Jump to content

Praktisk skyting, grunnlag for utlevering av tennstempel til


Snapabel

Recommended Posts

Jeg vet at en del hv-soldater får utlevert tennstempel og tennstempelfjær for konkurranseskyting .

 

Vil praktisk skyting være godt nok grunnlag for å få utlevert tennstempelet og tennstempelfjæren til ag3 utlevert fra HV?

 

Sent from my CZ 75 SP01 Shadow using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Nei desverre so vil ikkje praktisk skyting vere godt nok grunnlag.

 

Eg er innsatsstyrkesoldat og har sjølv prøvd å få utlevert sluttstykke til HK416, men kravet er blandt anna medlemskap i skytterlag og dokumentasjon på at du er ein aktiv konkurranseskyttar som deltek jevnleg på skytestevner.

Eg fell desverre ikkje inn under den kategorien.

 

Men det er ingen som tek skade om du sendar inn ein søknad, i verste fall so blir det avslag.

Link to comment
Share on other sites

Nei desverre so vil ikkje praktisk skyting vere godt nok grunnlag.

 

Eg er innsatsstyrkesoldat og har sjølv prøvd å få utlevert sluttstykke til HK416, men kravet er blandt anna medlemskap i skytterlag og dokumentasjon på at du er ein aktiv konkurranseskyttar som deltek jevnleg på skytestevner.

Eg fell desverre ikkje inn under den kategorien.

 

Men det er ingen som tek skade om du sendar inn ein søknad, i verste fall so blir det avslag.

 

Til info: Praktisk skyting er konkuranseskyting, skytterne er medlemer av et skyttelag /pistolklubb som er tilsluttet Norges forbund for praktisk skyting.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er lokal sjef som bestemmer om du skal kunne få ut tennstempel på AG-3, eller evt få ha HK-416 hjemme. Første bud er at du må være aktiv skytter. Det kan hjelpe om du er aktiv i den lokale nrof avdelingen, delta på distriktsmesterskap (om det blir avholdt), andre militære konkurranser, mil nm og evt dfs stevner gjennom hele året... Om lite eller ikke noe av dette passer, så.... er det fremdels lokal sjef som avgjør..

Link to comment
Share on other sites

Har hørt av noen som har gamle venner i forsvaret, at det må betales en form for "leie" til FLO når våpnene er ute hos soldatene, og at de nå mer og mer tar ut våpnene på morgenen på skytetreningsdager, og leverer når de er ferdige? Skal etter sigende være noe de har begynt med i det siste, etter Forsvaret har blitt lagt om driften på - aner ikke om dette er tilfelle eller ikke. Om det er tilfelle, kan det vel være vanskelig å få med våpen hjem?

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at avdelingene betaler en leie til FLO for alt materiell de (personnellet) tar ut og som er forvaltet av FLO. Det er likevel lokal sjef som avgjør, slik RuneP har forklart. Normal praksis er vel at avdelingssjef anbefaler/påtegner en søknad før den sendes oppover. Det er kanskje ikke så praktisk for en aktiv skytter i f.eks. HV å måtte møte på depotet (i arbeidstiden) hver gang det er planlagt en tur på banen? For så å måtte skyte inn alt på nytt? For ikke å snakke om de turene som ikke er planlagt så godt på forhånd. Det vil vel heller ikke være aktuelt for en aktiv konkurranseskytter som vil konkurrere i militær klasse. For å parafrasere en tidligere generalinspektør: "Det skal være alment kjent at HV-soldaten er en god skytter", vanskelig å oppnå uten trening med eget våpen..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Jeg vet at en del hv-soldater får utlevert tennstempel og tennstempelfjær for konkurranseskyting .

 

Vil praktisk skyting være godt nok grunnlag for å få utlevert tennstempelet og tennstempelfjæren til ag3 utlevert fra HV?

 

Sent from my CZ 75 SP01 Shadow using Tapatalk 2

 

Om du får det levert ut så regner eg med at du vet at det er ulovlig å skyte praktisk med helautomatiske våpen , så med mindre forsvaret har begynnt med halvauto vil du gjøre noe ulovlig med å skyte med denne .

Link to comment
Share on other sites

Er ingen regel som nekter noen å skyte IPSC rifle med våpnen som kan avgi helautomatik ild.

Regelen sier at våpen som KUN kan skyte helautomatisk ikke er tillatt.

 

Forøvrig bør man lese seg litt mere opp før man begynner å belære om NFPS/IPSC regelverk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Forøvrig ingenting som forbyr bruk av heilautomatisk ild i praktisk heller om ein skulle bomme med selectoren. Første tilfelle gir vel muntlig advarsel, påfølgande tilfelle blir ein prosedyrefeil per avfyrte skudd.

... så det er ikkje forbode, men ein tenar ingenting på det. Heller stikk motsatt.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig ingenting som forbyr bruk av heilautomatisk ild i praktisk heller om ein skulle bomme med selectoren. Første tilfelle gir vel muntlig advarsel, påfølgande tilfelle blir ein prosedyrefeil per avfyrte skudd.

... så det er ikkje forbode, men ein tenar ingenting på det. Heller stikk motsatt.

 

Stagen du skyter strykes (null poeng) og du får en advarsel første gang det skjer (såfremt du holder deg innenfor sikkerhetsvinkler), og DQ dersom det skjer igjen jf. rifle-reglementet pkt. 10.2.12

Link to comment
Share on other sites

@finnmarkingen: det er ikke så enkelt å finne noen som er villige til å sende denslags ut av statene lenger, samt at det ikke er lovlig å bruke privat tennstempel uten videre..

 

Ar15 nåla fungerer heller ikke i 416..

 

aa-ok sender som "machine parts" og er i postkassa di etter en uke:)

 

men om ar nåla passer 416 vet jeg ikke, men funker vel i mr223, leste på ar forum

 

men hva loven anngår er ikke relevant når det kommer til litt rekreasjon med kompisser:)

Link to comment
Share on other sites

aa-ok skriver på hjemmesiden at de beklager at de ikke sender utenlands for tiden..

 

Men, det er uansett både enklere og billigere å skaffe de delene her hjemme..

 

Hva man driver med på fritiden er en ting, men hva om det skjer et lite uhell? Jeg fikk inn en AG med alle deler tilstede og en skarp patron i kammeret, etter disponent hadde plantet en 9mm helmantel i låskassa.. Hadde ikke tatt seg like bra ut i alle sammenhenger.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...