Jump to content

Vinterjakt på rype


Jeager

Recommended Posts

Kan vel deles i haglejakt og riflejakt, eller i kombinasjon for den del.

Vinterrypejakt med rifle er for min del en spennende jaktform som krever sin skytter og rifle (etter min mening i riktig kaliber, riktig fart på kula, type kule (det er skrevet og ment mye om dette her inne)) med en god kikkert og håndkikkert. En jaktform som kan fysisk være krevende, samtidig som vær og vind må vurderes for å få et godt resultat.

Link to comment
Share on other sites

Lirypa er ofte veldig vanskelig å komme innpå på vinteren. Fjellrypa kan være lettere. Så mitt råd er å vente til det er en rimelig vindstille dag (og ikke veldig rasfarlig) og så trekke opp etter fjellrypa. Dersom det er sol kan man noen ganger se at rypa ikke er perfekt kamuflert, de ser på en måte litt gulere ut enn snøen. Er det "whiteout" så blir det mer tur enn jakt, men du ser ikke annet enn det sorte nebbet på rypa i det den flyr...

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg tolker innlegget dit riktig så har du skutt rypene i umiddelbar nærhet av bilen, ikke noe å skryte av i mine øyne. Man skal holde seg for god til å skyte ryper, harer eller hva som helst fra bilen. Det er regulert av viltloven, og det gjelder også avledning av viltet med motorisert kjøretøy dvs. at du ikke har lov til å ha bilen i gang på en sånn måte at motorduren avleder viltets oppmerksomhet.

 

 

Håper jeg tar feil, riflejakt på rype er veldig artig og setter litt andre krav en høstjakt med hagle.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg tolker Jeager sitt innlegg så han ryper på fjellet laaaangt borte mens han kjørte bilen sin. Siden han først hadde salongrifla med seg i bilen bestemte han seg for å prøve seg på dem. Så han parkerte bilen, gikk ut av bilen for så å krype 300 meter sikksakk i myr og ulendt terreng før han omsider kom på skuddhold og fikk hele 5 stykk ryper som gav vedkommene en kjempeflott naturopplevelse.

 

Ser heller ingen grunn til å tro noe annet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...