Jump to content

Jaktskudd på lengre avstand, "langholdsjakt" i Vapentidninge


M67

Recommended Posts

For et par år siden var det en artikkel som het det i et norsk jaktblad... De hadde skutt noen få skudd mot en blink på 180m hold med sekk vs tofot, og kjapt konkludert med at en fikk best presisjon med sekk under rifla :roll:

Sedvanlig norsk jaktbladtest så hadde en mann skutt med ei rifle med sekk under, og en annen mann med ei anna rifle og tofot... snakk om å ha kontroll på variablene - men nok surmuling.

 

Jeg ble igrunn for fort lei av Vapentidningen også, men den inneholder av og til noen ordentlige gullkorn - svensker som kan skrive artikler om dobbeltløpede hagler så bra at jeg (som har 0 interesse for hagler) leser dem om og om igjen fortjener respekt. Det er igrunn et bra blad.

 

Nå har Thomas Haugland skrevet en utmerket artikkel om jaktskudd og jakt på lange hold. Vapentidningen 7-2012

Den er så bra at den umiddelbart burde vært pensum til jegerprøven.

Alle som kan finne på å skyte på vilt, nærmest uansett hold, bør lese den - det står rett og slett forbanna mye fornuftig der.

 

Han tar opp alt imellom moral og utrustning, ettersøk og jaktopplevelse, kuler og dobbeltmoral. At jaktopplevelsen forsvinner på lange hold er jeg ikke enig i, den er derimot noe forskjellig, og ikke like intens. For meg er det absolutt ikke "som å slå i en spiker" å felle et rådyr som ikke står helt oppi nesa på meg - da lar jeg det heller gå. Men "to each his own" - det tyder vel mer på at noen snart har skutt nok rådyr :wink:

 

Det står trolig ikke noe der som ikke den interesserte har hørt før, men det står nå på trykk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Var ikke meningen å komme noe kryptisk

:oops:

 

Alt finnes i denne tråden : viewtopic.php?f=43&t=19517

Er samme person

;)

 

Så, har du sett viedoene og lest tråden, regner jeg med at du har fått med deg mer enn det som kommer frem i bladet.

I tilleg kan du stille spørsmål direkte til forfatter

;)

Link to comment
Share on other sites

Det jeg alltid lurer på når det snakkes "langhåldsjakt"; vad har dere for kontroll på at kula ekspanderer?

Ok, dere har bedømt avstand kuledropp, vind, etc, men vilke kuler kan man lite på at ekspanderer like bra på tex 300m som på 450m?

Lengre....?? :shock:

 

Kort sagt VILKE kuler har dere gode erfaringer med,.. Bal Tip,.. Partition eller ev andre ?

Link to comment
Share on other sites

men vilke kuler kan man lite på at ekspanderer like bra på tex 300m som på 450m?

Er bare å skyte de i vannkanner, da ser en greit om de ekspanderer eller ikke. Treffer du ikke ei rad spylerkanner på det holdet du vil teste så er vel like greit at du lar vær å skyte dyr også? Helst bør du vel treffe etiketten.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Accubond ekspanderer veldig bra på lange avstander, den har en nedre ekspansjonshastighet på 1800 fps.

Nå har det derimot kommet en Accubond LongRange, som har nedre grense på ca 1000 fps.

Da snakker vi om subsonisk hastighet. Om jeg skal ta et eksempel, så kan jeg med min 6.5x65RWS, da få ekspansjon på 1350 meter. Hoho, da snakker vi.

Med dagens Accubond, er jeg et sted mellom 6 og 700 meter. På 600 meter veit jeg at den ekspanderer ;)

 

Savner at det i artikkelen det skrives om, ikke ble oppgitt noen avstander. Spesielt, siden det jaktes i utlandet, og man ikke kan berøres av "norsk lov". Trenger jo selvfølgelig ikke nevne det mest ekstreme, men om det skytes på hold opp mot 500 meter, så synes jeg at det burde kommet med. Da også kanskje et par bilder som viser effekt på denne avstand og litt ellers om hva som faktisk skjer da. Ikke for min del, men for andre, som er helt blanke når det gjelder dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...