Jump to content

Militært VM Kina.


Barbaren

Recommended Posts

Med all respekt for skytterne, men når "militært" ikke har andre krav enn at du ikke er militærnekter, og våpenet er en .32 matchpistol og ikke en 9 mm, da blir det litt for "kunstig" til at selv en pistolfrelst som meg synes det er særlig interessant.

Link to comment
Share on other sites

For det første kreves det litt mer enn at man "ikke er militærnekter" (bare for å blande inn litt fakta...), og for det andre er det for de beste skytterne sin del snakk om idrett på et såpass høyt nivå at det kan være både spennende og underholdende å se på.

 

Iallfall for de av oss som fortsatt tror at det rett og slett kan være morsomt og utfordrende å skyte baneøvelsene...

Link to comment
Share on other sites

Ja, for all del. Jeg synes også at baneskyting er langt mer spennende enn felt. Ja, det kreves mer av skyteferdighet, men hva kreves det av tilknytning til Forsvaret?

 

Poenget mitt er at alle lands forsvar stort sett samler de beste sivile skytterne, unntatt de som ekskluderes fordi de er militærnektere, utstyrer dem med sivile våpen, men kaller det militært VM. Overlappet av deltagere mellom militært VM og sivilt VM er: ? Større enn 90%? Hva skiller da mil VM fra sivil VM?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er vel så. Med HV-personell menes vel da her personer som er "inne" et par uker, samt at de i praksis må være med i det norske militære landslaget. Med de forpliktelser det medfører, obligatoriske samlinger etc. Gleden ligger i tilgang på fri ammo i de aktuelle kalibre. I praksis bortimot alt du klarer å bruke opp. I alle fall i .22.

Det for vel være nok inside information...du har vel selv hatt fartstid der, hvis jeg får lov å røpe det?

 

Overlappingen mellom sivilt og militært NM, som jeg kan uttale meg om, (ikke VM) vil nok være svært stor. Særlig gjelder det de beste utøverne. De håndplukkes til det militære landslaget.

Link to comment
Share on other sites

En viss "håndplukking" er det nok. Men det er ikke akkurat flust med pistolskyttere som har den nødvendige bakgrunnen. Du må jo komme opp på et visst nivå "for egen maskin" før du kan være aktuell. Og i tillegg ha gjennomført militær førstegangstjeneste OG være villig til å bruke mye tid på skyting pluss noe tid på HV.

 

Gleden ligger ikke primært i ammotilgangen, men i skytingen. Å få trene med de beste, samt konkurrere internasjonalt.

Link to comment
Share on other sites

Tror du har helt rett i det du skriver der. Det må noe mer til enn fri ammo for å mobilisere motivasjon nok til å yte det som kreves for mil-landslaget. Og, ja, man må komme seg opp i aktuell ferdighetsgrad i de aktuelle skyteprogrammer på egenhånd for å komme til vurdering. Noen års hardtrening, det.

Tok med det med fri ammo, fordi det får de rene pistolfeltskyttere til å gremmes av misunnelse. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer nok, forutsatt at du er den eneste feltspesialisten i Norge. Er du det??

 

Sjøl kjenner jeg flere skyttere som stort sett bare skyter felt, og vil derfor karakterisere disse som "feltspesialister". Og jeg slår dem i feltløypa rett som det er selv om enkelte vil gi meg merkelappen "baneskytter".

 

Og det har vært mange dyktige FSU-skyttere opp gjennom årene som har klart seg godt i feltløypa selv om de stort sett bare har trent grov og hurtig grov.

 

Jeg tok en rask sjekk på de siste års NM felt, og fant faktisk 6 nåværende og tidligere FSU-skyttere som har slått deg.

 

Så jeg kan nok ikke si meg 100% enig med deg.

Link to comment
Share on other sites

Klart hvis man slår sammen alle NM de siste år finner man mange som slår meg ;) det er ikke så vanskelig. Men det som er kanskje bekymrede er at en som ikke trener kan stort sett slå disse gutta som du kategoriserer som gode baneskyttere. Jeg er ikke en feltskytter eller baneskytter, men en pistolskytter.

 

At noen som får gratis ammo for å stå å trene, ja de bør vel kunne slå de fleste. Men spør du meg er nivået alt for dårlig uansett hvordan vi snur på det, noe poengsummene også viser.

 

Men uansett så var det ikke så mange fra FSU å frykte på listene i år uten Tor....og Pål har vel aldri slått noen på felt selv om han har skutt fullt hus og ble "banket" i omskyting i Sandnes sist. Han er god på bane, helt klart...men så fort han kommer ut av boblen og komfort sonen får han som mange andre bank ;)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som med talent som trener med treningsnivå for å nå internasjonalt toppnivå i Norge?

 

Da mener jeg ei basispakke på ca 2 timer fysisk trening og 3 - 5 timer skyting og teknikktrening hver dag minst 5 dager i uken.

 

De som eventuelt gjennomfører dette fortjener støtte.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det noen som med talent som trener med treningsnivå for å nå internasjonalt toppnivå i Norge?

 

Da mener jeg ei basispakke på ca 2 timer fysisk trening og 3 - 5 timer skyting og teknikktrening hver dag minst 5 dager i uken.

 

De som eventuelt gjennomfører dette fortjener støtte.

Det finnes iallefall rifleskyttere som trener såpass mye.

Link to comment
Share on other sites

Det vet jeg Høggern. Pistolgjengen har alltid ligget etter når det gjelder internasjonale ambisjoner og treningsnivå. Resultatet er at pistol ikke står først i køen når støtte til trening og konkurranse blir fordelt. Unntaket er vel PH.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...