelden som hønsetenner..)

 

Delvis ompressing funker kun for hylser skutt i det våpenet en lader for;

Skru dien ned til den har kontakt med hylseholderen, skru den så 1 omdreining ut/opp, press hylsen og prøv den i kammeret-sannsynligvis går den ikke eller svært trangt, skru dien litt lengere ned (bittelitt-1/6omdreining eller noe slikt), press hylsa og prøv i kammeret. Fortsett slik til hylsa går akkurat i kammeret.

 

 

EDIT-berdan hylser? som nybegynner trenger en ikke plage seg selv mer enn nødvendig; hiv gamelt skrot og begynn ladekarrieren med 50-100 engangskutte hylser fra eget våpen.

Link to comment
Share on other sites

1. Kammre hylsa før du presser for å se at den er skutt i ditt våpen

2. Smør hylsa og sett den i pressa med dia skrudd høyt opp.

3. Skru dia ned 1 omdreining og test i kammeret. Gjenta dette til det står igjen 1mm av hylsehalsen å presse.

Du har nå ei hylse som paser perfekt i ditt kammer. Kammrer hylsene tregt etter 1-2 omladninger er det bare å skru dia litt ned før hylsa blir helpresset.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg prøvd alle forskjellige muligheter som har vært ramset opp her, og konklusjonen er:

1. Jeg må helpresse hylsene

2. Det kan se ut for at jeg må frese hylsene til under 62 mm (?!) for å få de til å passe i kammeret.

 

Det jeg synes er veldig rart er at hvis jeg tar en tomhylse som er skutt en gang i mitt våpen, i våpenet, så får jeg ikke spent ned. En annen ting jeg stusser litt på at når det er oppgitt at trimlengden er 63,1 mm så skulle man tro at det var nok, men jeg må frese ned til under 62 mm (slik ser det ut nå i alle fall). Denne trimlengden fant jeg i norma si ladebok. Jeg fant fram i en annen ladebok og der var trimlengden 62,1 mm.

 

Er det normalt at det er slik? - må trimme lengre enn det "boka sier" og at man må helpresse engangsskutte hylser som er brukt i sitt eget våpen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg beklager ALT bryderi å mange spørsmål, problemet er ikke pressinga det er visst "basic" kunnskap om sitt eget våpen man har hatt i såpass mange år at jeg ikke vil si det :oops: Meeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen men, tusen takk for hjelpa og heretter så mates M98 BARE fra magasinet ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er slik at vi alle har noe å lære, og så er det bare å bruke den nye kunnskapen og begynne på nytt med pressa. Fremgangsmåten er utmerket beskrevet tidligere. Delvis pressing bare på hylser skutt i eget kammer er nøkkelen. De kan også halspresses med egen necksiser die. Andre hylser helpresses første gang.

 

Lykke til. Tenker det blir bra jeg.

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

... og heretter så mates M98 BARE fra magasinet ;)

 

Jeg klarte å knekke den ringen som holder fast utdrageren til sluttstykket av samme grunn. Jeg hadde sett Krag gutta lade med en og en patron om gangen, og så skulle jeg prøve det samme med HV-mauseren min.

 

Og så komme som HV-ungdom inn på våpendepotet og innrømme at du hadde greid å ødelegge en mauser... Det ble mye tyn ja.

Link to comment
Share on other sites

Mauseren skal lades fra magasinet fordi at patronen skal skli inn mot støtbunn og under utdrager,men alt kan forandres.Jeg har en en 98k som er kamret for 300 Win Mag.Har slipt av utdrager og polert slik at jeg kan sette en patron i kammeret og lukke sluttstykket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...