Jump to content

Kapping av revolverløp, tillatt eller ei?


hk75

Recommended Posts

Vurderer over nyåret en gang å gå til anskaffelse av en revolver til bruk i sivilpistol, men som også kan benyttes til praktisk revolver.

 

Funderingen henvender seg derfor i dette øyeblikk til en Smith & Wesson mod 625, og da med tanke på å kappe løpet ned til 80mm ihht sivilpistol reglement. Men, er det tillatt å kappe løpslengden i praktisk revolver? Har lest igjennom appendixet men klarer ikke å bli klok på om det er tillatt eller ei. Har div revolvere fra før, så å søke på en 625 kun til praktisk blir nok no-go uten tårevåt adskillelse med noe av det som sover søtt i skapet :wink:

 

En liten sak, ved kapping av løp "voldtar" man logoen på løpet (fy-fy)?

Link to comment
Share on other sites

Punkt 17 i appendix D5 forteller deg hvilke modifikasjoner som er tillatt å gjøre.

 

Der står det blandt annet:

17.2 Replacement barrels, provided the barrel length, weight and profile are the same as the OFM standard;

 

Altså, nei. Du kan ikke ha et kortere løp enn levert fra fabrikken.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

For å unngå å kutte logoen ved å kappe pipa, så går det Ann å sette den tilbake. En kompetent børsemaker får til dette.

 

Men som regelverket sier så er det ikke godkjent i praktisk revolver. Dum regel da du har ingen fordel av det når du kapper til 3". Mer fordel fra 6" og oppover til for eksempel 4-5"

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

"klatrechris". Saken er den at jeg allerede innehar flere revolvere som dekker praktisk revolver behov pluss litt til, men ingen av dem er med clips lading. Tenkte å ordne en som i hovedsak kunne benyttes til sivil, men som samtidig kunne fungert bedre enn HKS hurtiglader revolverne jeg har om dette skulle være nødvendig ( :mrgreen: ) på et stevne.

 

Skyter både NFPS og NSF, så i seg selv er det ikke et problem å få ordnet nok løyver, men for å få til dette så trenger jeg økt tid til skyte aktivitet som jeg ikke har pr i dag eller de nærmeste par årene. Standard klemme (?): arbeidstid - familie - avstand klubb og jobb/hjem.

 

Hvis det ikke er mulig å få kappet løpet på en 625 og kunne bruke den i pr. revolver så faller den litt på seg selv. Har tidligere også vurdert 686 med 2,5" løp eventuelt en mod 67 og kappe ned løpet på den. Da har jeg noe som kan benyttes til både sivil og spesialfelt, og eventuelt fått en kompetent børsemaker til å tilpasse den til fullmoon clips.

Link to comment
Share on other sites

Utgangspunktet var at 625 kunne benyttes til sivil/praktisk (både den og 325 er for brei over tønnen til spesialfelt men der finnes ingen breddekrav på sivilpistol kun at den har maks 80mm løp og at skytingen foregår DA). Om ikke kappet 625 var tillatt, så var et tidligere vurdert alternativ å skaffe en .38 eller 38/357 som ville ha hovedområde på sivil men som samtidig var innenfor regelverket til spesialfelt. NFPS skyting er blitt hovedgreinen min, men feltskyting er jo ikke å forakte :D .

 

Rådet om ekstra tønne satte noen nye griller i hodet på meg.... 8)

 

625 er i hvert fall lagt helt på is de aller nærmeste årene, og siden 325 er ute av sortimentet så blir det nok ikke noe av den heller. Får se om jeg finner en børsemaker som kan foreta en utfresing på en av tønnepangene jeg har fra før.

Link to comment
Share on other sites

Punkt 17 i appendix D5 forteller deg hvilke modifikasjoner som er tillatt å gjøre.

 

Der står det blandt annet:

17.2 Replacement barrels, provided the barrel length, weight and profile are the same as the OFM standard;

 

Altså, nei. Du kan ikke ha et kortere løp enn levert fra fabrikken.

Stemmer, men det betyr nødvendigvis ikke at man ikke kan montere ett 3" løp på en 625.

 

Kravet er at OFM faktisk leverer tilsvarende lengde og profil som det man ønsker å benytte. Dette betyr at man kan korte ned ett original løp, så fremt man korter til en lengde og profil/utseende tilsvarende tilgjenglige standard original løp fra våpenprodusenten.

Lengden på løpet slik våpenet var levert fra produsent er ikke den begrensende regelen, da det er lengden løpet kan leveres som standard del i fra produsent som er begrensende.

 

Har S&W levert 625 med 3" løp, kan man korte inn løpet til tilsvarende lengde på en 6" / 4" 625.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...