Jump to content

Umarex HK416 .22LR


SirfStar

Recommended Posts

Stemmer det:

"Halvautomatiske rifler i kaliber .22 long rifle som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd er godkjent for erverv, eie og besittelse til jakt, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, dersom skytevåpenet har vært lovlig omsatt før ikrafttredelse av denne forskriften."

 

Remingtonen din omfattes vel av siste punkt, mens HK416 ikke gjør det og dermed er verboten så lenge noen ikke finner på å få den godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg den gode følelsen av å lære noe. Hva skal til for å få den nye staselige riflen godkjent, og på hvilket grunnlag kunne det vært forsøkt? En naturlig mulighet er kanskje billig trening for de som driver med praktisk på AR plattform, men det utgår for min del. Vil man kunne jakte med denne, selv om den ser ut som djevelen selv? Den er jo ikke produsert til militære formål?

Link to comment
Share on other sites

Den er nok ikke ønsket på jakt nei, selv om den ikke er spesifikt forbudt...Er ikke så mange muligheter for å få den til konkuranse heller. Trening er ikke lenger godkjent behvov for erverv av våpen.

Godkjenning er vel den samme som for andre halvautovåpen. Skaff en send den til Kripos og betal 5000 spenn...

Link to comment
Share on other sites

Det er den helt sikkert. Vet at GSG/ATI-"våpen" er det, så er ikke litt overrasket om denne óg er det.

 

Ser desverre ikke helt appellet med denne selv, er det ikke bedre med en ekte AR-15 med .22LR-kit eller bare en Ruger 10/22?

 

Edit

 

Umarex produserer jo egentlig luftvåpen og "airsoft" så jeg tror det er begrenset hvor høy kvalitet produktene kan ha.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel Walther som har produsert den. Umarex er bare importøren til det amerikanske markedet.

Hva gjelder estetikk og kjente betjeningsteknikker så er jo denne langt å foretrekke fremfor en 10/22.

For meg er det den uskyldige morro knyttet til "dirt cheap" hytteplinking og estetikk som er drivkraften bak eielysten.

Synd at man ikke kan oppgi dette som grunnlag for erverv; Jeg er ikke kriminell, og jeg har lyst på den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...