Jump to content

Hjelp - jeg skal også kjøpe hagle


kjendis

Recommended Posts

Det er ikke bare El-JoniZ som skal anskaffe hagle. Det skal jeg også.

 

Hagla skal være:

Over/Under

Trestokk

3,2 kg ser ut som en standard vekt på o/u hagler. Dette synes jeg er for tungt. Jeg vil ha noe lettere.

Maks 20 000.-

 

Bruken er allround. Jakter også rådyr med hagle men kan nok her holde meg til 1100'en selv om det ville vært fint å kunne bruke den nye o/u.

 

Har sett på Beretta UL E som den lokale pusheren selger for oppunder 16 000.- Lekker sak !!! :P:P

Her er jeg usikker på to ting.

Holder det med 12/70 ?? Ser for meg at dette kan bli pinglete på rådyr.

Er løpene (67 cm) litt for korte? Blir disse "vinglete" i praktisk bruk? Jeg synes det er vanskelig å få en følelse for dette i butikken.

 

Har også lest om Fabarm Axis. Denne ser spennende ut. De har jo også en lett versjon. Denne har jeg ikke fått klådd på enda. Er det noen som fører denne i Grenlandsområdet eller må jeg til Drammen. Erfaringer?

 

Andre gode og begrunnede forslag ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Beretta Blackwing hos Jaktdepotet i fjor - eller var det året før? Jeg begynner visst å bli gammel, men jeg er helt sikker på at jeg kjøpte den hos Jaktdepotet.

 

Den er den veier 3,5 kilo og har 71 cm løp og er i kaliber 12/75.

 

Jeg ser at du er på jakt etter en lettere hagle, men Blackwing'en er veldig godt balansert og kostet ca 12 - 13 lapper når jeg kjøpte den.

 

Gleder meg til duejakta med Beretta'en og patronbeltet jeg kjøpte hos Holland & Holland i London - nesten det eneste jeg hadde råd til i den butikken.

 

MVH 700 ADL

Link to comment
Share on other sites

Kenneth32

Det er helt klart at når jeg kjøper en hagle til opp mot 20 lapper så får jeg mye mer kvalitet enn Rem 1100 hagla jeg har fra før. Det er faktisk forskjell på en Lada og en Alfa Romeo 8)

Nå tror jeg nok ikke jeg får haglens svar på Alfa Romeo til under 20 lapper, men det burde ihverfall holde til noe som tilsvarer en Volvo (og nei jeg starter ikke en bildiskusjon her :) )

Du skriver også at rundt 70 cm er fine greier. Det tror jeg på. Jeg har forsøkt å bruke en 71 cm før, og den føltes helt ok. Får nogenlunde greie svinger uten for mye vingling. Lurer derfor på om 67 er nærme nok dine 70 cm eller om dette kan bli for kort.

 

Sabatti ser ikke dum ut Tika. Har du noen erfaring med disse ?

 

Er redd at Beretta Blackwing på 3,5 kg er helt uaktuelt. Ikke tvil om at dette er et strøkent våpen og hvis jeg ikke hadde trasket mye i skogen med hagla kunne denne være en kandidat, men jeg vil altså ha noe lettere.

Hvordan tør du forresten gå inn i en butikk som H&H i London :) Kan ikke skjønne annet enn at det fort blir uforsvarlig dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet med en sabatti multichoke i 5 år. Har fungert knirkefritt på hvert eneste skudd.

Brukt både på jakt og på lerduebanen.

 

Dette er hagler som er verdt å prøve/se på. Prisen er også under 10 000kr.

Da kan du heller bruke de ekstra pengene på ammo og bli godt vant med hagla de.

Link to comment
Share on other sites

Hva med en Sabatti lettvekter i 12/76 med choker?

Meget pene italienske hagler med livstidsgaranti på deler.

Lett og fin ca 2,7 kg.

Link til importør.

 

Jeg har Sabatti lettvekteren med faste choker. Er meget fornøyd med den. Ikke noe antydning til tull og svært god balanse til lettvekter å være. Det viktigste er imidlertid at den passer meg som hånd i hanske. Det bør vel uansett vektlegges mye når det gjelder haglekjøp.

Link to comment
Share on other sites

Kan på det sterkeste anbefale beretta ul lux...

Ble lei av å gå og drasse på en hagle på 3,4 kilo (det kjenner du i armene etter en lang dag i skogen), så da kjøpte jeg meg en brukt beretta ul lux til nesten halv pris :D .

Lett og smekker hagle, med meget god balanse, og som fungerer utmerket både på leirduebanen og i skogen.

Trur nok ikke det har så mye betydning om det er 12/70 eller 12/76 på rådyr, så lenge du treffer der du skal og ikke holdene blir for drøye.

 

Hagla mi veier 2,8-2,9 med 71 cm løp, jeg syntes du får jevnere sving med langt løp, enn med 67 cm som fort kan bli litt vimsete på leirduebanen.

 

Dette er en hagle som varer livet ut hvis du behandler den ordentlig.

Men det lureste er å dra rundt og kjenne på haglene og finne en som passer DEG, da betyr det lite om hagle koster 3 eller 50 tusen.

 

Lykke til med valget :D

 

Hilsen Stian.

Link to comment
Share on other sites

Har sjøl ei lettvektshagle med 66 cm løp. Ikke kjøp noe slik. Det blir vinglete. Gir hagla skylda for halvparten av bomskuddene mine! Ellers er det jo regn, skyer, sol, snø, busker, bakken, lufttrykket, ammunisjon, jaktkompiser, bikkjer osv osv som har skylda for resten... :oops:

 

Min neste hagle blir en lettvekter med 71 cm løp, eller lignende. Hadde jeg hatt råd hadde Rizzini i forrige innlegg vært veldig aktuelt. At hagla er lett kan jo føre til at noe av balansen blir borte og at den slår mer (føles slik for meg i hvertfall), men det er en treningssak. Å ha en halvkilo mindre i henda på langtur er kjekt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...