Jump to content

Lading av 40 S&W m Berry RN 180 grs.


ojoh

Recommended Posts

Har anskaffet 5" 40 S&W topp (x-five) til Sig x-six 'en og vil lade ammunisjon som holder for IPSC Standard major (faktor 170) med en Berry RN180 grs kule. Jeg har startet med en 7,0 grs 3N38 som jeg mener burde gi omlag 1000 f/s utgangshastighet. Tabellen til Vithavouri har ikke ladedata for 3N38 for 180 grs kule og jeg burde kanskje gå ned til 3N37 eventuelt N340, noen som har noen erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Mener du at kula ikke får nok fart til å oppnå faktor kravet, skjønner ikke hvorfor N320 er eneste saligjørende for en såpass tung kule som 180 grs. I følge tabellen til Vithavouri så må man opp mot makstrykk for N320 for å nå hastighet tilsvarende faktorkravet og det oppnås høyere fart med trege krutt - men dette må vel bli smak og behag? Jeg skal nå prøve denne ladningen med 7,0 grs 3N38 og en med 5,0 grs N340 så får jeg se hva som funker...

Link to comment
Share on other sites

Ja 4,7 grs N320 høres friskt ut men jeg har noe tilsvarende erfaring med 9 mm og N320 hvor jeg bruker 4,3 grs N320 bak en 124 grs Berry RN som også er over anbefalt mengde. Men mht lading av 40 S&W har ikke Ladeboken utg 4 et eneste ladningsforslag med N320 for 40 S&W, og de heller helt klart til tregere krutt, antagelig av trykk hensyn.

Link to comment
Share on other sites

5,6 grs med N340 ga en utgangshastighet på 975 f/s med 180 grs Berry RN satt til COL 28,6 mm. Fin og behagelig rekyl inntil hylseparasjon på 178 nd skudd (Se egen tråd). Klubbkronografen hadde ikke beregning av standard avvik men jeg synes det ser ut som ladningene er relativt jevne. Skal kontrollere de på egen kronograf når jeg får nye skjefteplater til Sig'en ( de andre gikk heden med hylseseparasjonen). 7 grs med 3N38 ga bare knapt 900 f/s og holder ikke for Standard divisjonens major faktor på 170. Men ser ikke at 3N38 er noe dårlig alternativ -kan være det gir noe ujevnere ladninger, men det skal jeg forske på senere. Nå skal jeg bruke noe av N340 kruttet jeg har liggende.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dette var snodig. Nå har jeg kronografert 180grs Berry kula med 5,6 grs N340 bak og den ga ikke mer enn 871 f/s i egen kronograf (CED) mens klubbkronograf (Chrono) ga 975 f/s. Førstnevnte ble målt i -10 grader mens sistnevnte ble målt i +14 grader, men dette er vel noe stor forskjell. Jeg kronograferte også noe kjøpe ammo i 40 s&w, 170 grs FMJ fra Fiocchi den målte jeg til 1012 f/s og etter følt rekyl å bedømme var forskjellen som forventet. Ladetabellen fra Vithavouri lover mer i tråd med klubbkronografen mht fart. Jeg målte også en gammel 45 ACP ladning med 200 grs Frontier FN med 6,0 grs N340 bak, og den ga eksakt samme resultat som tidligere, 685 f/s - samme ladning bak en 45ACP 230 grs Berry RN ga en fart på 679 f/s. Begge ble skutt i 5" piper.

Link to comment
Share on other sites

"ojoh" Her må det være noe galt med chronograf eller kammer/løp.

Jeg har riktig nok ikke en Sig, men en 2011.

Ladningen min er;

5,9 med 340

180 grn RNFP fra NNY

COL: 29,8mm

Dette gir en gjennomsnittsfart på 1000,4.

Holder faktor med god margin.

 

Har prøvd 320, 330 og 340 krutt, og har ikke merket noe til denne rekylforskjellen.

Er dette kun en teori?

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd 320, 330 og 340 krutt, og har ikke merket noe til denne rekylforskjellen.

Er dette kun en teori?

 

Rekyl = summen av ALT du skyter ut, inkludert kruttladningen, så om du med det ene kruttet må ha f.eks 5 grain for å nå 950fps med 180grs kule vil et krutt du må ha 5,8gr av for å oppnå det samme gi mere rekyl,

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke dette en teori, det er ren fysikk, kruttet blir ikke lettere fordi om det blir forvandlet til gass.

Det med å bruke raskerer kruttsorter for å få ned rekylen er det nok bare toppskytterne som skyter godt/fort nok til å merke, om man lader med det kruttet produsentene anbefaler for å få en bedre fylling i hylsene og en større trykkmargin er ikke det feil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakker om følt rekyl, som er som nevnt summen av ladning og kulevekt. 5,6 grs N340 føltes betydelig slappere enn Fiocchi 170grs fabrikk ammunisjon som min CED kronograf målte til 1010 f/s. Ammunisjonen hadde ligget i bilen noen timer i -10 grader, men det var likt for all ammo jeg testet i går. Jeg har kronografert mye 9 mm til praktisk skyting og har da fått god overensstemmelse med stevnekronografer tidligere, og jeg testmålte en ladning jeg har testet tidligere, så den har ikke forandret seg siden mai 2010.

 

Jeg har notert meg overraskende lave hastigheter med belagte kuler fra Berry og Frontier i forhold til ladedata for tilsvarende kulevekter i både 38 og 9mm tidligere.

 

Hvis du skal sende en kule med en spesifikk kulevekt ut med en spesifikk hastighet så må kruttet du bruker produsere samme "skyv" om du bruker N320 eller N340 innen kula forlater pipa. N320 produserer dette "skyvet" på en annen måte enn N340. Du får en raskere og høyere trykk-topp med N320, som ofte refereres til som en kjappere følt rekyl enn N340 som bruker noe lenger tid på trykk-oppbygging og du får en litt mindre bratt trykk-kurve og litt lavere trykk-topp. Raske kruttsorter foretrekkes ofte i reduserte presisjonsladninger for da har kruttet stort sett gjort jobben før andre indre ballistiske faktorer påvirker skuddet. Høy fart får du med tilsvarende trege kruttsorter for de kan gi et lenger "skyv" - tilført arbeid på kula er tilsvarende arealet under trykk-kurven.

 

Jeg betalte 7500,- med frakt, moms og ferdig tollet fra Hunters House i København for 40 S&W toppen til Sig'en. Tok en uke fra jeg sendte PDF kopi av kjøpetillatelsen til HH til jeg hentet toppen på godssentralen på Alnabru.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal sende en kule med en spsifikk kulevekt ut med en spesifikk hastighet så må kruttet du bruker produsere samme "skyv" om du bruker N320 eller N340 innen kula forlater pipa. N320 produserer dette "skyvet" på en annen måte enn N340. Du får en raskere og høyere trykktopp med N320, som ofte refereres til som en kjappere følt rekyl enn N340 som bruker noe lenger tid på trykkoppbygging og du får en litt mindre bratt trykkkurve og ltt lavere trykktopp. Raske kruttsorter foretrekkes ofte i reduserte presisjonladnger for da har kruttet stort sett gjort jobben før andre indre ballistiske faktorer påvirker skuddet. Høy fart får du med tilsvarende trege kruttsorter for de kan gi et lenger "skyv" - tilført arbeid på kula er tilsvarende arealet under trykkkurven.

 

Dette er tull.

Om du kan merke forskjellen på 320 og 340 i rekylen pga forskjellen i trykkoppbygging :lol: kan du ssikkert "føle" jordskjelv på andre siden av jordkloden med hendene dine også.

Link to comment
Share on other sites

 

Rekyl = summen av ALT du skyter ut, inkludert kruttladningen, så om du med det ene kruttet må ha f.eks 5 grain for å nå 950fps med 180grs kule vil et krutt du må ha 5,8gr av for å oppnå det samme gi mere rekyl,

 

Denne ville jeg ta med en klype salt. Nå er det vel ikke slik at krutt ladningen skyter seg selv ut - men omdannes til ekspanderende gass som gjør et arbeid på en kule med en masse som akselereres fra null til x f/s. Kruttet beholder sin masse og deler av denne slynges ut i samme retning som kula og vil ganske riktig gi bidrag til følt rekyl. Men 0,8 grs er vel stort sett innenfor normalt kuleveksts avvik og eventuelt mervekt av krutt i disse størrelser bidrar neppe til følt rekyl. Om denne kule massen på 180 grs har en brå akselerasjon eller mindre brå akselerasjon inne i kammer / pipe mener jeg det er fult mulig å merke uten å ha spesielt følsomme never. Jeg merker i hvert fall forskjell på N320 og N340 i 9mm med samme faktor (kulevekt x hastighet), og jeg er ikke i slekt med Snåsamannen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Rekyl = summen av ALT du skyter ut, inkludert kruttladningen, så om du med det ene kruttet må ha f.eks 5 grain for å nå 950fps med 180grs kule vil et krutt du må ha 5,8gr av for å oppnå det samme gi mere rekyl,

 

Denne ville jeg ta med en klype salt. Nå er det vel ikke slik at krutt ladningen skyter seg selv ut - men omdannes til ekspanderende gass som gjør et arbeid på en kule med en masse som akselereres fra null til x f/s. Kruttet beholder sin masse og deler av denne slynges ut i samme retning som kula og vil ganske riktig gi bidrag til følt rekyl. Men 0,8 grs er vel stort sett innenfor normalt kuleveksts avvik og eventuelt mervekt av krutt i disse størrelser bidrar neppe til følt rekyl. Om denne kule massen på 180 grs har en brå akselerasjon eller mindre brå akselerasjon inne i kammer / pipe mener jeg det er fult mulig å merke uten å ha spesielt følsomme never. Jeg merker i hvert fall forskjell på N320 og N340 i 9mm med samme faktor (kulevekt x hastighet), og jeg er ikke i slekt med Snåsamannen.

 

Om du velger å ta det med en klype salt gjør det ikke noe mindre sant for det, det er ikke voldsom forskjell i rekylen på 320, og 340, men det ER forskjell. Vekten av kruttet forsvinner ikke, gassen veier det samme som kruttet i fast form. Forskjellen i akslerasjonshastighet er så minimal at om du mener å merke den så har du en fremtid som Snåsamannens efterfølger om ikke annet.

Dette er noe praktiskskyttere over hele verden har forsket og testet seg frem til over en hel del år. Et annet aspekt ved dette er jeteffekten som øker ved langsommere kruttsorter. Og ettersom det er er en viss PF som skal oppnås er det for alle divisjonene bortsett fra Open et poeng å bruke så raskt krutt man kan klare PF med, gjerne da sammen med en for patronen tung kule, en merker dette spesielt godt om man laster en 147grs kule til 130PF kontra det samme med en 115grs.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper vi diskuterer samme sak. Jeg påstår ikke at totalrekyl er forskjell, men at rekylforløpet er forskjellig, og at dette er merkbart. Et raskt krutt gir et kontant kjapt snert kontra trege krutt som gir et mer massivt dytt. Du kan påstå hva du vil, men jeg kan utfordre deg til en blindtest og jeg kan ta med et par medskyttere som jeg vil påstå skal kunne skille minst 8 av10 skudd blandet med N340 eller N320 ved sammenligning i et 9mm våpen de er familiære med. Men jeg vil ikke like sikkert klare å si om et enkeltskudd er ladet med det ene eller annet.

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke ladn men snarere burnrate'n som gjør det....

 

OK! Da er ikke totalvekten av kruttet så viktig likevel, men hvor hurtig kruttet brenner?

Ettersom kula går ut med samme fart(PF). Er det da følt rekyl over tidsenhet, som gir forskjellig rekyl opplevelse?

For kraften må være lik begge veier. Kraft er lik motkraft? Prøver å huske VGS fysikken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper vi diskuterer samme sak. Jeg påstår ikke at totalrekyl er forskjell, men at rekylforløpet er forskjellig, og at dette er merkbart. Et raskt krutt gir et kontant kjapt snert kontra trege krutt som gir et mer massivt dytt. Du kan påstå hva du vil, men jeg kan utfordre deg til en blindtest og jeg kan ta med et par medskyttere som jeg vil påstå skal kunne skille minst 8 av10 skudd blandet med N340 eller N320 ved sammenligning i et 9mm våpen de er familiære med. Men jeg vil ikke like sikkert klare å si om et enkeltskudd er ladet med det ene eller annet.

 

 

Det er helt i orden, bare å komme det ;)

 

Hvordan du kan dele opp rekylen i en 40 S&W/9mm pistol synes jeg du skulle forklare nærmere. Nå har jeg ikke skutt noe særlig mer en noen få hundretusen skudd gjennom nevnte våpen, men jeg greier det ikke ;)

At det er forskjell på 320 og 340 i et våpen ladet til samme PF er det ikke tvil om, og da er det rekylen som sådan, og ikke deler av den.

Link to comment
Share on other sites

At det er forskjell på 320 og 340 i et våpen ladet til samme PF er det ikke tvil om,

... da høres det for meg ut som vi er enige. Jeg er ikke i stand til å vurdere om totalrekylen er høyere med den ene eller andre kruttsorter, men det eneste jeg har påstått er at de er forskjellig og at de har en karakter som beskrevet over. Jeg har skutt for lite 40 til at jeg kan si at det er tilsvarende der som med 9 mm.

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi holder oss til skolefysikken, så sier den at Kraft = Masse x Akselerasjon, som vil si at et prosjektil med en gitt masse og hastighet ut av løpet vil gi en tilsvarende gitt Power Factor. Kruttet tilfører prosjektilet bevegelses energi ved at det dannes gass som utfører et arbeid på prosjektilet og gir det en akselerasjon. Arbeidet (og akselerasjonen) opphører når prosjektilet forlater pipa. To prosjektiler med samme PF og masse må ha samme fart, altså tilført like stor akselerasjon før den forlot pipa. Hvis akselerasjonen og massen er lik så bør kraften også være lik, mao vil jeg påstå at totalmengde rekyl må være nokså lik hvis PF er lik for forskjellige kruttsorter. Følt forskjell ligger da i hvordan arbeidet (trykk-kurven) fordeles før prosjektilet forlater løpet og et eventuelt bidrag fra kruttgass som strømmer ut av pipa. I et lufttomt rom ville dette bidraget kun vært massen av kruttgassen x akselerasjonen, men her støter kruttgassen mot luftmolekyler og vil nok gi et betydelig bidrag til følt rekyl. Så blir spørsmålet om 0,8 grs mer med N340 vil produsere merkbart mer kruttgass enn tilsvarende mengde N320 som igjen vil gi utslag på følt rekyl... (og reell rekyl ?)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Antagelig helt riktig Iceman

"ojoh" Her må det være noe galt med chronograf eller kammer/løp.

Målingen jeg gjorde med klubbkronograf var før jeg dro til med en overladning i kammeret, som jeg mistolket som en hylseseparasjon som følge av feil kammerdimmensjon. Dette understøtter konklusjonen om overladning og ikke kammerfeil.

Det som er interessant å observere er den betydlige hastighetsreduksjon jeg fikk ved kammer utvidelsen - og selvfølgelig ikke overraskende. Jeg fikk gjort noen sammenlignbare målinger med våpen / ammunisjon rett fra rom-temperatur og de viser en hastighetsreduksjon på rundt 50 f/s (5%) i forhold til den opprinnelige målingen med ubesudlet kammer.

Jeg sitter med 500 stk med 180 grs Berry RN med 6,0 grs N340 bak med AOL 28,6 mm som såvidt holdt faktorkravet med deformert kammer, de ble målt til 965 f/s - den burde vel gå greit i nytt kammer eller er jeg over rødstreken og må pelle de fra hverandre igjen? Den var betydelig slappere enn Fiocci 170 grs fabrikk ammunisjon mht rekyl - uten at det nødvendigvis er sammenlignbart mht kritisk kammertrykk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...