Jump to content

Øst- eller vestsibirsk laika til elgjakt?


Slitern

Recommended Posts

Med mindre du er en erfaren "hundemann" og er villig til å bruke mye tid til pregning og innjaging må du påregne at det er liten sjans for å få en brukbar elghund ut av disse rasene. Du har størst sjanse å lykkes med ØL. Mange VL sliter med losbrist.

 

Et vennskapelig råd, med mindre du absolutt må gå "mot strømmen", er å velge en hvilken som helst annen elghundrase.

 

Men som forsøkt sagt: Til elg velger du ØL.

 

Hvordan er det med sau i dine jaktområder?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke vurdert de grå raser (NEG og JH), da de jeg har sett i aksjon har for stor påhengelighet for de terrengene vi har.

 

Sau, samt frittgående storfe er det nok av her, men alle raser har vel i større eller mindre grad tilbøyerligheter for sau, og må kurses.

Link to comment
Share on other sites

Begge de laikarasene du spør om kan bli bra elghunder. Særlig hvis du skal jakte på et lite terreng, og vil ha større kontroll over det som skjer enn hva man gjerne har med en vidtjagende gråhund eller jämthund. Men du kan være uheldig å få et individ som har puslete jaktlyst. Derfor anbefaler jeg å sjekke stamtavler og egenskapene hos foreldrene og bakover. Men vær forberedt på at det kan være et ekorn du stiller innpå når du sniker deg frem på losen. Eller fugl.

Og en ting jeg knapt kan understreke sterkt nok: Med en laika er det kanskje ekstra viktig under innjagingen å være nøye med å overbevise hunden om at du alltid er der den forlot deg. Ett lite feiltrinn der, og du risikerer kjapt å få en skopusser fordi hunden ikke stoler på deg.

Om det er forskjell på øst- og vestlaikaer, kjenner ikke jeg til. Men jeg er klar over at det særlig i Sverige er mer vanlig å bruke østlaika, og derfor er det vel gjerne østlaikaene som har fåt ry for å være best på elg. Personlig tror jeg det er mer individbestemt, enn rasebestemt, når man snakker om disse to.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det som fasinerer meg når det gjelder laikarasene er den enorme fysikken og at en rasetypisk eksemplar av ØL og VL er utrolig vakre og at de kan være utrolig spennende å jakte med. Har du med deg kombien kan du etter endt jaktdag ha med deg mårvilt og fugl i sekken, og kanskje et hjortevilt på slep.

 

Den enorme fysikken kan være et problem. Jeg har hatt en rekke ØL og har aldri kunne stole på dem opp mot sau selv etter årlige regodkjenninger med godkjent instruktør. En stor ØL hanhund har kapasitet til å drepe et tiltalls sau før du får summet deg. Jeg kan love deg at det er et helvete når drapsinstinktet våkner i disse hundene. Ulv og pitbuller er bare blåbær i forhold. Jeg har erfart at disse hundene ikke hører hjemme som løshund i sauerike kommuner på Vestlandet. Derfor bor jeg nå i innlandet i områder med svært lite sau.

 

Et annen problem er at de fortsatt, og kanskje i økende grad, er jaktlig svært så ustabile. For å illustrere dette ut i fra egen erfaring: Den beste jakthunden var fra uregistrerte linjer med tilnærmet ukjent opphav. Den dårligste hadde sitt opphav i 2 foreldre som begge var nordisk dobbeltcampions på elg, testet og godkjent på bjørn og som det for begge var skutt flere bjørner.

 

Til trådstarter: Skal du kun jakte elg og ønsker ekenskaper som skissert så velg heller en gråhund fra bandhundlinjer. Du har likevel større sjanse for å få en god løshund på elg enn å velge en laika.

Link to comment
Share on other sites

Hebbe har definitivt et par poenger her. Laika og sau er og blir en dårlig miks. Og hvis det er elg du skal jakte på, først og fremst, da vil det nok sikert kunne lønne seg med gråhund, selv båndtrent.

Men hvis du skal jakte med løshund i et lite terreng (og sau ikke er et problem) kan laika fungere veldig bra. Men, som sagt, du kan være uheldig med individet og få en som ikke funker. På den annen side - hvis du først får en laika til å funke, kan du se frem til mye spennende jakt, der du som regel altid befinner deg i nærheten når det blir los. Det er jo artig det også.

Link to comment
Share on other sites

Områdene vi jakter i varier litt, men er stort sett ca 50km2, flatt og lite skog.

Er forøvrig ikke plaget med store snømengder heller, under normale omstendigheter.

Vil ikke kjøpe en hund som drar på gjennom 7 kirkesogn (i verste fall etter feil dyr!), og med dertil venting i 1-2 døgn før den kommer tilbake.

Kanskje løsningen blir bandhund, men da er vel laika uegnet uansett?

Link to comment
Share on other sites

Nei, laika er IKKE uegnet. Men det er ikke sikkert at de er det beste alternativet hvis du primært skal jakte elg. Likevel, jeg har jaktet elg med laika som fungerer, og da fungerer det som bare rakkern. Det er ikke til å komme fra at det er heftig når laikaen setter i en kanonade av en los som et par-tre hundre meter unna deg. Det er artig å være i nærheten når ting skjer, noe du ikke alltid er hvis du f.eks. jakter med gråhund.

 

Edit: Du mente kanskje om laika er uegnet som bandhund? Det er den. Jeg tror du får en utfordring ut over det akseptable for å få en laika til å holde kjeft når den ser elgen.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje løsningen blir bandhund, men da er vel laika uegnet uansett?

 

En VL med "losbrist" og god grunndressur burde passe utmerket som bandhund, men i laikamiljøet er dette som å banne i kirka. De kjente oppdretterne, 2-3 stykker, selger hunder kun til løshundjegere. Som de seriøse oppdretterne de er har de ikke noe annet valg enn å følge avlsmålet for disse rasene. Laikaen er en løshund.

 

Jeg har selv gått til bandhundchampionat med en ØL. En meget god band- og løshund. Laikaen beveger seg som katt og sanser ganske likt som en svarthund, - likeverdig bruk av nese, syn og hørsel.

 

Men igjen, også brukt som bandhund på hjortevilt, har du større sjanse for å lykkes med en av de andre elghundrasene. En 30 - 40 kg's laika kan bli vel hard i bandet selv med god dressur, spesielt under innpåstilling og på hjorti bratte vestlandslier.

 

Til trådstarter: Har ikke du egentlig allerede bestemt deg?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, var som bandhund jeg mente.

Er jo lotto om hunden jakter med alle raser, men forstår det sånn at det er dårlige odds med laika enn med øvrige raser?

Kan kareler være en løsning?

 

Etter det jeg kan lese meg til er vel mine ønsker stikk i strid med hva som f.eks scorer høyt på en jaktprøve, der lang lostid premieres, kanskje en "elendig" grå eller jemt ville funke fint?

 

Skal kun brukes på elg, har vorsteh til annen jakt :roll:

 

Edit: bestemt meg, ja, trodde at laika i en eller annen form ville være perfekt til små terreng, men ble litt i tvil :?

Link to comment
Share on other sites

Var nå laika som løshund som primært var ønske, tenkte rasen kunne være perfekt fordi vi har små terreng.

Skjønner at det finnes andre raser som er langt mer egnet til bandhund, var bare en tanke at det ideelle for meg kanskje nettopp er en bandhund, og ikke en løshund.

 

Hm, ikke enkelt dette, å når jeg først kjøper en hund så blir den jo i huset livet ut, uansett hva og hvor godt den jager

Link to comment
Share on other sites

Ja vel Slitern. Du vil ha en løshund som dersom den ikke fungerer kanskje kan brukes som bandhund? Du tenker på å kjøpe deg en laika. Mulighter for å lykkes med det ene eller det andre er liten. Du er ikke villig til å kvitte deg med hunden dersom den ikke fungerer som jakthund. Tar du sjansen? I så fall velkommen i "klubben" for de som har en laika som aldri ble noen jakthund, men som fungerer greit som familiemedlem og turkompis unntatt når du irriterer deg over at den jakter lemmen, ekorn og naboens katt i tide og utide. Lykke til?

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er vrient det der. Jeg skjønner veldig godt at du har lyst på en laika. Og en laika kan være midt i blinken for deg og den jaktformen du kanskje aller mest har lyst på.

Jeg lurer på om det koker ned til at du er nødt til å stille deg selv noen spørsmål:

 

Gi et klart svar på om du skal jakte med løshund eller båndhund.

Gi et klart svar på om du føler deg ung nok til å svi av tre-fire sesonger på en hund som kanskje ikke svarer til forventningene.

Gi et klart svar på om du i så fall er villig til å kvitte deg med en hund som ikke fungerer, eller om du eventuelt har plass til en hund til.

Link to comment
Share on other sites

Om du tenker løshund. Så burde du se på jamt fra linjer som ikke jakter langt. Da får du hund som jobber med ok kontakt med fører og ikke henger etter over 7sogn.. Som ren bandhund. Svart eller en liten grå. Laika er stor og sulten. Samme er jamt. Du kjøper ikke en laika for og ha den i sofa.. Den spiser katter og veskehunder til frokost... det gjør flere Jamt også. Men den burde bli en bedre løshund

Link to comment
Share on other sites

Tja, da var jeg vel like langt, hvis svaret på øst- eller vestsibirsk ble "ingen av delene", he-he!

Har aldri jaktet med bandhund, så jeg har ingen forutsetninger på hvordan dette foregår i praksis (joda, har lest endel, men som for all annen jakt er det STOR forskjell mellom praksis og teori, etter min erfaring!)

 

Kort fortalt er den mest ideelle jaktformen på elg, for vår del, en hund som finner elgen og sørger for at den på en eller annen måte havner i postrekka. MAO er det ikke så viktig å "låse" elgen.

Link to comment
Share on other sites

Hund som får elgen frem til postrekkene? Da kan du bruke hva som helst som har interesse for elg, men som ikke er en drivende hund. Tysk Jaktterrier er en drivende hund og således ikke lovlig dersom den jager rasetypisk. Støtende hund er derimot tillatt. Det mest "ekstreme" du kan bruke er Tysk Wachtelhund. Det er opprinnelig en kortdrivende hund, men da kortdriver er en ukjent definisjon her i Norge er wachtelhunden satt i gruppen støtende hund, - hund som støter ut viltet, og driver eventuelt med los i inntil 5 minutter.

 

Mange elghunder er ødelagt etter bruk på denne måten. Elg som blir skutt på post i bevegelse med unghunden bak er misbruk av elghundrasene. En unghund vil etter noen få slike jaktturer kunne gå over til å drive med los.. Svært effektivt, men ulovlig.

 

Bruk av drivende hund til jakt på hjortevilt er kun tillatt på rådyr og hjort, men da med boghøyde under 41 cm. Tysk Jaktterreier er under 41 cm og kan brukes på hjort og rådyr. Wachtelhunden er over 41 cm og kan brukes på hjort, rådyr og elg. Drivende hund er pr. definisjon en hund som bjeffer når den forfølger viltet

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ser ut til at jeg ender opp med den hunden jeg allerede har, vorsteh.

Støkker elg, men ingen los eller driv.

 

Mulig jeg ordla meg litt feil, mente å si at det til vår jakt ikke er nødvendig å stille elgen best mulig, eller være mest mulig påhengelig, mulig det er en wachtel jeg egentlig har bruk for? Eller en vorsteh med mye tysk blod?

 

Har nå snart vært innom det meste av raser i denne tråden, skulle ønske det var mulig å selv få oppleve de i praksis før man kjøpte ny hund...

 

Edit: For å holde meg til overskriften, tolker jeg det dithen at dersom jeg, mot alle anbefalinger, allikevel skulle ende opp med laika, så er det østsibirsk jeg bør se etter.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kjøp en grå elghund med bandhundlinjer. Jeg har en slik, og den loser i et par timer. Den har aldri vært strømmet mot sau, men går i store buer rundt ulldottene. Den følger ikke etter en elg som går langt av gårde, men snur etter kort tid. Jeg har kjøpt meg en ekstra for de store løshundjaktene;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...