Jump to content

kappe løpet?


hovland7

Recommended Posts

Har hørt rykter om at 223 fabrikkammo har littt høy hastighet til å skyte rype spm skal spises etterpå?

Lader ikke sjøl, så hvis det stemmer så kan det vel vare en fordel å kappe litt for og få ned hastigheten litt?

 

Tenkte på og kappe 8-10 cm, sånn at rifla blir ca samme lengden med demperen, som uten, med originalt løp.

Har ikkje så mye greie på sånne ting, så setter pris på svara jeg har fått:)

Link to comment
Share on other sites

Joda, det stemmer det.

For mindre vilt kan man godt ha en lavere hastighet enn det man normalt sett har med 223. Er det ett problem, kan man lade selv eller kappe løpet (evt kjøpe f.eks 222).

 

Det er skrevet mye om dette.. som nevnt over så kan det være lurt å søke og lese gjennom tråder om emnet.

Link to comment
Share on other sites

.. så skjønner ikke helt hva du mener med det bbdg.

 

J, H &V hadde en artikkel om kapping av løp i diverse kalibre og infoen er hentet derifra.

Hylsevolum og kruttype er vel en viktig faktor.

 

 

Noen flere kalibre.

 

 

.338 Win Mag 52 cm

.416 Rigby 52 cm

7x57® 51 cm

30-06 51 cm

7-08 Rem 48 cm

.404 Jeffery 48 cm

.358 Norm. Mag 48 cm

.375 H&H 47 cm

.460 Wea. Mag 47 cm

.470 Nitro Exp. 46 cm

416 Rem Mag 43 cm

.223 rem 43 cm

9,3x74R 43 cm

8x57®Mauser 41 cm

.308W 41 cm

9,3x62 40 cm

.350 Rem Mag 40 cm

.35 Whelen 39 cm

.222 Rem 38 cm

.458 Lott 36 cm

9,3x57 Mauser 33 cm

30-30 33 cm

.458 Win Mag 31 cm

.358 Win 31 cm

45-70 U.S. 26 cm

444 Marlin 26 cm

450 Marlin 25 cm

.22 Hornet 19 cm

.454 Casull 16 cm

.30 carbine 15 cm

.44 Rem Mag 15 cm

.357 Mag 15 cm

Link to comment
Share on other sites

Og hva er det "fulle potensialet"?

 

unngå å fylle med uforbrent krutt

Ja kruttet slokner nok når det kommer ut av munningen...

 

Jeg har etterhvert blitt veldig tilhenger av å kappe løpet akkurat der en føler for. Dersom en ikke har spesifikke krav til langhold, kulebane og denslags så kan man frimodig sage av løpet der en selv synes balansen i børsa blir best, der den blir greiest å bære, går lettest inn i bagasjerommet, eller i flykofferten. På min 200STR med A-Tec Maxim på så ble løpet 40cm, rett og slett fordi det var det korteste som er lov.

Det er sikkert krutt som er uforbrent ved munningen, kaliberet når sikkert ikke sitt fulle potensial, og jeg kan love at det er en formidabel munningsflamme når en skyter uten demper - men hvorfor skulle jeg bry med om det? Demperen er på hele tida, kulene treffer der de skal og rådyrene fyller opp fryseren.

 

Har hatt rifler i både 223 og 308 med 40-45cm løp, med og uten demper, og skutt både dyr og blink på alle slags hold. 308 med 40cm løp ER litt tungvint på 1000m hold, jeg skal innrømme det... 223 er enda verre, men innafor 4-600m, ingen

problem.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Greit nok at man ikke ødelegger potensialet.

 

Men det ligger ett hode bak våpnet også, for oss vanlig dødelige er det vanskeligere å holde ei kort lett rifle stødig -enn en litt lengre og tyngre rifle.

Heldigvis har man mulighet til å sette demper på tuten og motvirke dette. Men har man planer om å skyte mest uten demper, så bør man kanskje la tanken kverne litt til først.

 

Jeg er ikke imot kapping.. for all del.. har stort sett korte våpen, men langholdsbørsa på 7.5kg setter jeg ikke på slankekur.

Link to comment
Share on other sites

Mye nyttig lesning her:)

Men alltid når jeg skal til med noe så blir det problemer, noen som vet hvordan jeg får løsnet løpet fra selve låskassen? Må enten få ut løpet eller demontere avtrekket, sistnevnte ser komplisert ut...

Eller må en børsemaker gjøre den jobben?

Får ikke sentrere løpet i dreiebenken med avtrekket på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...