Jump to content

Dilemma


Mastodon

Recommended Posts

Jeg har akkurat solgt min tunge 200 STR til da jeg ønsker et jaktvåpen som veier litt mindre.

Kaliberet skal fortsatt være 6,5 da jeg har alt av ladeutstyr og komponenter til det.

 

Jeg sitter da igjen med min Zeiss Diavari V 3-12x56 T* med kule komp for 6,5.

(Samt en Optilock montasje for 30mm)

 

Jeg sitter nå med 17000,- som jeg kan kjøpe rifle og montasje for. (Kan dog strekkes til 20000,- om nødvendig)

 

I tillegg ønsker jeg ny optikk på min A-Bolt i .338 WM. Den har i dag en Leupold VX-II 3-9x40.

Men dette er ingen must.

 

Så jeg lurer da på hva jeg skal gjøre.

 

1. Kjøpe en T3 Lite SS med en Docter Classic/Unipoint/Zeiss Classic 3-12x56 med lys. Burde havne

på17-20k.

(FLytte Zeissen til Browningen)

Minuset er da at jeg mister kulekompen for 6,5 til toppjakt o.l.

 

2. Kjøpe en T3 Lite SS og sette Zeissen på denne og i tillegg kjøpe en Docter Classic/Unipoint/Zeiss

Classic 2,5-10x50 eller 1,5-6x42 og sette på Browningen. Burde havne på rundt 15k.

 

3. Kjøpe en Steyr Mannlicher Pro Hunter og sette Zeissen på denne og i tillegg kjøpe en Docter

Classic 2,5-10x50 eller 1,5-6x42. Tot rundt 20k.

 

4. Kjøpe Blaser R93 Pro/Mauser M03 Extreme i 6,5x55 og klaske Zeissen på den.

De selges for 17-18000 på tilbud nå om dagen. så ink montasje er jeg vel på rundt 20k.

Selge Browningen senere for å finansiere nytt løp i storviltkaliber.

 

5. ?

 

 

What to do?

Link to comment
Share on other sites

6.5 til jakt og Saueren er for tung = Blaser R93. Det er fint lite å lure på, til jakt.

Med mye bane og treningsbruk ville jeg fått mark av magasinet (mest derfor jeg ikke har en selv), men til jakt er det vel OK, og det er heller ikke sikkert alle syns det er like teit som jeg syns :roll:

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tjaaa,, alternativ 4 ligger vel meg nærmest. Solgte du Sauer`n fordi den var i tyngste laget vil jeg si alternativ 4, R93.

Hvis du velger M03 får du fortsatt en forholdsvis tung 6,5

Jeg har akkurat solgt en M03 Extreme med tykk matchpipe i 6,5x55 , den var alt for tung til bevegelig jakt etter min mening. M03 er vel noe tyngre selv med standard pipeprofil enn hva en R93 er, uten at jeg for den del vet eksakt vekt på noen av disse.

Jeg byttet til R93 Pro i 6,5x55 , den er i skrivende stund i postens varetekt en eller annen plass i kongeriket. Har den vel i hus imorra el overmorra håper jeg :D:D Det blir stas...

Link to comment
Share on other sites

Alternativ 4 høres vel ut som det glupeste valget hvis du først skal kjøpe noe for å ha en lettere jaktrigg. Jeg har regnet på det og kommet fram til at selv om STR'en er relativt tung, er den ikke så forbanne mye tyngre enn mye annet der ute. Med jaktpipa(50cm S&L 15mm 308) på veier min 4950 klar til bruk, uten ammo i magasinet. Med en lett Tyristubben stokk kunne børsa ha vært 7-800gr lettere. Da er man ikke langt unna hva en helt vanlig "lett" jaktbørse veier. Jeg har derfor kommet fram til at det blir for mye greier å bytte skytejern bare for å spare noen få hundre gram. Skal det være noe poeng måtte det være å kjøpe en enkeltskudd rifle med et lettere kikkertsikte på. Balansen i børsa er mye viktigere enn ren vekt i mine øyner og med jaktpipa på er STR'en finfin.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill alle sammen!

 

Det er noen år siden jeg holdt i en R93 sist og jeg husker ikke hvordan magasinet fungerte på denne. Kan en ta ut plast innsatsen eller må man plyndre en og en patron med sluttstykket?

Og hva veier en R93? Ikke lett å finne den type info på hjemmesiden til Blaser.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ta ut plastmagasinet om du fjerner sluttstykket - dersom du har plass mellom rifle og kikkertokular. Jeg plukker ut patronene, enten med fingrene eller vet å repetere de ut med nedspent rifle avhengig av situasjon.

 

Henger meg på de som anbefaler R93 som ren jaktrifle. Jeg har solgt en S&L og en Sauer 202 siden jeg kjøpte Blaseren og ytterligere en er på vei inn i skapet snart (den første er blitt montert i en GRS stokk, vil også ha en std Proff til de lengste marsjene og til skikkelig mishandling / møkkavær.

 

Jeg legger nå all treningsskyting med R93 og savner inn imellom et enkelte system for magasinbytte, men skyter mest med demper på bane og rekker i praksis fint å lade manuelt på den tiden demperen må kjøle seg, så det er ikke noe stort problem akkurat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var innom J&F før i dag og fikk tilbud på en R93 Pro med MAK montasje til 19350,-

Litt spesielt med rettrekker og oppspenner men det er vel bare en tilvenningssak.

La den på vekta i butikken og den viste 3125gram, da i kaliber .308.

Kvalitetsfølelsen var der med en gang. Godt grep, solid å holde i og den "satt" godt da jeg tørrtrente oppsving.

Men jeg klarer liksom ikke å slå fra meg en T3 Lite SS med en Zeiss Classic 3-12x56 med lys og kulekomp til bare 1000 kroner til .

 

What to do, what to do...

Link to comment
Share on other sites

Da er valget tatt..

 

Jeg havnet på en pent brukt R93 Professional med løp i 6,5x55 og 9,3x62

1 stk ny montasje

1 stk Docter Unipoint 3-12x56 med retikkel 4-0

 

Alt til den nette sum av 30000,-

 

Jeg selger da Browningen min i 338 Win Mag til fordel for 9,3x62 løpet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...