Jump to content

Ble visst buekjøp


Dammen

Recommended Posts

Var innom Cabelas når jeg var i statene, og siden han ene vi reiste rundt med var buejeger i statene og sku ha seg ny bue, så ble jeg med å så på, og jaggu ble det ikke en bue på meg også :P

 

http://tiny.cc/5l4hlw

 

Med piler og release.

 

De hadde to sett å velge i som budsjettet mitt tålte, men pga lang dralengde var det denne som ble aktuell.

Fikk den tilpasset og justert ned til minimum (ca 58lbs trur jeg han sa). og skøyt noen piler i butikken, som va gøy nok te at jeg slo til :P

 

Så da er det vel bare å skaffe seg blink og begynne å plages med ny hobby :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det hørtes jo lite betryggende ut med tanke på vedlikehold og service, men dette kan kanskje forhandlere av andre merker også ta seg av?

 

Har lite og ingen peiling siden det var første gang jeg skøyt med noe annet enn tradisjonell langbue som smågutt, så ser det er litt å sette seg inn i her :P

Link to comment
Share on other sites

Etter gjentatt dritt med min første bue som var Bear begynte jeg og bruke en ny forhandler

Arve Vestgård er meget god og har bare brukt han siden :) han er mer enn villig til og gi deg god service

og besvare spørsmål vi her inne ikke klarer og svare på :) jeg tror ikke du er på noen måte på noe utrygg grunn bare du bruker anbefalte og trygge forhandlere :wink:

og det er en del og sette seg inn i som nybegynner om det skulle være noe kan du sende meg en Pm eller

skrive innlegg så skal vi altids få noen svar på bordet

håper du kommer til og trives med din nye hobby slik som jeg og mangen andre gjør her inne :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det hørtes jo lite betryggende ut med tanke på vedlikehold og service, men dette kan kanskje forhandlere av andre merker også ta seg av?

 

Nå har jeg ikke handlet med så mange norske forhandlere av bueutstyr, men jeg kan fortelle at du ikke nødvendigvis får service og vedlikehold selv om du handler i Norge - eller de varene du faktisk har bestilt og betalt for den saks skyld :evil: . Min erfaring med en av de største forhandlerene i Norge kan faktisk sies å være det stikk motsatte.

Link to comment
Share on other sites

forventer du vedlikehold og service fra norske butikker på varer du har kjøpt i unaiten? Det tror jeg er å være litt optimistisk...

 

Det synes jeg ikke, de tar jo betalt for det. Børsemakere har null og ingenting imot å mekke på rifler kjøpt og laget hvorsomhelst, så hvorfor bue-folkene skulle ha det det er meg en gåte.

At enkelte forhandlere, uansett kompetanse og seriøsitet, benytter sin nær-monopol status til presse folk til kjøpe hos dem synes jeg er frekt, selv om de sikkert har små volum og liten fortjeneste. Jeg skjønner dog at de går leie av 1000 spørsmål fra folk som ikke handler noe. Men norske forhandlere er så små, og det fins så mange forskjellige buer og spesifikasjoner at de KAN ikke ha alt, og da må en til utlandet, ofte.

Det finnes bueforhandlere i dette landet (flere enn Litagos yndlingsforhandler :wink: ) som gir god service (tenk vor mye tid de bruker på å forklare alt mulig til folk som ikke skjønner en dritt, og som skal ha en "rå" bue) uansett om du kjøper i buer i lass, eller lurer på å kjøpe en release, og som skifter streng på en hvilken som helst bue

- og det finnes totalt useriøse, og det er ingen grunn til å handle hos de en ikke liker.

 

Nå er vedlikehold på en bue som regel begrenset til å smøre den og skifte streng. Om en regner tuning og oppsett som vedlikehold, så forlenger du bare lista over ting en bør kunne selv - man setter ikke bort ei rifle for puss og innskyting?

Å fjære piler må jeg innrømme at heller ikke hadde falt meg inn som en jobb man satte bort... I min barndom limte vi fjær på seljekvister med Karlsons-lim, og surret dem med sytråd. Foran surret vi 4" spiker...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tror vi snakker om forskjellige ting. Å sende buen på verksted og betale for det bør jo selvsagt et hvert verksted som er interessert i kunder gjøre, uansett hvor buen er kjøpt. Med vedlikehold og service tenker jeg på det som går på garantien. Sikkert meg som har misforstått.

Link to comment
Share on other sites

Med vedlikehold og service tenker jeg på det som går på garantien. Sikkert meg som har misforstått

Ser den, det var vel meg som misforsto...

Garanti går uansett tilbake på produsent, og kjøper en i utlandet må en belage seg på å gå til selger eller produsent. Jeg har hatt bruk for garantien et par ggr på på bueprodukter, et midtstykke som delaminerte, og et par customlemmer som knakk. Ingen av de har norsk leverandør - det var 100% problemfritt å få nye deler på garantien hos leverandørene. Her Border Bows og Morrison Archery.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg mente selvsagt ting som skifte av streng o.l mot betaling og ikke garantisaker...

 

Når det kommer til å ordne selv, er langt i fra fjern for å handle inn utstyr og lese meg opp til å ordne mye selv, men fram til jeg finner ut om dette er noe jeg faktisk kommer til å bruke mye tid og penger på, eller om det ender opp med at det er noe man gjør i ny og ne fordi det er gøy, så foretrekker jeg å ikke lære meg alt på en gang og heller fokusee på å lære å bruke det jeg har. Var derfor jeg spurte :)

 

Økonomi, tid og plass setter visse begrensninger i studietiden, spesiellt når man har litt for mange hobbyer :oops:

 

Takker for alle innspill og råd:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...