Jump to content

problemer med 9mm


freezingduck

Recommended Posts

Har ladet mye rifle ammo før, men dette er første gang jeg lader pistol ammo.

Ladet følgende i 9mm.

124gr frontier

4,2gr n320

Oal 29,25mm

 

Prøveskøyt i glock 17 og cz shadow.

Den skal brukes til praktisk, trenger faktor på 125.

 

Kronograferte til ca 1000fps, men fikk noen som droppet så lavt som 957 og noen som lå på 1040.

Kronograferte ca 50 skudd.

Hylsene sotet forferdelig.

Det er jo nok krutt, bør jeg prøve å sette kulene dypere?

Det er nok litt lite crimp, men ingen feilfunksjobering på 100skudd.

Kontrollveide ca 10% av hylsene for krutt, de var innenfor 0,1gr.

Det er brukt ymse tomhylser, men brukte gekko utelukkende på slutten av kronograferinga for å se om det var derfor jeg hadde avikene, men fikk som oftest tre eller fire jevne og en eller to høye eller lave på hver serie:(

Link to comment
Share on other sites

Det er brukt ymse tomhylser, men brukte GECO utelukkende på slutten av kronograferinga for å se om det var derfor jeg hadde avikene, men fikk som oftest tre eller fire jevne og en eller to høye eller lave på hver serie.

Ladningen din er vel nokså gangbar, og styrkenivået omtrent der du vil ha den, eller litt i underkant (du bør ha 130 i faktor for å ha "noe å gå på", mener jeg.)

Soting av hylser er vanligvis et tegn på lavt trykk. Eller romt kammer. Eller for lav tensjon mellom kule og hylse. Mulig at det er ved det siste punkt hunden ligger begravet her.

Bruk engangsskutte hylser, helst fra ditt eget våpen. Du har ingen kontroll på hvor mange ganger "standplasshylser" har vært ladet om, eller hvor gamle de er. Messinghylser mister sin elastisitet med aldring.

Kruttmengdene dine er nøyaktige, sier du. Da kan du lide under variabel tensjonen, dvs. det er "frigjøringskraften" mellom kule og hylse som kan variere.

 

Krimp på 9 mm? Håper du da kun bruker taper-crimp. 9 mm x 19 headspacer på hylsemunningen. Tapercrimpen bør kun "legge bellingen tilbake", ikke stort mer, mener jeg. Dersom du bruker en god del crimp, og hylsene varierer i godstykkelse (og lengde) vil du få stor variasjon i "holdekraften" mellom kule og hylse.

 

COL 29,25 mm? Nokså nær standard for en ogival kule i 9 mm. Ved å sette kulen f.eks. 1 mm dypere øker trykket noe, men ikke faretruende med din ladning. Forsøk det også.

Link to comment
Share on other sites

Det er som oftest lavest hastighet på det første skuddet ja;)

Det hjalp å sette kulene litt dypere, det soter fortsatt en del, men ikke så mye.

Hastighetene var stabil med pf på 126-127.

Tenker at siden det er ca 2 minus i dag, får jeg sikkert litt høyere utgangshastighet når sommerstecnebe starter;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Du sier ingenting om kulediameter og diameter på løpet ditt/løpene dine. CZ har et nokså spesielt kammer der riflingen starter tettere på kammeret enn andre merker så en kortere OAL er nok fordel der, men glocken kan trives med helt annen OAL og kulediameter enn CZ. Nå er min CZ fra '95 så mulig noe har på 17 år der, men vil anta at målene på løp og kammer er øverst på skalaen.

Link to comment
Share on other sites

Hei Jeg bruker 4,3 grs n320 og setter på 28,9, God krymp, og har ikke problem med soting o X.five / x-six/SP01, pardini eller checkmate. Funker fint i alle pangene. Krympen er godt inntil kula. Etter kulehammer er det tydelig ring på kula der krympen satt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...