Jump to content

Noen som har tegning til hjemmelaget shotmaker(støp av hagl)


Lee1

Recommended Posts

Du ' Lee1' hvis du skal lage en slik så er beste løsningen at du finner en gryte av aluminium tror jeg og likeså til dyser eller du kan bruke dyser av og kappe og tilpasse av bolter og at dysehullet borres i i 90 grader i bolten slik at det drypper ned på rampa og at fallet ikke blir for høyt men må være klaring for dråpen ned på rampa . Messing i dysene har jeg ikke prøvd men vet det også er anbefalt . Gryta tror jeg er best og ha på kokeplate med thermostatstyring (kanskje) .

Jeg har brukt tykt blekk til gryte og vanlige bolter til dyse men sliter med og få de helt runde og at det kleber på rampa . Størrelser i nr 7 ca. blir de beste mens de grove blir dråpeforma . Nå er det noen år siden jeg drev så mye med det for jeg ble ikke helt fornøyd men jeg oppdaget også at om de ikke var helt runde var det ingen ting og merke på skuddeffekten .

Link to comment
Share on other sites

Glimrende, nå har du gitt deg inn på et virkelig interessant prosjekt.

 

Been there, done that.

 

Mitt råd er å kjøpe dysene direkte fra USA. Da slipper du unna en av flaskehalsene i prosjektet. Dysene og størrelse/form på disse er avgjørende for selve resultatet, og du kommer til å bruke mye unødvendig tid på lage dem og så lure på om det er dem som feil når ikke alt går som det skal. Diameter på selve hullet er ca. .016" til .020". Små ting dette her.

Selve gryten/pannen er lett å lage. Likeens varmekilden og selve kjøleopplegget.

Å få disse tingene til å fungere sammen er litt prøve og feile, og du oppdager fort når du er på rett vei ( og motsatt) :mrgreen: .

Her er noen moment:

Kjølevæsken er kritisk. Den skal ha lav overflatespenning slik at den ikke påvirker formen på de fremdeles bløte haglene når de faller ned. Avstand fra "rampe" til kjølevæske ca. 6mm. Jeg brukte skyllemiddel fra Europris, billig og bra, og ikke minst lett å vaske av etter bruk. Kjølevæsken blir fort varm så den bør sirkulere hvis du skal holde på en stund. Den skal heller ikke stige over de angitte 6 mm, ergo må du ha en patent på avløp.

Jeg ser noen har problemer med "klebing" på rampen. Poler den med stålull, og bruk kritt av samme type som sveisere bruker. Kritt hele rampen før du begynner så er det problemet løst. Amerikanerene bruker grafittispray, men krittet gjør susen. Rampen skal være ca.25 mm og ha en vinkel på ca.30 grader.

Tempen er også kritisk. Du er på rett spor når det høres ut som en stekepanne som surrer med smør. Høres det ut som popkorn når haglene treffer kjølevæsken er du altfor høyt på tempen. Da blir resultatet deretter. Et termometer er kjekt å ha og hjelper deg underveis. Kunsten er å holde jevn temp.

Jeg brukte videoene på Youtube, samt støvsugte nettet for informasjon.

Det tok sin tid, men det var et vanvittig moro prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Har lagd meg en liten drypp panne.

 

Denne er lagd av 5 mm aluminiumsplate.

 

Selve panna, eller gryta om en vil, er 18 x 18 cm i bunn. Dette fordi den da passer på ei standard kokeplate.

Har "ører" i bunn på begge sider, dette for å kunne skru den til kokeplata.

 

Sideveggene er lagd med ca 30 graders helling, slik at ene endeveggen er 2 cm høy, og den andre endeveggen er 12,5 cm høy.

Dette pga at panna skal stå i 30° vinkel under "koking".

 

I stedet for bolter med dysehull, har jeg lagd en slags brikke med hull, denne er lagd av aluminium. Frest nederste kanten i 30°, så på den måten er "dysehullene" vannrette når panna står oppstilt i 30°. Har lagd kun 5 dyser (hull) i denne brikken, men det er mulig å lage med ca 10 mm avstand mellom dem. Kommer til å lage flere brikker for forskjellig kulediameter når jeg får tak i noen nye bor.

Denne brikken har jeg boltet fast til panna, har brukt 12 pinnebolter som er gjenget inn i panna (kjørnmerke på innsiden som låsing), og muttre til å sette fast fra utsiden, dette i M5. Har ikke brukt pakning mellom brikke og panna, og det ser ut til å gå greit.

 

Boret hull i panna ut mot der dysene skulle være (5 mm), og litt ut i godset på brikken, slik at gjennværende gods som måtte bores med 1 mm bor for dysa kun er ca 2,5 mm.

 

Har lagd ører til drypp-brettet på sidene av panna, og drypp-brettet selv har utfreste spor i sine ører slik at det er justerbart både i vinkel og avstand til dysene. Drypp-brettet har en total lengde på 55 mm, men den effektive lengden (der kulene ruller) er ca 45 mm.

 

Dysehullene er boret med 1 mm bor, men kan være noe større, har ikke utstyr for å måle skikkelig.

Har kun test-dryppen noen kuler av loddetinn, og de ble litt i underkant av 3mm i diameter, ganske jevne.

 

Vet ikke om dette ble helt forståelig, men men...

Har ikke fått tatt bilder, men skal prøve å huske det neste gang jeg fyrer opp gryta..

Link to comment
Share on other sites

Jeg ga 50USD for et sett med "drippers" ( 7 stk ). Det er plenty nok med 7 stk. Disse var beregnet for haglstørrelse 5. Jeg kjøpte dem fra Burgess Bullets. Jeg fikk med bruksanvisning til Littleton shotmaker i samme slengen.

Det betyr ikke noe hvordan dripperene er gjenget siden det følger muttere med dem. Riktig størrelse på hullet i pannen, sett inn og skru fast. Dripperene er merket så du skal sette dem riktig. DVS, hullet rett ned.

Et annet viktig moment med dripperene er at de er laget i rustfritt stål. De små hullene hadde ikke tålt mye rust før de hadde vært tette og "ferdige".

Link to comment
Share on other sites

Ettersom jeg ikke er hjemme for tiden får jeg ikke tatt bilde av gryta mi. Men jeg kan jo alltids lage en ny, og det har jeg begynt med, så her følger noen bilder av den:

 

Gryte01.JPG

 

 

Gryte02.JPG

 

Gryte03.JPG

 

Gryte04.JPG

 

Ettersom jeg nå får mulighet til å lage så mye hagl, så er det på tide å bygge ny lerdukasterarm også, nå en dobbeldekker....

 

Kasterarm.JPG

 

Ingen av delene er helt ferdig enda, men det kommer......

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...