Jump to content

Helt ny Ruger Super Redhawk - problemer


FredrikW

Recommended Posts

Etter å ha ventet siden juni fikk jeg for et par uker siden endelig min splitter nye Ruger Super Redhawk i kaliber .44 Magnum. Har til nå skutt 100 skudd med revolveren, alle Sellier&Bellot billig-ammo. Har skutt i to omganger; 50 skudd forrige uke og 50 skudd i dag.

 

Den første gangen jeg skjøt hang sylinderen seg på et av de siste skuddene mens jeg skjøt DA. Jeg tenkte da at en tomhylse sikkert hadde sklidd bakover og kilt seg mot ramma, og funderte ikke så mye mer over saken. Tømte sylinderen og sjekket alle hylser for sikkerhets skyld, og alt så OK ut. Skjøt de 2-3 siste skuddene uten problemer og dro hjem.

 

I dag var jeg igjen på banen, og hadde selvsagt med revolveren for mer testskyting. Skjøt noe hurtigere serier enn forrige uke, og etter ca.40 skudd ble plutselig DA-avtrekket veeeldig tungt. Stoppet skytinga og vippet ut sylinderen for å sjekke hylsene. Sylinderen satt da veldig hardt og måtte presses ut. Alle hylsene så helt greie ut.

 

Testklikket umiddelbart med tømt sylinder, og da var avtrekket helt klart veldig tregt på to av kamrene. Både i SA og DA (tungt å rotere sylinderen). Etter at revolveren hadde ligget og avkjølt seg ble dette bedre, og nå som den er helt kald går avtrekk lett og fint hver gang. DA-avtrekket blir vel å merke noe tyngre på to av kamrene når jeg har tomhylser i sylinderen. Sannsynligvis fordi hylsene subber mot rekylskjoldet og hindrer fri rotasjon..

 

Min tanke er at sylinderen er skjev på en eller annen måte, slik at sylindergapet blir for lite så sylinderen subber mot overgangskonusen når metallet utvider seg pga varme. Kan dette være riktig? Og er det i så fall noe som kan "gå seg til", eller bør jeg ta med revolveren tilbake til butikken?

Link to comment
Share on other sites

Fikk også min SRH nylig, har ikke skutt 100 skudd ennå, så det er vel for tidlig å konkludere. Men avtrekk, rotasjon av sylinder etc... har jeg ikke hatt problemer med. Finnishen er røff for å si det mildt. Det kan lønne seg å demontere våpenet, rengjøre over alt for å fjerne fett og oljerester, sjekk under ekstraktorstjernen om det ligger noe der, sjekk rekylskjoldet for grader, ta ut returfjeren til avtrekkeren. Hvis alt dette er gjort (alle demonterer nye våpen og rengjør de før bruk, gjør de ikke det da???), så er det bare å kontakte selger.

Link to comment
Share on other sites

Ikke gjør inngrep i våpenet selv! Hurtigskytingen gjør at varmen får bygget seg opp og stålet utvider seg og med for liten passning for et par av kamrene (sansynlig tror jeg), fører utvidelsen til at det subber. Ta den til forhandler og få det fikset. Rugeren har ikke samme sylinder lagring, som på en Smith, så skeiv sylinderakse er det neppe.

Link to comment
Share on other sites

Det som kan være problemet her som jeg har opplevd flere ganger, det er at på magnum patroner spesielt kan kulen forskyve seg i patronen pga krafig rekyl å dårlig krymping av patronen fra fabrik. Det forekommer nokså ofte.

 

Da får du nøyaktig dette problemet du forklarer her.

Jeg ville prøvd ny ammo først. Eller vist du lader selv kan du krympe paronene ekstra godt.

 

Opplevd det samme med min ruger vaqero i 45 colt med harde ladninger, å jeg har hatt for svak krymp på kula. Å fabrikk ammo av dårlig kvalitet er utsatt for dette problemet.

 

Jeg tviler på det er skytern din som er problemet. Da tønna ble vrien å ha med å gjøre etter du hadde skutt å ikke før.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar! Revolveren ble fullstendig tørrpusset for fabrikkolje, og forsiktig oljet, før bruk. Da sylinderen begynte å gå tregt tømte jeg den for patroner, og den gikk da like tregt med tom sylinder. DA avtrekk gikk greit på fire kammer, mens når sylinderen kom til kammer fem og seks gikk det tregt og avtrekket ble tungt. Sylinderen hang også igjen på de to kamrene da jeg skulle vippe den ut, slik at det måtte litt makt til.

 

Alt dette ble bedre så fort revolveren fikk avkjølt seg etter skyting, så det er mest nærliggende å tro at det er snakk om for liten klaring i sylindergapet på et par kammer, og at dette fører til subbing når metallet utvides pga. varmskutt revolver. Det er jo ikke sikkert at dette vil være et problem i feltløypa, siden man der sjelden får skutt hurtig nok til at revolveren går så varm. Men jeg liker nå helst at alt er tipp-topp, så jeg tar med jernklumpen til butikken for å høre hva de foreslår.

 

Jeg er en del på Svalbard siden jeg har en stor del av familien der, og hadde da tenkt å ha med redhawken som isbjørnbeskyttelse, for å slippe å drasse på rifle/pumpehagle (fornuftig oppførsel, pepperspray og nødrakett er selvfølgelig førstelinjeforsvar, kuler og krutt siste utvei). Med tanke på isbjørn er det i alle fall greit å vite at alt funker som det skal.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde levert den til butikken igjen. Dette er ikke riktig. Ammoen kan det ikke være da det samme skjer med tomme kammer. Har troa på at det er for lite klaring en eller annen plass. Så små marginer hadde ikke jeg ville hatt. En revolver i 44 magnum skal tåle varmskyting. Isbjørnen på Svalbard tror jeg ikke tar hensyn til disse våpentekniske problemene :-)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg snakket med butikken. Fikk valget mellom å sende revolveren tilbake til importøren og vente på en ny, eller la en kompetent "revolvermann" sjekke hva som er feil og reparere hvis mulig. Hvis det er nødvendig med et større inngrep blir revolveren uansett sendt tilbake, og jeg får en ny.

 

Har bestemt meg for å la nevnte revolvermann se på våpenet først, siden det å vente på ny revolver fra USA fort kan ta laaaang tid. Jeg vet hvem denne personen er, og det hadde vært en stor sikkerhet i å få en diagnose fra han, eventuelt at han sto for reparasjon.

 

Nå har ikke jeg spesielt god peiling på Ruger revolvere (dette er min første), men jeg sjekket sylindergapet med 0,15 mm bladsøker, og da virket et par av kamrene noe trangere enn de andre. Så det kan jo være noe der.

Link to comment
Share on other sites

Endeslark og skeivhet, vil vel kunne subbe, men ikke gjøre at det går så tregt, som beskrevet?

Ville nå være rart om ikke Søilen har fått inn fler enn bare en av disse revolvernme ved siste leveranse. Hør med dem direkte. Mest sansynlig kommer den derifra, oppgi våpen nr, så finner de det ut. Hvis ikke er det side import og da kan du nok måtte vente.

Link to comment
Share on other sites

Revolveren er levert av Søilen. De fikk inn to 9,5" Super Redhawk etter fire måneders ventetid. Den ene gikk til meg, og den andre til en annen person. I følge Søilen prioriterer Ruger å dekke etterspørselen i USA før de sender utenlands. Så jeg frykter ny og lang ventetid hvis revolveren må byttes.

 

Det var små subbemerker rundt to av kamrene etter skyting, men de merkene indikerte så liten kontaktflate at det er vanskelig å tro at det alene kan ha gitt så stor treghet. Men man vet jo aldri. Håper det bare er snakk om litt for tight sylindergap-klaring, for da er det en rask sak å fikse. Skjevhet og slikt kan vel fort være litt mer alvorlig?

Link to comment
Share on other sites

Som C. indikerer har du antagelig andre problemer enn cylindergapet. Hør på ham, han pleier å vite hva han snakker om.

 

Ville ikke åpnet cylindergapet når cylinderen subber på to kammere, jeg ville rettet cylinderen. Det krever en kompetent mann/kvinne med dreiebenk. Tighte cylindergap bør ikke være noe problem sålenge cylinderen er rett og ikke slarker.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Får vel oppdatere denne tråden, i tilfelle noen skulle oppleve noe av det samme. Revolveren ble sendt til Søilen sin børsemaker, André Michelsens Børsemakerverksted. Da børsemakeren ringte meg noen dager etter å ha fått revolveren i hende, sa han at han ikke hadde funnet noe galt ved full demontering av våpenet.

 

Før våpenet ble levert opplevde jeg ved én anledning at tønna låste seg på tredje skudd i første skuddserie, utendørs i femten minusgrader. Skjønte da at problemet ikke skyldtes varmgang. Børsemakeren kom frem til at det hele sannsynligvis må ha skyldtes metallspon/en metallbit eller liknende, som har blitt liggende igjen inne i revolveren etter produksjon/montering hos Ruger, og så kilt seg inne i mekanismen når jeg har skutt.

 

Uansett har problemet forsvunnet etter besøk hos børsemakeren. Har etter dette skutt 1100-1200 skudd med diverse ammunisjon, både .44 Spesial og full pupp magnumladninger med maks tunge kuler. Uansett skuddtakt og kald eller varm revolver- nada problemas. Har til og med funnet ut at jeg skyter ganske bra med saken. På 25 meter, med relativt rask skuddtakt, klarer jeg stort sett å holde 9 av 10 skudd i svarten.

 

Og hva skjer da? Joda, da kommer den jævla havesyken og sier at jeg burde egentlig hatt en SRH i .454 i stedet. Så det er vel godt mulig at det kommer en 9,5 tommer SRH i .44 Magnum på FINN om ikke så lenge. Og ikke nok med dét. Selvsagt leste jeg denne tråden for litt siden:

 

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=15&t=86121

 

Og da var det jo klar melding fra havesyken om at en slik revolver kan man ikke leve uten. Har vel siklet på en slik siden jeg var 18 år, og nå er jeg 38. Ja, ja, det skal ikke være lett. Kjøpte Houge-grep til SRH´en, og syntes at det ble ganske bra. Ikke like digg å skyte tunge kuler med hard ladning bak som med gummigrepet, men absolutt overkommelig og greit. Bilder:

 

IMAG0433.jpg

 

IMAG0427.jpg

 

PS: Det er et helvete å rengjøre disse greiene etter skyting, så ikke kjøp en hvis ikke du MÅ!!

Link to comment
Share on other sites

PS: Det er et helvete å rengjøre disse greiene etter skyting, så ikke kjøp en hvis ikke du MÅ!!

 

hva er det som er så vanskelig med rengjøringa? Disse er jo genialt enkle å plukke ned.

Skyter du mye 44 spesial?

 

Etter min erfaring, så blir det mye mer kruttslam igjen etter skyting av lavtrykks kjøpeammo, enn egenladet med f.eks Vihtavouri. Blir også mer i kamrene om man skyter spesial i mag kammer.

 

Har ikke vært av de ivrigste med pussinga selv, fikk til slutt følgende kommentar til min rustfrie GP100: "jeg har en sånn jeg å - men i rustfritt" :mrgreen:

 

Så nå når ultralydbadet kom i hus, så fikk den seg en runde der og ble så ren som den ikke har vært på lenge

Link to comment
Share on other sites

hva er det som er så vanskelig med rengjøringa? Disse er jo genialt enkle å plukke ned.

Den er grei å plukke fra hverandre, ja. Men jeg syntes allikevel det er et pes å få den skikkelig ren, siden det blir så mye fastbrent sot i kriker og kroker. Og så er jeg kanskje litt grundigere enn strengt tatt nødvendig, alt skal være skinnende blankt. Og da blir det mye gnikking. Det går fort over en time når jeg setter i gang, hehe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...