Jump to content

JCH og UCH osv.


Truls

Recommended Posts

Hva skal til for å bli jaktchampion, utstillingschampion, norsk, nordisk, internasjonalt und so weiter?

Bortsett fra å være en hund,da.

 

Du må være over middells interessert i å delta på jaktprøver...hunden du måtte ha bør ha et talent som er svært skjeldent ( hvis du sikter på alle titlene du nevner)

 

Du bør også ha ekstrem god økonomi hvis du legger lista så høyt....særlig hvis du har fuglehund ..

 

Men bevares... Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

...dommeren skal ikke være partisk. Dersom han dømmer på "kjennskap og vennskap" så burde autorisasjonen ryker raskt!

 

Jeg liker helst ikke å dømme folk jeg kjenner; dvs. jeg er sikkert enda strengere med dem nettopp fordi jeg er redd for at noen skal tro de får ting gratis av meg.

 

Som flyfisher sier; du må være over snittet interessert for å oppnå disse titlene. Alle krever at du er innom utstillingsringen og oppnår minstemål der for å i det hele tatt kunne bli champion i en eller annen jaktform - brains and beauty so to speak.

 

Så dersom bikkja di jager som en gud men har overbitt eller har andre eksteriørfeil så har du ingen mulighet til å få championat.

Link to comment
Share on other sites

Og så bør du kjenne dommeren godt :wink: .

 

 

Det er ikke sant graahund at man må kjenne dommer, tror dette er noe gammelt myte dere går og tenker på.

Jeg er ny i hundemiljøet og fikk min første hund sommer 2010 og gikk mitt første jaktprøve august 2011 og klarte 81 poeng og 1.pr.

Samme høst gikk jeg til 90p og 1.pr på Setskogprøven og vant den. Begge prøvene var noe dem kalte for samlet prøve og dommere og terreng ble trekt blant deltagere. I sommer gikk jeg 2 dager prøven og nå nettopp var dommermøte og jeg fikk 80p og 87 poeng og Phoebe er nå jaktchampion i bandhund. I høst så har jeg felt felt 3 elger for henne og det på 20m ,30m (hadde da storokse på 10m) og 230 m. Pluss vi har kommet pent på andre dyr som vi ikke skulle ha og da har jeg heller tatt bilder av dem.

 

Til dere andre er det bare og kjøre på med jaktprøver for det er morro for deg og hunden!!!!!

Link to comment
Share on other sites

...dommeren skal ikke være partisk. Dersom han dømmer på "kjennskap og vennskap" så burde autorisasjonen ryker raskt!

Støttes 110 %, egentlig så er det så greit som at man skal dømme det man ser der og da, ikke det man vet bikkja er god for (eller ikke). Nå dømmer ikke jeg elghunder, men er drevdommer på basset, og alle prøvedommere har strenge etiske føringer fra NKK i forhold til den jobben man skal utføre. Husk at det ikke er en klubb som "eier" dommeren, en prøvedommer er funksjonær i NKK og har fått tillit til vervet derfra, etter en anbefaling fra raseklubben.

 

Jeg er innbitt tilhenger av jaktprøver, så jeg er veldig enig med deg Truls! :)

Link to comment
Share on other sites

Har selv vært borti 7 dommere, 3 på jaktprøve, og 4 på utstilling. Den ene jaktprøvedommeren kjenner jeg godt. Felles for alle,var at de oppførte seg hyggelig og proffesjonelt. Mangler en 1 pr på SP, og et storcert på utstilling, så er hu dobbelchampion. Uttalelsen til graahund, skyldes vel drittbikkjer som aldri har fått no til. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler å ta en titt inne på NKK.no under aktiviteter og finne regler for jaktprøver og utstilling.

Jeg kjenner ikke kravene for NEG så godt, men forløpet er som regel ala dette:

Hunden må først vises på en utstilling, etter fylte 9 mnd. Her må hunden få tildelt Good, eller bedre. Når du har premieringen kvalifiserer dere til å stille på jaktprøve. Hunden må ofte være over en viss alder for å kunne stille.

 

Slik det er på harehund kan hunden stilles i brukshundklasse på utstilling og tildeles cert når den er jaktpremiert. Hunden må ha tre cert, hvorav ett stor-cert, av tre forskjellige dommere for å bli fullcertet. Når, eller om, hunden har 1.pr på jaktprøve, kan det søkes NKK om tildeling av tittelen NUCH.

Link to comment
Share on other sites

Supert.

Jeg ser at preøvereglene ikke premierer helt etter det jeg synes er optimalt på elgjakt, men det kan jo tenkes at preøvereglene er definert ut fra det som er mest egnet for et gjennomsnittlig, norsk elgterreng. Er jo ikke alle som har et sånt terreng.

Men hva er en samlet prøve?

Link to comment
Share on other sites

Supert.

Jeg ser at preøvereglene ikke premierer helt etter det jeg synes er optimalt på elgjakt

Reglene er utformet av fagkomitèr og raseklubbene for å sikre gode avlsdyr for fremtiden ;)

At de ikke passer alles måte og jakte på eller i alle slags terreng sier seg selv!

Jaktprøver og utstillinger er det beste verktøyet til seriøs jakthundavl!

Folk som påstår noe annet har nok aldri hatt en god nok hund

Link to comment
Share on other sites

Men hva er en samlet prøve?

Det er en prøve som er satt til en gitt dato og da er det gjerne mange ekvipasjer med. Det kalles også ordinær prøve i blodsporprøvesammenheng.

 

Bevegelige prøver er prøver man kan ta i et gitt tidsrom - i løpet av noen mnd f.eks. Da avtaler man direkte med dommeren og tid og sted og da er det gjerne bare dere eller et par til ekvipasjer.

Link to comment
Share on other sites

Takk, da vet jeg hva samlet prøve er også. Hadde vært enklere om det rett og slett bare ble kalt ordinær prøve.

 

E.J. :

Du har sikkert rett i at jaktprøvene er utformet av folk som vet hva de driver med, og at det er det beste for avlen. Jeg reagerte bare på enkelte punkter, som kravet til påhengelighet og at topp premiering gis til hunder som ikke sjekker innom eieren før det er gått ganske lang tid. Jeg har inntrykk av at mange jaktterrenger ofte er små og trange, og da kan det være mer effektivt med en hund som arbeider tettere på eieren, uten at det blir så tett på at elgen støkkes av hundeføreren.

 

Egentlig er det ganske nyttig å lese prøvereglene, de får en til å reflektere over egenskaper man tidligere ikke har tenkt særlig mye over.

Link to comment
Share on other sites

Du har et poeng, Truls, det enkle er ofte det beste. En middels hund kan være langt mere effektiv i både jakt og jaktprøver enn den heiteste med størst jaktlyst og påhengelighet.

 

Og vær klar over at jaktprøveregler til stadighet er til diskusjon og revidering i klubber og forbund. Det er delte meninger og forskjellig oppfatning om mange ting.

 

Men det er bevisstheten rundt hundens egenskaper som har fremelsket våre raser med de egenskaper de har. Uten dette hadde vi hatt en "suppe" av gate- og skogmix'er med mer eller mindre uforutsigbare egenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...