Jump to content

krutt


alexhapp

Recommended Posts

Se under § 2

 

§ 2-1. Plikt til å forebygge fare for brann eller eksplosjon mv.

 

Enhver som har befatning med eksplosjonsfarlige stoffer skal vise aktsomhet og foreta det som er nødvendig for at fare for brann eller eksplosjon forebygges og for å hindre at stoffet kommer på avveie eller i urette hender.

 

Ellers der det ingen spesielle krav til oppbevaring av krutt, så lenge det er under 5 kg.

 

Men det er lov å bruke fornuft (det har jeg forøvrig ingen lenke til) :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Takk! Hadde ET våpen uladet ute av våpenskap 30 min mens jeg var ute å hentet min sønn. Imellomtiden har min eventyrlig onde svigerfar ransaket huset, ringt politiet.(For å få tatt barna fra meg som hevn fordi jeg hadde kontaktet barnevernet for å få hjelp til min sinnsyke kone)

Politiet beslagla et dusin våpen til en verdi av ca. 150 000 som jeg må selge til knapper og glasbilder og våpnene har vært en del av mitt liv siden dagen jeg ble født så du kan si jeg mistet livet, snart 40 nå.

I tillegg har de rotet bort 4 kg krutt og destruert ammunisjon til 10 000,- fikk forresten 5000,- bot også men det er jo en bagatell.

Så fornuft er ikke noe som jeg har sett noe til på en stund.....

Link to comment
Share on other sites

Takk! Hadde ET våpen uladet ute av våpenskap 30 min mens jeg var ute å hentet min sønn. Imellomtiden har min eventyrlig onde svigerfar ransaket huset, ringt politiet.(For å få tatt barna fra meg som hevn fordi jeg hadde kontaktet barnevernet for å få hjelp til min sinnsyke kone)

Politiet beslagla et dusin våpen til en verdi av ca. 150 000 som jeg må selge til knapper og glasbilder og våpnene har vært en del av mitt liv siden dagen jeg ble født så du kan si jeg mistet livet, snart 40 nå.

I tillegg har de rotet bort 4 kg krutt og destruert ammunisjon til 10 000,- fikk forresten 5000,- bot også men det er jo en bagatell.

Så fornuft er ikke noe som jeg har sett noe til på en stund.....

Er det slik at man mister alle våpen om man har glemt å låse inn ett? hadde vært inreressant å høre mere om dette. Har du startet en egen tråd om denne saken?

Link to comment
Share on other sites

Er det slik at man mister alle våpen om man har glemt å låse inn ett?

Det er slik, at hvis politiet finner en haglepatron som ikke er låst ned, så ryker alle pangpangene ut gjennom døra, og din karriere som jeger og skytter er slutt!

Men det værste, synes jeg, er mangelen på støtte fra "dine egne".

Ofte er omkvedet fra dine jaktkammereter: haha du har driti deg ut.

Dette gjelder forsåvidt organisasjonene også.

Skulle blitt rabalder om du hadde feilparkert, og ble tvunget til å selge bilen, samt du fikk forbud mot å kjøre bil i 5 år!

Link to comment
Share on other sites

Takk! Hadde ET våpen uladet ute av våpenskap 30 min mens jeg var ute å hentet min sønn. Imellomtiden har min eventyrlig onde svigerfar ransaket huset, ringt politiet.(For å få tatt barna fra meg som hevn fordi jeg hadde kontaktet barnevernet for å få hjelp til min sinnsyke kone)

Politiet beslagla et dusin våpen til en verdi av ca. 150 000 som jeg må selge til knapper og glasbilder og våpnene har vært en del av mitt liv siden dagen jeg ble født så du kan si jeg mistet livet, snart 40 nå.

I tillegg har de rotet bort 4 kg krutt og destruert ammunisjon til 10 000,- fikk forresten 5000,- bot også men det er jo en bagatell.

Så fornuft er ikke noe som jeg har sett noe til på en stund.....

Så det du sier er at i løpet av en halv time har svigerfaren din rukket å låse seg inn, lete etter våpen sånn helt tilfeldig, finne våpen, ringe politiet, ta i mot politiet og overlevere det til de, før du kom tilbake? Jeg er imponert over politiet her må jeg si.

 

Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kunne vært interessant å fått en generell utgreiing fra noen med juridisk kunnskap når det gjelder såkalt administrativ forføyning. Vet at dere finnes her inne på forumet.

 

Jeg regner med at slik forføyning kan bestrides og at saken derved må bringes inn for retten innen viss frist.

 

Reaksjon skal i alle fall, i prinsippet, stå i rimelig forhold til forseelsen om saken blir bragt for retten.

 

Reksjonen i ovenevnte sak, med forbehold at det er så enkelt som beskrevet må vel nesten kunne beskrives som absurd. Sammenligningen med inndragning av bil ved parkeringsgebyr var god!

Link to comment
Share on other sites

Reksjonen i ovenevnte sak, med forbehold at det er så enkelt som beskrevet må vel nesten kunne beskrives som absurd.
Derfor mistenker jeg at vi ikke har hørt hele historien her.

 

Vi får håpe alexhapp kommer innom og forteller litt mere i detalj. Alle hans innlegg noensinne er foreløbig i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Sammenligningen bil og våpen er, rettslig sett, ikke særlig hensiktsmessig. Bil er en ukontrollert vare der bruken er underlagt regulering (i form av krav om førerkort o.l.). Våpen er en kontrollert vare der både kjøp og annet erverv (våpenloven § 7) såvel som eierskap og besittelse (våpenloven § 8 ) krever bevilling fra staten.

 

Sagt på en annen måte: Retten til å inneha bil faller ikke bort med førerretten, men retten til å inneha våpen faller bort med bortfall av våpenkortet.

 

 

Et separat spørsmål er omfanget av tilbakekall, skal ett våpenkort tilbakekalles eller alle. Det beror på sakens natur, jfr. våpenloven § 10 første og annet ledd som gir gode eksempler. Bortfall av behov vil ikke være grunnlag for tilbakekall av andre våpen enn det aktuelle, men bortfall av edruelighets-, pålitelighets-, eller skikkethetspresumsjonen vil vanligvis være forhold som gjør seg gjeldende for alle våpen i en persons eierskap. Jeg kan vanskelig forestille meg en situasjon der en person anses edruelig nok til noen våpen men ikke andre.

 

Vi har ikke et generelt krav om forholdsmessighet mellom handling og konsekvens i norsk forvaltningsrett. Prinsippet er også at det er den som er uenig med vedtaket som må gå rettens vei for å få det endret.

 

Dersom saken blir brakt inn for retten vil retten vurdere om vedtaket har et lovlig innhold (om loven faktisk tillater at et slikt vedtak blir truffet), om det er blitt til på lovlig måte (om saksbehandlingsreglene er fulgt), og - der forvaltningen har et fritt skjønn - om politiet har holdt seg innenfor skrankene myndighetsmisbrukslæren stiller. I tilfeller der det er snakk om bortfall av edruelighets-, pålitelighets- eller skikkethetspresumsjonen er politiet forpliktet til å tilbakekalle våpenkort. Det er med andre ord ikke snakk om noe fritt skjønn. Retten er da begrenset til å kontrollere innhold og saksbehandling.

 

Blir våpenkort tilbakekalt følger det av våpenloven § 10 fjerde ledd at våpenet skal innleveres til politiet. Etter femte ledd kan politiet kreve at dette gjøres allerede ved forhåndsvarsel. Inndragningen er ikke straff (og heller ikke ekspropriasjon).

 

EDIT: Goddamn solbrillesmiley.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...