Jump to content

Drar til USA, vurderer optikk kjøp


Zenith

Recommended Posts

Skal en tur til USA, Englenes by og SinCity snart. Vurderer å kjøpe meg en ny kikkert, i bytte med Bushnell Elite 3200 3-9 som sitter på nå. Var en liten stund jeg var veldig nyskjerrig på Burris Eliminator 3, men grunnet størrelse og vekt har jeg slått den helt fra meg.

Min heteste kandidat nå er Leupold VX-R 3-9 50 evt 40. Vurderer Ballistic Firedot. Primærområde er bane og elgjakt, skal også prøve å snike inn en tur eller tre etter bambi og kanskje prøve Mikkel igjen.

Hvilke alternativer ville dere vurdert? Er på jakt etter den kikkerten som gir mest bang for the bucks, dvs en kvalitetskikkert (i samme prisklasse) hvor jeg sparer mest på å handle over dammen. Prisleie +/- 600$.

Er helt sikkert mange merker jeg ikke er så kjent med som er mer vanlig over der enn her hjemme. Hva mener folket om Ballistic Firedot? Setter pris på alle konstruktive tilbakemeldinger. Kom gjerne med tips om gode butikker å handle i, har tidligere vært innom godtebutikkene Basspro og sportsmans Warehouse, samt Gander. (Minner meg på at jeg må huske å parkere resten av familien på et eller annet Mall før jeg drar på guttedhopping)

Link to comment
Share on other sites

Ja, veldig gode priser på mye. Men som vanlig gjelder det å gjøre hjemmeleksa si, for det er mye som ikke lønner seg. F.eks. så sjekka jeg på Garmin håndholdt GPS, 62s. Den er billigere i Norge.

Derfor jeg lurer på om noen har gode råd og tips til dette.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke alltid så mye å spare på å kjøpe i hvilken som helst butikk i statene, vs, å bestille fra en større nettleverandør og få sendt i posten hjem til Norge.

 

Prisene i butikk ligger kanskje 10 % over prisen til nettleverandøren. I tillegg må du de fleste stedene betale 10 % +/- salestax. Da er du ikke så fryktelig langt unna en god tilbudspris hos nettleverandør + mva + frakt hjem til Norge.

 

Handler du hos eksempelvis Cabelas (hvis du passerer forbi en av de) kan du dog spare en del i forhold til "sjappa på hjørnet" i storbyene. I b.l.a. Oregon er der heller ikke salestax.

 

Det smarteste er å bestille fra en nettleverandør i USA (eksempelvis www.theopticzone) og få sendt til det stedet du oppholder deg på i statene dersom du skal være der en stund.

 

Husk også at mva kvoten ved innførsel til Norge er maks 5000,-.

Link to comment
Share on other sites

Du må også huske å ikke nevne at du er norsk, og skal ha den med til Norge. Da kan du få problemer med å få kjøpt, da de regner (regnet vertfall for 1 år siden), kikkertsikte som en del av våpen. Da må du ha eksportavtale for å få lov til å ta det med ut av landet. Dette er nok ikke et stort problem å få, men tar litt lengre tid. Jeg fikk problemer da jeg skulle kjøpe et sikte fra opticsplanet.com og sende det til amerikansk adresse. De så at betaler var norsk. Prøvde en gang til, med navnet og kortet til dem som bodde der borte, men brukte en .no adresse på mailen. I og med at dette kun var ei uke før pappa reiste over en tur, fikk vi ikke tid til å prøve noe annet. Han tenkte han bare kunne gå innom basspro eller en annen sjappe. Han fikk først beskjed om at han dessverre ikke fikk kjøpe, fordi han var norsk, og trengte en eksportavtale. Han pratet så med en annen litt eldre kar. Heldigvis ordnet han det slik at pappa fikk kjøpt siktet. Om du ordner med eksportavtale, må den nok også fortolles (selv om du kanskje ikke hadde tenkt til det).

Du kan jo sjekke her hva de har å si: http://www.opticsplanet.com/our-policy.html

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Optibond:

Jeg har sett såvidt på sidene til Cabelas, men aldri vært innom butikken deres. Ser ut som priser og utvalg er i samme området som både Basspro, Sportsmans Wearhouse og Gander. Kommer jeg over en av butikkene deres skal jeg definitivt innom. Har tidligere besøkt flere av nevnte butikker, både i Kansas og Florida, og det er jo leketøysbutikker for "oss gutta".

Jeg har benyttet metoden du refererer til med å sende til hotellet tidligere, men da har vi vært på samme stedet over tid. Nå blir det mindre tid hver plass, så tar ikke helt sjansen på det. Fordelen med dette er jo at man sparer state-tax når det sendes til annen stat.

Ellers så er jeg også klar over kvoten, men riktig størrelse er vel 6000.-

 

Joha39:

Ang eksportlisens. Jeg er klar over at dette finnes, men trodde det gjaldt for våpen/ våpendeler, samt opptikk av militær karakter/ i bruk/ brukt av amerikanske militære. Jeg var ikke klar over at man måtte ha det for alle typer kikkertsikter. Er du helt sikker på at det gjelder for type jaktopptikk?

Isåfall så dropper jeg nok hele opptikk handelen, er mye annet å bruke penger på der borte også... En eksportlisens koster også noen kroner, og jeg skal spare en god del for å gi avkall på fordelene man har med norske forbrukerrettigheter og lokal forhandler.

Link to comment
Share on other sites

Du må nesten lese deg litt opp på det. Jeg fikk vertfall ikke kjøpt meg en Leupold VX-7 for ett år siden. Så jeg fikk vertfall problemer med å kjøpe et vanlig kikkertsikte til bruk på jakt. Endte opp med en VX-II, fordi basspro ikke hadde veldig mye bedre kikkert enn det.

Link to comment
Share on other sites

Du kan enkelt kjøpe optikk hos theopticzone. De sender over hele verden, og er en fryd å ha med å gjøre i forhold til opticsplanet, som er værre enn gangsår i skrævet. Opticzone kan være ganske treige med svar på mail, ellers har jeg bare positivt a si om dem.

 

Hos opticsplanet får de trådkors hvis du bestiller til en kompis i USA, men har utenlands e-post og kredittkort. Da må kompisen signere 3-4 dokumenter og nesten sverge på svigermors øyne at varene ikke skal eksporteres. Da går det, men det er isåfall lettere å få kompisen til å bestille i utgangspunktet. Opticsplanet selger tydeligvis farlige masseødeleggelsesvåpen som feks picatinny-skinner og ringer, og sånn vil man helst bare sende innenriks. Å si at risk management-avdelingen deres jobber hardt er ingen underdrivelse...

 

Jeg har kjøpt to Leupold'er hos theopticzone innenfor siste 6mnd, og en kompis kjøpte leupold sikte, avstandsmåler og skivekikkert, alt uten problem. Trenger ikke styre med eksportlisenser eller noe som helst hos dem. Om det er like lett å kjøpe feks Trijicon ACOG og tilsvarende vet jeg ikke, men de er åpne på at de sender over hele verden. MYE billigere enn å handle i Norge er det også; siktene jeg kjøpte har utsalgspris på tilsammen nærmere 18000 her hjemme. Inkludert frakt kom de på ca 8500, men jeg slapp å betale moms og toll ifm jobbreiser.

 

 

mvh

 

 

 

edit: skrivefeil

Link to comment
Share on other sites

Min heteste kandidat nå er Leupold VX-R 3-9 50 evt 40. Vurderer Ballistic Firedot.

 

Anbefaler i så fall leupold vx-r 3-9x40 patrol, dette er samme siktet som de fleste andre vx-r, bare med metriske klikk, eksterne tårn og mildot retikkel.

Jeg personlig syns i det minste dette er mer interessant enn ballistic firedot med moa-klikk, selv om "alt" fungerer til storvilt :)

 

Som tidligere nevnt kan det være litt stress å få eksportert disse, mye pga folk har vanskelig for å forstå at "mil" i mildot står for milliradian og ikke millitary, da millitært utstyr har strengere eksportkrav.

Link to comment
Share on other sites

Leupold er spes gunstig i USA.

 

Merk at kvalitetsoptikk ikke er vanlig hyllevare, selv ikke hos de store som Bass Pro og lignende. Du vil finne et godt utvalga av f eks VX 1, 2, rifleman osv, men dårlig med de dyrere er min erfaring.

 

Som nevnt tidligere er det beste å bestille fra theopticzone ell. til en adresse i USA om du vet hva du skal ha.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar.

Patrol utgaven er midt i blinken, akkurat hva jeg er på utkikk etter, om jeg klarer å skaffe en sånn en blir den min...

Jeg får undersøke mulighetene litt på forhånd, evt ta kontakt med hotellet vi skal bo på lengst og høre om de kan være greie og oppbevare en pakke for meg en stund...

At Leupold er ekstra gunstig i USA er jo glimrende!

Vet dere om Patrol utgaven selges i Norge, evt kan skaffes? Gjort en kjapt google søk uten resultat...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en leupold kikkert da jeg var i new york i fjor sommer. Jeg fikk bare beskjed om att de kunne ta den i tollen, men jeg sa att det var mitt problem og ikke deres så da fikk jeg kjøpt kikkerten, da jeg skulle hente kofferten på gardermoen, hang det en lapp på kofferten att de hadde sett neddi den. Reiv så opp baggen for å se om de hadde tatt kikkerten, men den var der og sitter i dag på salongen.

Link to comment
Share on other sites

Vet dere om Patrol utgaven selges i Norge, evt kan skaffes? Gjort en kjapt google søk uten resultat...

 

Jeg klarte ikke å finne patrol utgaven i Norge, så endte med å bestille fra statene. Flere steder nektet å sende "taktiske" kikkertsikter utenlands, men fikk til slutt tilsendt et eksemplar fra www.theriflescopestore.com

 

Forøvrig veldig fornøyd, selv om det kanskje er litt råflott på salongen :)

Link to comment
Share on other sites

Høres litt luksus ut ja, men hvorfor ikke bruke den på den børsa man skyter mest med?

Blir å sende noen mailer for å undersøke muligheten for å få et eksemplar der borte, hvis ikke får jeg heller betale Jensemann sine 25% og posten sine blodpenger og bestille direkte som du gjorde...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...