Jump to content

Hunden min er redd enkelte mennesker


foxchase

Recommended Posts

Hei, har ett vanskelig problem. Beaglen min Chira møtte i 3 mnd alderen en kollega av meg, han er ingen hunde mann, så han fant like godt ut att som d første han skulle gjøre var å skremme bikkja. Og det greide han til gangs. Idag er Chira 7mnd. Hun har ikke sett kollegaen min siden den gang, men idag kom han innom på lunch. Chira husker han tydeligvis for ho ble så redd at ho tissa i sofaen turde ikke komme til meg en gang.

 

Etter hvert dro vi tilbake på jobb og hunden ble normal igjenn. Ett par timer etterpå kom en annen kompis innom for å slå av en prat, han er i grove trekk lik kollegaen min i alder, høyde og utseende. Chira var veldig skeptisk til denne mannen, ho var ikke livredd men holde seg på trygg avstand.

 

Så, da er frågan. Hva dro Chira kjensel på , lukt? eller var di for lik? er tydelig at den episoden i vår med kollegaen min satte sine spor i hunden.

Og, hvordan skal man fikse dette? er ei vanskelig oppgave. er synd hvis en hund som er så gla i mennesker skal bli redd enkelte.

 

Takk for svar

Link to comment
Share on other sites

Kollegaen din som skremte vannet av valpen fortjener et solid ballespark; sånt GJØR man bare ikke :twisted:

 

Hunden assosierer antakelig kroppsfigur med den opplevelsen hun hadde vil jeg tro, og eneste måte å kunne fri henne fra redselen er å bruke tid og tålmodighet.

Ha alltid godbiter med deg og be fremmede folk (som du møter hvorsomhelst) om å sette seg på huk og tilby hunden. Godbit for å vise at folk ikke er skumle vesen og for å styrke egoet hennes.

Ikke tving hunden bort til dem - la henne ta initiativet og da ligger belønningen klar i hånda. Ikke lag noe styr av det - bare la henne snuse og få en pølsesnabb eller hva du bruker som godbit og vil hun gå derfra med engang så er det helt greit. Hun må skjønne selv at ikke alle er komplett idioter som han duden hun ble utsatt for.

 

Etterhvert vil det der løse seg, det er jeg relativt sikker på.

Link to comment
Share on other sites

Det beste er kanskje å dressere denne kompisen litt og la hunden bli trygg på ham igjen, hvis hunden kan komme over frykten for ham burde det bli lettere å komme over frykten for folk som likner. Få gjerne hjelp av noen med erfaring på den fronten, du begynner å å gå glipp av tidsvinduet for å gjøre noe med dette. Veldig mye av en hunds egenskaper formes i de første 6 månedene.

 

Hva som er triggeren her er ikke godt å si, men det kan godt være utseende. Vår hund var livredd ballonger etter en uheldig hendelse (vi slapp en ballong som jaget henne rundt stua), og hun så lett forskjell på de og baller resten av livet.

Link to comment
Share on other sites

Det er nå så, skaden er dessverre gjort. Hvis vi antar at det var gjort i uvitenhet og ikke i onde hensikter vil han sikkert hjelpe til med å rette opp skaden om mulig.

Jeg er usikker på hvordan jeg ville angrepet dette, men kanskje en stor åpen plass og la synderen sitte rolig på bakken så hunden kan gå fritt som den vil. Hvis man så begynner å lokke med feks en ball kan det hende at nysgjerrighet og lekenhet tar overhånd?

Link to comment
Share on other sites

Ta din kollega med i bilen når hunden er med

Om hunden er livredd personen kan en bil bli for mye for fort. Tror det er bedre å la hunden måte personen utendørs med god plass.

 

Kjør en liten tur og snakk om helt vanlig ting mens hunden hører på . Le gjerne også

Akkurat der er du inne på noe viktig, din adferd er viktig. Overdreven oppmerksomhet (selv støtte/ros) kan muligens bli feil i en slik setting, jeg tror det kan være nyttig å skape en naturlig og avslappet stemning som sier at dette er helt normalt og ingenting å bry seg om.

Link to comment
Share on other sites

Hadde aldri akseptert slik oppførsel ovenfor min hund. Er tross alt mitt ansvar.

 

 

nå var det slik at hunden var løs på jobb, og vedkommende kom plutselig og lagde mye ule og bjeffe lyder. og folk flest har nokk ei reaksjonstid når slikt skjer. Chira er veldig gla i folk. litt for glad egentlig. Men akurat han er forhatt. Han er en gammel mann som vet alt best selv. har forklart han vorfor hunden ble redd. men jeg var selvføgelig bare en "jåskuk"..

 

Etter å ha lest mange gode svar hos dere lurer jeg på om jeg bare må vente til ho blir skeptisk neste gang og egentlig ikke lage noe nummer av det. kansje få han hunden er skeptisk til til å gi henne godbiter.

 

Synes hele greia er noe dritt og irriterende at en idiot lager slike "spor" i en hund.

Link to comment
Share on other sites

jeg var selvføgelig bare en "jåskuk"

Skjønner, da kan du neppe bruke den fyren til å fikse problemet. Bruk denne kameraten din som likner, forhåpentligvis vil det være med på å glatte over litt.

 

Det er kjedelig når slikt skjer, slike hendelser kan sette permanente spor om det skjer i feil alder. Vår hund var livredd for ballonger resten av livet, heldigvis ikke verdens største problem. Men det var jo ikke kjekt for hunden.

Link to comment
Share on other sites

nei det bremser vell bursdagen din litt.. :) ho blir aldri å møte han igjenn, men er jo forbannet ergelig hvis det skal være en kroppsform hun ikke liker for å si det slik.. Ja oddsen er vell større for at jeg skal få hjelp fra han andre. Bikkja var ikke redd han i den forstand, bar jævlig usikker. hu merka at det ikke var kollegaen min, men noe i nærheten...

Link to comment
Share on other sites

Da er det nok godt håp om du bare jobber fornuftig med problemet. Det viktigste er nok å la hunden ha full frihet i en avslappet setting, og ha noen form for bestikkelser i bakhånd. Aller helst en populær lek, tror det er en bedre form for bestikkelse enn mat i det lange løpet.

 

Det er ingen tvil om at hunder kjenner igjen folk på utseende, bikkja til en tidligere kollega likte ikke "svartinger". Det er ikke bare unger som lærer den driten der hjemme skjønner du :evil:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hunder kan reagere på så mangt. Det trenger ikke være relatert til skremmingen.

 

Selv har jeg opplevd at en hund ble skremt av meg pga at jeg hadde ganske mørke klær.. samme hund elsker meg den dag i dag da eieren måtte operere foten og jeg tok på meg jobben som turgåer når eier ikke kunne.

 

Kanskje det kan være noe.. få skremmeren til å ta bikkja med på en fin spasertur og gi den en saftig godbit midtveis.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger 1 stk gammeldags revesaks, 1 boks pils, litt kamuflasje, så er det berre invitere ein kollega, resten ordner seg sjølv.. :twisted:

 

Kjenner hundeeiger som har hatt samme problemet, for å sei det sånn, så likte den hunden aldri røsslige fyrer, med mørkt hår, bart og caps etterpå, men som enkelte seier, med litt tid, godbiter, så kan det gå bra dette..

Link to comment
Share on other sites

Unghundar kan lett bli skremde, av folk som gjer dumme ting. Dei fleste dumme tinga er det likevel eg sjølv som hundeeigar som har gjort.

 

Sjølvsagt kan du arrangera ein situasjon med denne karen. Td be han liggja i ro på golvet med nasen ned..... lenge...... (Kanskje enklast viss du først skjenkjer han full :smile: ) Personleg tykkjer eg slike kunstige situasjonar lett kan gjera vondt verre.

 

Eg ville satsa på MASSE miljøtrening i ulike situasjonar. Det vel truleg gjera hunden generelt mykje tryggare.

Link to comment
Share on other sites

kluet er at hunden er vant til mye folk, er veldig trygg og stabil. ho satt fast i ett hull i skogen i 35 timer uten å ta skade av det.,.. er kunn den noppisen også har ho vært usikker på han andre karen.. Han får bare holde seg unna til hunden har blitt eldre og mere erfaren kansje..

Link to comment
Share on other sites

Beagelen til ein kammeret var redd for meg også en stund.. vi skulle på skytebanen men så ringte jeg og sa jeg sto på tunet hans, han var ikke helt klar så jeg kunne bare komme inn i kjelleren. Der var hunden som jeg ikke visste, og jeg kom busende inn døra uten at hunden viste noen og den stokk og ble livredd og jøydde på mæg... jeg fikk beskjed om å sette meg på huk og strekke fram håndflaten for då luktet den på meg og ble trygg på meg.. for en måne siden stakk hunden av på mitt jakt terreng og jeg fikk ropt den inn igjen mitt på natten :)

Link to comment
Share on other sites

Det der er dårlig gjort. Å kanskje ødelegge en hund som en for det første har lagt mye penger i, for det andre planlagt 10 års samvær med. Sånt går ikke. Har hatt ettpar hvalper selv, og jeg er alltid veldig forsiktig med nye mennesker og situasjoner. Men sånt som det der går det ikke an å gardere seg mot, helt uakseptabelt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...