Jump to content

En liten nøtt


jansol

Recommended Posts

Det er nok det vi kaller 6mm "eikenøtt" på norsk, ellers så heter den 6mm Flobert. De med dobbel hylse ble regnet for å være mer solide enn de med enkel hylse, antar at de også hadde litt sterkere ladning. Dobbel hylse var derfor dyrere og det ble fremhevet i kataloger og på eskene.

Kan nok finne diverse "beviser" på dette i arkivet mitt om ønskelig.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer. Disse 6mm børsene hadde glatte løp, og ble derfor solgt som hagler og var registreringsfrie. Jeg har en slik med endel haglpatroner til - de egner seg til sittende småfugl på maks åtte meters avstand. "Eikenøttene" på bildet er heller ikke vedlig paraktiske pga det glatte løpet, men kan være artige å skyte på blink med.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok det vi kaller 6mm "eikenøtt" på norsk, ellers så heter den 6mm Flobert. De med dobbel hylse ble regnet for å være mer solide enn de med enkel hylse, antar at de også hadde litt sterkere ladning. Dobbel hylse var derfor dyrere og det ble fremhevet i kataloger og på eskene.

Kan nok finne diverse "beviser" på dette i arkivet mitt om ønskelig.

 

Litt mere info om denne hadde vært veldig interesant :)

Link to comment
Share on other sites

Det er jo et av RWS - H.Utendoerffer's fabrikkmerker som vel ble brukt på Flobert patronene.

 

Der var mange andre som laget slike patroner også, jeg har aldri samlet på slike men der har samlet seg noen i skuffene. Fant raskt disse merkingene, alle med dobbelte hylser :

DSC03688.jpg

 

 

Også andre kaliber ble laget med slike hylser :

DSC03687.jpg

 

Her en 6mm t.v. så noen ulike laaange og en 9mm t.h.

 

Mulig jeg må lage meg en liten referanseutstilling av Flobert patroner og andre i samme familie.

 

 

 

 

--

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...