Jump to content

Beretta forskjefte går ikke i lås


mbg

Recommended Posts

Hei

Forskjeftet på min onyx will ikke gå i lås etter siste jakturs demontering og puss. Forskjeftet går fint på og jeg kan spenne hagla, men låsetappen vil ikke gå i lås. Hagla er kjøpt i fjor og skutt 3 serier leirduer og <10 jaktskudd. Og pusset og oljet etter alle kunstensregler. Har sent en forespørsel til forhandleren jeg kjøpte den av uten noe svar. Noen tips, om hvordan jeg kan løse dette. Vil nådig sende inn hagla nå midt i jakta.

Link to comment
Share on other sites

Jepp her er oljet etter alle kunstens regler. Når jeg krur av mekanismen fra treet så går den på, når jeg har den løst i treet uten skruene skrutt i så kan jeg presse svakt på den bakerst så går den i lås. Når jeg har skrudd den fast i fortreet så er den dønn umulig å få i lås.

 

Fortsatt ingen svar fra forhandleren, noe som jo ikke akkurat er tillitsvekkende. Dog har schau våpen vært behjelpelig så skal stikke innom en annen forhandler i nærheten til uken.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...
Olemann skrev (21 minutter siden):

Har du sjekket at skruene i forskjeftet er skrudd til? Minnes at jeg hadde noe problemer en gang som skyldtes at skruene der hadde løsnet litt. 
Husker imidlertid ikke hva problemet var.. ☺️

Har prøvd + oljet litt. Men virker ikke som at metallet kommer langt nokk fram. Kan laste opp noen bilder senere.

Link to comment
Share on other sites

Jeger-567 skrev (Akkurat nå):

Har prøvd + oljet litt. Men virker ikke som at metallet kommer langt nokk fram. Kan laste opp noen bilder senere.

Problemet oppstod uten å bruke haglen engang. Det er det rareste med det hele problemet.

Link to comment
Share on other sites

Ranger#44 skrev (56 minutter siden):

Treverket til beretta har det med å utvide seg. Jeg måtte pusse på både kolbe og forskjefte på den jeg hadde. Tipper at forskjefte stopper mot nederste pipe før låsen vipper over.

Ganske med engang? Den var kjøpt ny for under 6 mnd siden

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Forklaringen jeg fikk, dette var riktignok 10 år siden og fra forhandler så ta det med en klype salt. Var at beretta tørket stokkene sine veldig raskt/høy varme, så etter noe tid så utvidet dem seg. Om det stemmer eller ikke, vet jeg ikke. Men at det utvidet seg er det ingen tvil om. 

 

For ditt tilfelle; tar forskjefte i pipen før det går i lås? Klarer du å presse låsearmen ned, for å tvinge den i lås? 

 

Og om du kjøpte ny fra forhandler er det bare å levere tilbake og be dem rette opp. 

Link to comment
Share on other sites

Ranger#44 skrev (6 minutter siden):

Jepp. Forklaringen jeg fikk, dette var riktignok 10 år siden og fra forhandler så ta det med en klype salt. Var at beretta tørket stokkene sine veldig raskt/høy varme, så etter noe tid så utvidet dem seg. Om det stemmer eller ikke, vet jeg ikke. Men at det utvidet seg er det ingen tvil om. 

 

For ditt tilfelle; tar forskjefte i pipen før det går i lås? Klarer du å presse låsearmen ned, for å tvinge den i lås? 

 

Og om du kjøpte ny fra forhandler er det bare å levere tilbake og be dem rette opp. 

Ser ut som forskjeftet tar i pipen før den går i lås. Klarer ikke å presse låsearmen ned. Blir nokk å ta tilbake til forhandler, men litt kjedelig er det jo å sende å vente på å få den tilbake for noe som en kanskje kunne ordnet lett selv.

Link to comment
Share on other sites

Er vel helt vanlig at forskjeftene kan være trege etter noen fuktige turer ute. Fikses med sandpapir og skjefteolje.

 

prøv å skru låsemekanismen til forksjefte ut av treverket og se om den smetter i lås slik den skal da. 
Da har du fasiten.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (13 timer siden):

Er vel helt vanlig at forskjeftene kan være trege etter noen fuktige turer ute. Fikses med sandpapir og skjefteolje.

 

prøv å skru låsemekanismen til forksjefte ut av treverket og se om den smetter i lås slik den skal da. 
Da har du fasiten.

Takk for svar, den funker når låsemekanismen er ute av treverket. Har ikke skjefteolje men en drøss andre oljer. Noe annet som kan fungere isteden for skjefteolje?

Link to comment
Share on other sites

Jeger-567 skrev (1 time siden):

 Noe annet som kan fungere isteden for skjefteolje?

Linolje eller ulike oljer ment for treverk.

 

Er greit å vite forskjell på to hovedgrupper av oljer: Smøreoljer, og herdende "finish-oljer".

 

Smøreoljer er laget for å helst aldri stivne eller tykne, og for å gi lav friksjon samt ulik grad av rustbeskyttelse. Smøreoljer er overhodet ikke egnet til bruk på treverk. Noen smøreoljer er direkte skadelige for stokken.

 

Herdende oljer er stikk motsatt, de polymeriserer i reaksjon med luft og blir etter hvert harde. Noen herdende oljer er vel egnet til å beskytte tre og gir pen finish, men de er overhodet ikke egnet som smøremiddel til finmekanikk siden de over tid vil bli seige og etter hvert harde.

 

I grove trekk og som hovedregel er moderne smøreoljer laget av petroleum eller er syntetisk fremstilt, mens herdende oljer ofte er mer eller mindre naturprodukt fra planter eller dyr/fisk (mest planteoljer som brukes pga lukt).

Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (På 26.3.2024 den 13.03):

Linolje eller ulike oljer ment for treverk.

 

Er greit å vite forskjell på to hovedgrupper av oljer: Smøreoljer, og herdende "finish-oljer".

 

Smøreoljer er laget for å helst aldri stivne eller tykne, og for å gi lav friksjon samt ulik grad av rustbeskyttelse. Smøreoljer er overhodet ikke egnet til bruk på treverk. Noen smøreoljer er direkte skadelige for stokken.

 

Herdende oljer er stikk motsatt, de polymeriserer i reaksjon med luft og blir etter hvert harde. Noen herdende oljer er vel egnet til å beskytte tre og gir pen finish, men de er overhodet ikke egnet som smøremiddel til finmekanikk siden de over tid vil bli seige og etter hvert harde.

 

I grove trekk og som hovedregel er moderne smøreoljer laget av petroleum eller er syntetisk fremstilt, mens herdende oljer ofte er mer eller mindre naturprodukt fra planter eller dyr/fisk (mest planteoljer som brukes pga lukt).

Takk for lærerikt svar :). Så en oliven olje er egentlig bedre enn en smøreolje? Om jeg har forstått dette rett?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...