Jump to content

rifle 308, løst magasin, sikring på kolbehalsen


Torsteinnietsrot

Recommended Posts

Guest loudenboomer

Jeg ville gått for x-bolt - liten og lett rifle. Er ei børse med en del plast og kanskje et par lakser overpriset. Men totalinntrykket er godt.

Link to comment
Share on other sites

Min anbefaling er å ikke stille så strenge krav.

 

Skjønner att du liker kolbehals sikring, men jeg VET att du vil kunne trives med andre løsninger.

 

Det er veldig fint med løst magasin på skytebanen, veldig surt å miste det på jakt.

 

Firer du litt på krava får du mye bra å velge mellom.

 

 

Tanker og lyster basert på liten erfaring bør ikke vektlegges for mye :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk. Har sett på en x-bolt og likte den godt, men lurte på om d finnes andre og evt rimeligere alternativer også.

 

Nei det gjør det ikke :mrgreen::mrgreen: Joda, det gjør det vel, men x-bolten er JÆKLA BRA. Går som en stråle, og er faktisk rustfri, mot enkelte andre med blankt løp. OBS: Kromen eller hva det nå er på sluttstykket er dessverre ikke like rustfritt og trenger litt stell, men omså det kommer en rød flekk på det har det ingenting å si for sluttstykkegangen. Dyr? Ja, men likevel mye børse for pengene :D

Link to comment
Share on other sites

Det du beskriver er en Browning X-Bolt. Den kommer i tillegg med 51 cm pipe og er ferdig gjenget for lyddemper. Jeg har en sånn, og den samler 150 grs Sierra MatchKing på 5mm @ 100m. Har heller aldri sett spor av mantel i pipa, selv om den har gått ca. 500 skudd. Æljen er ikke spesielt glad i den, da... Et luftveisproblem, tror jeg :mrgreen:.

 

Hvis nytt er for dyrt, ligg litt på været og se etter en brukt en. Så mange utstyrsfriker som finnes her i landet (meg inkludert), skulle det ikke forundre meg om en eller annen i et svakt øyeblikk finner på å selge en slik en. Min X-Bolt er for ordens skyld ikke til salgs :).

 

Ellers er Carl Gustav 3000 / Sauer 90 noe å se etter på bruktmarkedet. Men da må du sannsynligvis bedde, justere avtrekk, kappe, krone og gjenge pipe før du er klar for å kjøpe kikkert, montasjer og demper. Og de er vesentlig tyngre enn den rifla du etter all sannsynlighet har bestemt deg for å kjøpe ;).

 

Dessuten: Hvem her inne kan med hånda på hjertet si at de aldri har skaffa seg ei rifle fordi "det var akkurat sånn jeg ville ha"? Syns mannen gjerne skal kjøpe akkurat det han har lyst på, at det også er et fornuftig valg på flere måter med tanke på funksjonalitet, vekt og presisjon, ødelegger heller ikke argumentasjonen. For dyrt=har ikke spart lenge nok.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...