Jump to content

For lite kjøtt tilbake fra slaktern?


old-gun

Recommended Posts

Har levert dyr til slakter de siste årene, og er fornøyd med dette.

Men forrige gang vi leverte ( en piggokse på ca 155kg) syntes vi at vi fikk merkelig lite tilbake.

 

Reflekterte ikke over dette da vi hentet hos slakteren, men det ble godt synlig da vi fordelte slaktet. Har i skrivende stund ikke helt oversikt over eksakt vekt på indre/ytre filet og steikene, men tipper dette var maks 30kg til sammen.

 

Elgkarboen vet jeg eksakt, det var 30kg.

 

Noen spørsmål til erfarene jegere/slaktere:

 

Hva er bein-prosenten på voksent, ungdyr, og kalv?

 

Hva kan man forvente tilbake av kjøtt på et dyr av denne størrelsen?

Link to comment
Share on other sites

Beinet ut ei ungkolle hjort forleden, til steik, filet osv. Mener vi satt igjen med 2/3 av slaktevekt, nokså nøyaktig, men kan sjekke. Antar voksne dyr har mer muskler.

 

Så du burde nok ligge rundt 100 kg. Vi var nøye med å fjerne fett og sener før vi malte kjøttdeigen. Skuddskader kan sikkert ta litt, men ikke mange kilo

 

C

Link to comment
Share on other sites

Gamlekara på laget her har alltid sagt at det blir 40% spill av slaktevekt. (Elg)

Altså på ett dyr på 200kg vil vi ha igjen 120kg.

 

I år skjøt vi 4 dyr, hvorav 1 stor bringe, 1 liten bringe, 1 kolle, 1 kalv.

Vi gjorde regnestykket på alle samlet og kom til at det var omtrent på kiloen 40% bein/avskjær. Så er de gamle eldst da. Innimellom :winke1:

 

Hvis jeg forstår trådstarter rett, så har han fått tilbake 60kg kjøtt av ett 155kg tungt slakt. Det høres for meg feil ut, og jeg hadde vel ikke tatt det veldig godt imot, antakelig. Jeg er omtrent sikker på at vi har hatt større prosentandel hakk (kjøttdeig) enn andel kjøttbiter i kg. Så hvis du har sett over at alle deler er tilstede så er det vel fare for at noe hakk er borte?

 

Edit: Men selvfølgelig er det større prosentandel ben på ett ungdyr enn voksne dyr.. Ikke godt å si! Må jo være litt forsiktig med å skyte slakteren :roll:

Link to comment
Share on other sites

Erfaring med elg. Har aldri sjekka dette nøye eller ført statistikk så dette blir på husken.

Har inntrykk av at bein og avskjær utgjør 30-35% på voksne dyr. 40-45% på kalv.

Kjøtt/ kjøttdeigfordeling er vanligvis rundt 50/50.

Må få legge til at det fordeles med tanke på kvalitet på kjøttbitene så nakke, nedre deler av bog og lår og lårtunge går i kverna. Om en er villig til å langtidssteke seigere kjøtt så kan jo kjøttdeigandelen reduseres.

Link to comment
Share on other sites

Jøss, kverner folk lårtunge, nedre del av lår og bog?

Det er jo nesten som å skave indrefilet og lage finnbiff av det.

Hvorfor spise kverna kjøtt når man kan spise rent kjøtt? :)

 

Forresten synes jeg 60 kg kjøtt av et slakt på 155 kg hørtes mistenkelig lite ut. Det burde vel ha vært 90-110 kg kjøtt?

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert på sin plass å ta en telefon til han som har foredlet kjøttet ditt og rett og slett lagt frem saken som den er. Du synes du har fått for lite tilbake, så får du høre hva han sier. Du mistenkeliggjør han jo ikke uten videre for å ha holdt tilbake kjøtt med hensikt. Du bare spør om det virkelig gikk så mye bort? Kanskje har kan glemt å sende med noe? Gjort en feil rett og slett. Kanskje var det ekstremt mye ødelagt kjøtt som måtte kastes på denne elgen? Dersom han mot formodning har tusket til seg noe, vet han nå i allefall at du har merket det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...