Jump to content

jakt med stålhagl


ole84

Recommended Posts

var på duejakt med stålhagl, skjøt på 3 duer og 1 kråke. fikk tak i en due, men virket ikke som den var truffet av mange halg, men var truffet både i fot og vinge så da var det greit å få tak i den.

 

så til spørsmålet mitt, jeg fikk intrykk av at ståhaglpatronene jeg brukte hadde stor spredning.

Dette var Rio Bluesteel eller noe sånt, iallefall Rio. jeg skjøt med åpen og 1/4.

 

har noen testet spredning på stål i forhold til bismuth/bly/tungsten? evt Rio sin.

har tenkt å gjøre det selv, men har ikke rukket enda.

 

har iallefall tenkt å prøve 1/4 og1/2 eller 1/2 på begge neste gang

Link to comment
Share on other sites

Rio Bluesteel er hvertfall en patron jeg har elendig erfaring med.

Brukte denne i starten av jaktkarrieren min. Endte også opp med mye fugl som fremdeles levde etter den hadde truffet bakken og en god del fjær i lufta.

Hadde også et par patroner som ikke inneholdt krutt, noe som er litt trasig på jakt når godsjansen byr seg.

 

Har ikke prøvd denne på papp eller telefonkataloger da den praktiske erfaringen er såpass dårlig.

 

Bytt patron og prøv på nytt, men gjør som Varj sier og prøv den på papp først. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Prøv den nye winchester blind side, det som er spesielt med dene stålpatronen er at haglene ikke er runde men

terning formet. Fordelen med dette er vistnok at haglene kan stables slik at det gjir plass til 10%mer hagl i patronen

og de river nok lit mer og lager støre sårkanaler, lades med en spesiel plastkopp alla black cloud. Ellers er nok ikke stål

det beste valget til jakt, men på due og kråke dugger det om en begrenser holdet til maks 25mtr og går opp i hagl str.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En av kompisene på skytterlaget testet stålpatroner på papp her i sommer, og der kunne man se at stål skyter "trangt" kontra annen ammo. Altså lite spredning! Grunnen til at de da fungerer dårlig på jakt vil da være for liten anslagsenergi(funker kun på korte hold), eller at man pga trangt skuddbildet ikke treffer med tilstrekkelig antall hagl.

 

Personlig skyter jeg med stål KUN på bane, og er av den oppfatning at stålpatroner er uegnet til all slags jakt! Men det er MIN personlige mening. Rimelige vismuth patroner finnes, og jeg mener de er noen hakk bedre enn stål tross alt.

Link to comment
Share on other sites

testet ikveld spredningen på RiO blue steel i str 3. fikk mine antagelser bekreftet.

med åpen(cyl) trangborring i min smekre Baikal på ca 20m spredte denne ganske mye, med randhagl var feltet hele pappskiva mi i høyden. dvs 1,25meter. mere konsentrert hagl ca 50cm, men med en del hull i skuddbildet.

 

Satte så i en 1/2(Mod) trangborring og prøvde på samme hold, dette ga et pent skuddbilde der de aller fleste hagla var fint spredt i en diameter på ca 45cm.

 

tror nok jeg prøver denne patronen en gang til, men da med 1/2 trangborring.

hva intrenging angår så hadd ejg bak pappen 2stk trelekter som var 12mm tykke. ett hagl hadde nesten gått igjennom, ellers hadde de vel gått ca 8-10mm inn i veden, men der har jeg ingenting å sammenligne med så vet ikke hva det vil si.

men en due/kråke er jo noe mykere enn et stykke ved.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si at jeg ikke er enig med dem som sier at stål er ubrukelig til jakt, men jeg mener også at det er viktig å kikke på spredning og slikt før en tar dem med ut på jakt. I tillegg så er det som det allerede blir sagt viktig å ikke strekke holdene for langt når en bruker stålammo.

 

Jeg har ingen erfaring med rio Blue steel, men jeg har prøvd nok av andre stålpatroner som er dritt. Både fiocchi og en type winchester (begge billige stålskudd) var skikkelig møkk. Så prøvde jeg federal black cloud, og dette er en stålpatron som er i mine øyne "bra". Den kan ikke sammenlignes med wingmaster HD eller andre "superhaglepatroner", men den er bra. Jeg bruker den primært til and, og de dør like godt med den som med vismuth (kanskje jeg har redusert holdene noe).

 

Så dersom du ikke får blue steelen til å ta livet av viltet effektivt nok kan det være en ide og prøve en litt dyrere men god stålpatron som f.eks. black clouden

Link to comment
Share on other sites

testet ikveld spredningen på RiO blue steel i str 3. fikk mine antagelser bekreftet.

med åpen(cyl) trangborring i min smekre Baikal på ca 20m spredte denne ganske mye, med randhagl var feltet hele pappskiva mi i høyden. dvs 1,25meter. mere konsentrert hagl ca 50cm, men med en del hull i skuddbildet.

 

Satte så i en 1/2(Mod) trangborring og prøvde på samme hold, dette ga et pent skuddbilde der de aller fleste hagla var fint spredt i en diameter på ca 45cm.

 

tror nok jeg prøver denne patronen en gang til, men da med 1/2 trangborring.

hva intrenging angår så hadd ejg bak pappen 2stk trelekter som var 12mm tykke. ett hagl hadde nesten gått igjennom, ellers hadde de vel gått ca 8-10mm inn i veden, men der har jeg ingenting å sammenligne med så vet ikke hva det vil si.

men en due/kråke er jo noe mykere enn et stykke ved.

 

 

Du har sannsynligvis mye å hente på å gå ned til nr 4, hvis du skal jakte kråke/due. Nr 3 er unødvendig grovt. Skutt endel kråke og due med nr 4 i Black Cloud og SAGA Heavy, med ok resultat.

Link to comment
Share on other sites

Du har sannsynligvis mye å hente på å gå ned til nr 4, hvis du skal jakte kråke/due. Nr 3 er unødvendig grovt. Skutt endel kråke og due med nr 4 i Black Cloud og SAGA Heavy, med ok resultat.

 

Det var nr.4 jeg skulle kjøpe, men de hadde kun nr 3.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...