Jump to content

Anbefal en rifle


Hedmarkingen

Recommended Posts

Det har seg sånn at min bror skal anskaffe rifle til jakt på følgende vilt:

Elg,reinsdyr og rådyr.

Det er 308 win og 6,5x55

som som er vanligst har jeg skjønt.

Disse kalibre er snille med skuldra.

7mm familien(7mm-08 rem) er fin til reinsdyr pga flat kulebane.

 

Angående rifla tenker jeg at en G.R.S stokk ikke er dumt å ha med i pakken. Han må også ha ett kikkertsikte med passe forsterkning og greie skumringsegenskaper.

Selvfølgelig skal det være demper på rifla samt stivt løp.

Han er som meg ikke glad i plast i magasin eller avtrekksbøyle/vitale deler.

Så,- hva har folket for slags mening angående hva slags "riflepakke" han bør anskaffe?

Link to comment
Share on other sites

jeg ville gått for .308.

Jeg skyter selv aktivt og har rifler både i 6,5xx55 og .308, men tar .308 rifla på jakt fordi forskjellen på avdrift er minimal under 300m, som trolig er maks det blir skutt på.

Hvis du skal utnytte potensialet i 6,5x55 må du ha et ganske langt løp, i tilegg til demperen.

Dette blir langt å drasse på.

 

Jeg jakter selv nå med ei Remington 700 LTR LE med 50 cm tykt løp.

Selv om jeg har dyrere våpen, passer denne veldig fint ti de fleste typer jakt da den samler fint innenfor fyrstikkeska på 200m og er passe tung og har en stabil stokk.

Det finnes mange gode alternativer, det kommer litt ann på hvilken prisklasse du vil legge deg på, men ikke gå for det aller billigste.

Velger du fks Remington kan du bytte stokker og montasjer som du vil da det finnes tusenvis å velge mellom.

 

Når det kommer til kikkert ville jeg valgt noe som i hvertfall ikke har noe større en 3,5 på minste forstørrelse.

3-9x44, 3,5-15x50 det finnes et utall å velge mellom, men det er bedre å bruke mest mulig penger på en kikkert i starten, gjerne en med et slags linjesystem eller dotter for min del da jeg liker muligheten til holdover på varierende avstand i forhold til bare en dott eller rett trådkors.

 

Veldig mange kjøper seg ei rifle til 15.000, så bruker de 3-6 tusen på en halvgod kikkert som de bare ender opp med å oppgradere til en som koster 10-20.000 etter et år.

 

Men det meste handler om til hvilket bruk og hvilken pris.

Link to comment
Share on other sites

Han tenker seg at den absolutte smertegrense er 20 tusen.

Kanhende at en GRS/Howa pakke er ett ok valg, men det spørs hvordan Howa holder seg i pris.

Er det noen som vet noe angående dette ?

Den er det iallefall ikke plastikk i magasin, samt at det ikke er plast i vitale deler sånn som det er på tikka.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke et dårlig valg, men han kan også vurdere å kjøpe noe brukt.

Kan være mye å spare eller få bedre utstyr for samme prisen ved å kjøpe brukt.

Ihvertfall hvis man har litt tid på seg;)

 

''Plastikk deler'' er ikke hva det en gang var, moderne ''plastikk'' brukt på rigtige plasser kan være en god ting;)

 

Uansett hva han kjøper, så må han belage seg på mange timer på skytebanen, og mange tusen i ammunisjon for han greier å bruke hele potensialet til rifla;)

 

Har kjøpt to rifler til under halv pris brukt, fordi eierne ikke greide å få de til å samle, osv.

Ingenting er bedre for meg, de går hull i hull for halv pris;)

 

Sauer hansen har også et godt poeng, en mye mere moderne plattform.

Link to comment
Share on other sites

tja. Med GRS og god optikk må du nok se etter brukt, og det fine med våpen i forhold til mange andre varer er at det er vel så mye å få for pengene brukt, enn nytt. Det er mange der ute som aldri blir fornøyd og stadig bytter. Tikka, Sauer, S&L, Sako, Browning (pluss selvsagt en rekke andre andre merker/modeller) i nevnte kalibre kan du få så godt som nye, men til hyggelig pris i forhold til nytt og med grei optikk. Om 20.000 ikke strekker til ville jeg heller kjøpt noe slikt og heller spart til GRS/KKC etterhvert

Link to comment
Share on other sites

For 20.000,- kan han nok finne en brukt Sauer202 med en Zeiss dersom han leter litt :wink:

 

Mvh

Sauerhansen

Har denne sauer 202 synth stokk og er utrolig godt fornøyd med denne. Kikkert er og blir et must da det kommer til valg av kvalitet. Utgjør milevis forskjell da dyret står der ;)

Link to comment
Share on other sites

Er vanskelig å ikke anbefale Howa. Disse børsene fungerer helt utmerket og kan hores opp med masse dilldall som feks en GRS skjefte. 308 er et fornuftig valg da man kan bruke homogene kuler også til storvilt. 6,5 blir litt snau hvis man ønsker å bruke slike kuler...desverre.

Link to comment
Share on other sites

Er vanskelig å ikke anbefale Howa. Disse børsene fungerer helt utmerket og kan hores opp med masse dilldall som feks en GRS skjefte.

Når en først vurderer Howa, så er det vel vanskelig å komme unna Weatherby Vanguard S2, med samme mekanisme og MOA-garanti, som XXL selger i komplett pakke for 6 lapper. Kikkerten som følger med holder nok til å velte et par elg.

 

7mm-08 har jo like mye kraft og litt bedre ballistikk enn .308, så jeg ville sjekket om de klarer å levere i det kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...