Jump to content

Spesialrevolver, vilken?


Ken Adams

Recommended Posts

Hadde forhåppning om full Felt-NM deltagelse 2013, men kona så spanderer svigers tur til Danmark felt-NM uka og kona sier vi skal dit.

Men dette åpner opp for spesialfelt NM i Opdal :D

 

Trenger da en spesialfeltrevolver, men er litt usikker på hva for noe jeg skal kjøpe. Ønsker nok en .38spl eller helst en 357magnum hvis ikke dem blir for tunge.

 

Ønsker helst en med/som er mulig og få på ordentlige sikter på hvis mulig. Ønsker ikke bare smelle men også treffe en og annen skive på noen av standplassene:wink:

 

Tenkte kjøpe noe brukt pga pris.

 

Hva skal jeg se etter og hva bør jeg styre unna?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kikket også lenge før jeg bestemte meg for å gå for en S&W m14-3, som er en .38 spc i 6" lengde, som betydde at jeg måtte gjøre litt med den før den går i kassa.

 

Denne er nå inne hos børsemaker for kapping og kroning av løp, pluss montering av Weigand rampe for forsikte. Antar at løpet blir ca 3,5" når den er ferdig.

 

I tillegg fant jeg ut etter jeg kjøpte den at rammen måtte konverteres fra square butt til round butt for å få plass til det minste Hogue-grepet (bantam grep), så det har jeg gjort selv ved hjelp av en Dremel, baufil, og til slutt litt blåneringsmiddel.

Link to comment
Share on other sites

For å ta det siste først, styr unna de minste S&W (J ramme) Allt som er laget i aluminium og andre eksotiske legeringer.

Når våpenet blir så kort og innenfor vektkravet er hvert gram et pluss (min mening)

Aktuelle ferdigvarer Mod 19 med 2,5" løp (357) 686 2.5" (noen gram må vekk) Sjekk hos våre venner i Danmark.

Eller som over : avsaget mod 14 eller 15.Så mange av disse på Oppdal :winke1:

Mulig Børselars har igjen noen av 3" mod 10..Da får du full pakke med sikter,avtrekk osv

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke helt pent å ødelegge pene klassiske våpen, men jeg fikk Bjørn Einar Noren til å bygge om en mod 17 for meg til spesialrevolver. Bjørn Einar dreide ned og kappet orginal løpet og satte på en ytterhylse av stål slik at løpet fikk en litt kraftig profil. Nye sikter og LPA baksikte, beavertail og avtrekksstopp. Vekta ble en utfordring og utfresingene i tønne måtte utvides og ramma fikk noen luftehull. For å nå de siste grammene måte jeg spikke ned et originalt S&W skjefte, så hele stasen endte på 996 gram og har blitt en ordentlig skytemaskin, masse vekt foran og null rekyl.

 

1311565.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Først: flott revolver! Litt dyr, men grisefin!

Så litt ot.. Men hvorfor skal man ha beavertail på en revolver? Jeg har aldri tatt i en revolver med beavertail så jeg vet rett og slett ikke. Spesielt når hanen er bobbet så ser ikke jeg noe poeng med den, men det har hendt at jeg har tatt feil før....

 

Sent from my HTC using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tja beavertail tail'en var en innskytelse, og gir faktisk et ganske konsistent grep om revolveren, jeg satte en på felt revolveren også. Er ikke noe kupp med magnumladninger, men fin med slappe feltladninger...( ps hanen på spesial revolveren måtte vekk pga vekta, men det var bare 4 - 5 gram å hente der...

Her er feltrevolveren fra Noren med beavertail og Nill skjefter

 

1311824.jpeg

1311845.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Her har du også en som er fix ferdig spesial revolver. Mod 60 cal 38/357 med avtrekksjobb fra Noren og avtrekksstopper. 5 skudd i tønna, men sliter litt med å finne gode ladninger. har endt opp på en 100 grs SWC og 3,0 grs N320, kan være at 2,5 grs N310 er bedre. Burde ha spandert LPA baksikte, orginalsiktene fra S&W er ikke gode. J-ramma har spiral hanefjær og er ikke justerbar så du er litt stuck med det du får. Ellers er jeg godt fornøyd med revolveren selv om det er lettere å fylle med 22'en. Jeg har satt på Nill skjefte på denne også...

 

1312736.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det er jo flere generasjoner av disse også, den nyeste er vel så lett at den går rett i klassen uten modifiseringer. Den på HH er vel en "eldre" utgave med slagstift i hanen osv. Disse veier litt mere, men ikke plagsomt mye. Jeg har selv en eldre variant som veide rundt 1050 gram med det skjeftet som er på bildet der. Tror skjeftet veide rundt 100 gram. Satte så på houge bantam grep og var nede i 995 gram.

 

1135 gram høres dog veldig mye ut....

 

Våpenet vi snakker om: http://www.huntershouse.dk/kat294-Brugte-pistoler-revolver/side8537-S-W-M.686-2,5-kal.-38-357Mag.-P%C3%A6n-stand..html

Link to comment
Share on other sites

Min 686 med 2,5" løp, tennstift i hanen, og gummiskjefte veier 996 gram uten noen form for vektreduksjon...

Aktuelle ferdigvarer Mod 19 med 2,5" løp (357) 686 2.5" (noen gram må vekk)

Trenger da ikke ta vekk noen gram på en 686 2,5"? Denne går da innenfor kravet uten modifikasjoner.

Vel, det ligger en hos HH vekt 1131 gram, mulig det er feil, hva vet jeg :oops:

Link to comment
Share on other sites

Standard gummiskjefte da eller bantam skjefte? Som sagt kom også min glatt under 1000 gram med houge bantam gummiskjefte.

 

Kan ikke skjønne at den vekta HH oppgir er riktig, kanskje de bare har kopiert fra en annen annonse.

siden slike ikke er tillatt i danmark så har de kanskje rota med veiing og bare tatt vekta fra et annet våpen elns....

Link to comment
Share on other sites

Aktuelle ferdigvarer Mod 19 med 2,5" løp (357) 686 2.5" (noen gram må vekk)

Trenger da ikke ta vekk noen gram på en 686 2,5"? Denne går da innenfor kravet uten modifikasjoner.

Vel, det ligger en hos HH vekt 1131 gram, mulig det er feil, hva vet jeg :oops:

 

Da tar du nok feil altså! Min orginale 686 2,5" veier 991 gram. Upusset ;)

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke ha vurdert noe annet enn .22 i spesialfelt og med beavertail er grepet mye bedre, brukte ojoh sin i klubbmesterskapet og den kan anbefales ... dyr men j&€/&? god :-)

Husker jeg ikke feil så har jeg nå min fjerde .22 Smith ombygd til spesialrevolver, to har vært orginale 4" og to 6" som ble kappet. Alle har levert god presisjon, men spesiellt de som har vært 4" i utgangspunktet.

Har sett noen mod 17 med 6" løp som bare har gitt grei presisjon med cci stinger og annen hard kost etter kapping, om det er pga annen riflestigning i 6" løpene har jeg ikke fått verifisert. Men det kan være verdt å ta i betraktning om man har valgmuligheter.

Ellers om et relativt lett avtrekk ønskes, så har jeg god erfaring med Fiocci Maxac, de smeller vesentlig lettere enn feks cci std.

Og med en .22 så slipper man "tvangstimene" foran ladepressa :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...