Jump to content

200 STR låskasse - Herdet?


Guest

Recommended Posts

Har altså ikke tenkt til å gjøre det selv, blir børsemakerjobb, men han jeg snakket med visste ikke hvorvidt den var herdet eller ikke. Dersom den ikke er herdet er det grei skuring. Jeg er også særdeles skeptisk til oppvarming.

 

Spørsmålet består.

Link to comment
Share on other sites

200 STR kassa er ikke settherdet. Den er utrolig myk til å være en låsekasse, faktisk den mykeste og letteste jeg noen gang har borret og gjenget i. Den er så myk at jeg lurer på om den er varmebehandlet i det hele og stor. Du trenger definitivt ikke å varme opp denne låsekassa.

Link to comment
Share on other sites

Takk for synspunkter og svar. Mye flott kunnskap her inne.

 

Da får børsemakeren borre og kose seg uten å gjøre uopprettelig skade.

 

Hadde IEA-base, men den er nå avhendet til fordel for us optics-base, og den trenger to ekstra hull i kassa, noe jeg anser som fullstendig udramatisk mtp hvor mye jeg kommer til å skyte DFS --> ikke noe. Forøvig veldig tight og fin passform på den skinna, ikke noe slark eller slinger selv om den bare tres på kassa uten bruk av skruer, og den dekker hele lengden av låskassa så det blir et lite hakk penere også, for de som bryr seg om sånt ;)

 

mvh

 

Christian

Link to comment
Share on other sites

Nå er skinna montert og børsa er prøveskutt. Med IEA'n var jeg innskutt på 100m, og nullstilte siktet etter det (PMII 3-20x50 lt mtc osv). I går skulle jeg skyte inn igjen, denne gangen var en 200m bane tilgjengelig. Tanken var å forløpig nullstille på 200m inntil ny skyting på 100m senere.

 

Denne relativt enkle planen var ikke like enkel likevel: Jeg kommer ikke langt nok ned, faktisk får jeg ikke justert under zero-stopp i det hele tatt, selv om jeg fulgte samme prosedyre som justering til 100m i utgangspunktet. Nå må jeg holde 1,5MIL under senter for treff på 200m, og da er jeg jo egentlig innskutt på mange hundre meter.

 

Noen med tilsvarende oppsett som har løsningen på dette? Kan jo alltids fortsette som nå, og bruke mil-retikkelets markeringer over senter, men det er fort gjort å glemme frykter jeg. På en rem 700 som også har 20moa, men NF 3,5-15x50 er ikke dette noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Er du helt sikker på at spindelen er løs fra tårnet når du skrur?

Det er produsert flere kikkerter med disse tårnen som ikke fungerer helt slik de skal.

Når du har løsnet skruene på tårnet fra spindelen, monter rifla fast, vri på tårnet og se om retikkelet beveger seg. Hvis det beveger seg så har du funnet feilen.

Link to comment
Share on other sites

Begge de to små skruene var til slutt helt løse, men det gjorde heller ingen forskjell, så det kan være noe i det du sier. Jeg har ingen mulighet for fastmontering av børsa på en god stund ennå, men er dette noe som er godt kjent hos forhandlere av siktet, og er det i så fall en reklamasjonssak?

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset, jeg så på linken, men han hadde ett annet problem enn meg.

Problemet mitt er at jeg ikke får justert meg ned under zero-stoppen i det hele tatt, bortsett fra de tre klikkene som er vanlig. Dette selv om begge skruene som sagt er helt løse. Tårnet lar seg rett og slett ikke dreie videre ned. Da jeg skjøt inn første gang justerte jeg 4-5mil opp fra fabrikksettinga, så det skal være nok å gå på.

 

Jeg får høre med forhandler i morra, så får vi se.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...