Jump to content

Pussa vekk "det svarte"?


rypoman

Recommended Posts

Hadde visst ikke brukt våpenet på lenge, og vips så var det rust på løpet. Tok en slipesvamp fra garasjen, og vips så var jeg ned til skinnende metall. Løpet er altså ikke svart hele veien lenger. Hva gjør jeg med det? Har olja godt i første omgang. Men trenger jeg noe à la ovnslakk for å bevare materialet?

Link to comment
Share on other sites

Både kaldblånering og varmblånering kan du gjøre hjemme dersom du kjøper inn alt du trenger. Sistnevnte er ikke noe du gjør i ein leilighet midt i byen.. det er koking av oljer og du trenger kar til å dyppe pipa i.

 

KydeX har et godt forslag her, Duracoat er en slags pulverlakk du påfører enten med airbrushing eller via en sprayløsning. Brukeren VeT|Us her på Kammeret importerer det.. send en PM til ham. Dog så vet jeg ikke helt om det er noe du vil ha på f.eks en pen O/U-hagle du arva etter en bestefar.

 

Bor ikke i Bergen så jeg kjenner ikke til noen eventuelle børsemakere eller hobbyguruer som kan duracoate og/eller blånere. Sikkert noen andre her som vet det :)

Link to comment
Share on other sites

Okei, høres uansett kostbart ut. Det er en Baikal enkeltløper som jeg kjøpte brukt for 500kr, men er jo glad i våpenet. Lett og greit å gå i fjellet med hele dagen, og den er tilpasset meg. Skal lese meg opp litt, takk for tipsene! Tar gjerne imot mer info om noen kommer på det. Ovnslakk vil være en altfor midlertidig løsning? Er jo matt også...

Link to comment
Share on other sites

Et spray-kit med duracote koster vel det du ga for hagla + en halvliter eller så, og inneholder alt du trenger. Men om spabehandlingen dobler verdien av børsa er vel heller tvilsomt ;) Men rustbestandig blir den.(Jeg har en tilsvarende...)

 

Jeg hadde trolig fulgt Chiefens råd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...