Jump to content

Feil på Browning SA 22


Harald B

Recommended Posts

Om ALT er pusset(veldig viktig å få dritten ut innvendig i tennstempelet) og riktig olje brukes vet eg ikkje sånn uten videre ka so e gale. Min er fra 80-tallet og den peiser 500 skudd glatt uten puss. Men har du skutt mye og den så settes vekk herder dritten og den kan bli kranglete.

 

Er den helt rein og alt er på stell tyder ting på at kanskje rekylfjøren er litt hard. Men den blir vel ikke HARDERE med årene? Kjøp deg en ny rekylfjør og prøv. Koster ikke all verden da...

 

Min mater stort sett alt av ammo. :wink:

 

NB! Kom plutselig på at jo; eg har byttet fjøren en gang. Et par tre år siden.... Husker ikke hvorfor men mulig der var samme problemet...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en slik ny rifle på Svalbard i 2007 og solgte den videre i 2011.

Den var en glede å bruke .. bortsett fra når den klarte å skvise den skutte hylsa mellom sluttstykke og kassen i omladingen.

Vet ikke om det var akkurat den samme feilen men noe var det da.

Jeg opplevde ikke noe særlig forksjell mellom forksjellige ammu og jeg må si jeg prøvd alt fra subsonic til TNT!

 

Jeg ble vant til dette. Litt forskjellige resultater over årene.. noen ganger annen hver patron og noen ganger en av 30.

 

UANSETT .. noen synes sikkert dette gjører denne riflen til en tragisk rifle MEN jeg må si jeg elsket hver sekund sammen med min. ELSKET.

 

Måtte selge den grunnet for mange våpen i garderoben min :(

LØP Å KØP - Å IKKE BRUK FOR MYE KREFTER PÅ DETTE MED OMLADINGEN :lol:

/K

Link to comment
Share on other sites

Det er "klikk" altså, med patron som har entret kammeret? Ikke forkiling?

Hvordan ser anslaget etter tennstiften ut på de som klikker? Er det grunnere enn vanlig kan det komme av at patronen ikke har kamret skikkelig slik at randen ligger an mot kammerkanten. Om kammeret er litt i trangeste laget kan dette skje på en halvautomat, hylsa er ikke helt til bunns i kammeret så den "fjærer" unna tennstiften og anslaget blir svakt/dårlig, ofte nok til at patronen ikke avfyres.

 

Jeg ville ha sjekket dimensjonene på kammeret hos en børsemaker :) ,

Link to comment
Share on other sites

Det er "klikk" altså, med patron som har entret kammeret? Ikke forkiling?

Hvordan ser anslaget etter tennstiften ut på de som klikker? Er det grunnere enn vanlig kan det komme av at patronen ikke har kamret skikkelig slik at randen ligger an mot kammerkanten. Om kammeret er litt i trangeste laget kan dette skje på en halvautomat, hylsa er ikke helt til bunns i kammeret så den "fjærer" unna tennstiften og anslaget blir svakt/dårlig, ofte nok til at patronen ikke avfyres.

 

Jeg ville ha sjekket dimensjonene på kammeret hos en børsemaker :) ,

 

Vel, børsa gikk maaaange skudd som ny, uten klikk. Kammeret har ikek blitt trangere med årene så jeg tviler på at det er problemet. Børsa har blitt tiltagende dårligere med årene... Jeg ser på ufyrte patroner at det er skavet av litt av blyet på kula (eller laget et hakk) så jeg mistenker matingsproblemer. Men, jeg har hatt den til to forskjellige børsemakere som begge renset den og testet noen skudd og sa at da var problemet løst. Og det er det jo, en liten stund. :evil: gidder ikke bruker mer penger på børsis for å få samme diagnosen, for å si det sånn.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm kule som har fått skader tyder på mate feil. i toppen av kassa har du en styring av patronen fra magasinet. Er den kanskje sliten? Er det hakk som fra stopp-pinnen i den nevnte styringen? Da tyder det på feil med den. (Stopp-pinnen er en stålfjær som står rett inn i styringen om du skjønner.....) Får du hakk i blyet kan det virke som den stopp-pinnen stopper for mye om du skjønner...

Og du tar alltid ut de to nevnte og renser her og? (Sorry maset men for å være sikker....)

Har du noen gang demontert magasinfjøren og renset og smurt den og.....??? :mrgreen: Det kan ligge seg MYE dritt i magasinrør og fjær.

 

Blir litt sånn mas for jeg har aldri hatt slike problemer som du nevner. Jeg har som sagt en gang skiftet rekylfjør og en gang skiftet utdragerklo(denne ødela jeg selv ved å glemme å dra sluttstykke tilbake før deling av våpenet.)

 

Kom plutselig på en ting: Hva med løpet? Sitter låsingen skikkelig? Er løpet løst kan det vel fjære litt unna ved anslag.... Jeg demonterer strammemekanismen til løpet av og til og for puss. Men VÆR VÅKEN! For her er det en jævla liten fjør og en kule som du garantert aldri finner igjen om det spretter på golvet. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...