Jump to content

Havesyke! Ny rifle, eller bygge om?


Trond99

Hva skal man gjøre  

75 members have voted

  1. 1. Hva skal man gjøre

    • Bygge om AZ1900
      7
    • Kjøp ny Howa
      9
    • Kjøp ny Tikka T3
      19
    • Kjøp brukt S&L
      11
    • Kjøp noe annet brukbart
      17
    • Glem hele greia
      12


Recommended Posts

Hjelp! Har fått den store havesyken :shock:

 

Som skrevet i en annen tråd her på kammeret, har jeg vurdert å bygge om min AZ1900 30-06 til 6,5x55 med løpsbyttesystem. (pris 7-8k)

Skal jeg gjennomføre dette, eller skal jeg heller satse på å kjøpe ny 6,5x55?

 

Skal jeg kjøpe ny, står det mellom Howa, Tikka, og pent brukt S&L, alle med GRS-stokk.

Så, hva synes dere jeg skal gjøre?

 

 

 

Ser også etter brukt kombi, er en del med rifleløp 6,5x55, noen som har erfaringer rundt dette ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en 223, som jeg skyter mye bedre med enn 30-06.

Har vel insett at jeg ikke er så veldig glad i rekyl, så derfor tenkte jeg at 6,5x55 var et godt alternativ.

Mindre rekyl enn 30-06, men fortsatt godkjent på storvilt.

Ikke lader jeg selv heller (ennå) og jeg regner med at mengdetrening blir billigere med 6,5x55 kontra 30-06.

(selv om jeg regner med at det går styggmange år før besparelsen tar igjen investeringen.)

 

Og så var jeg så dum at jeg var innom jakt og friluft og fiklet litt på KKC og GRS-stokker.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Gå for Sauer 202, ingen tvil i min sjel. 6,5 eller 3006 blir omtrent det samme. Litt snillere rekyl på 6,5 da. Etter og ha hatt utallig forskjellige våpen opp gjennom åra har jeg kommet fram til at det må være beste valget. Skulle jeg hatt noe annet burde det bli en Husqarna 1900 de lux om en strøken slik er og få tak i. Av stokker ville jeg valgt Bredvoll eller Tyristubben om de er og få tak i lenger.

Link to comment
Share on other sites

Først, takk for alle innspill. Kom gjerne med mer.

 

Ser at de fleste synes jeg skal kjøpe ny Tikka T3.

Mitt spørsmål blir da, er Tikka det det en gang var? Eller er de blitt dårligere?

 

Sauer 200STR/202, hva gjør at dere mener at dette våpenet er verdt 2-3 ganger så mye som Howa / Tikka.

Og hvordan får dere det til å bli det mest økonomiske ? Er det holdbarhet på løpene som er så mye bedre?

Hvor mye går et normalt sauer-løp i 6,5x55 før det må byttes?

Hva er forskjellene på 200STR og 202?

Ser at DFS-selger 200STR til en "vettugg" pris, kan hvermansen handle der?

Noen som vet hva et "KOMPLETTERINGSSETT" er for noe?

 

Når det gjelder stokk; fiklet litt med KKC, men da jeg prøvde en S&L i GRS-Sporter "datt" den veldig godt på plass, likte den med en gang.

T3-Sporter ser ok ut, men prisen var ikke like hyggelig. Har ikke funnet den lokalt heller.

De jeg har sett av Tyristubben har virket veldig klumpete, nesten like ille som Sauer-banestokk (eller hva det nå enn heter)

Link to comment
Share on other sites

Du sa du skulle skyte mye. I min bok er det 5-10000 skudd i året. Det betyr et løpsskifte i året. På Sauer skifter du løp selv på 20min og løpene i matchkvalitet er billige. På alle de andre må du levere rifla inn til børsemaker for å skifte løp. Der har du ingen garanti for at det blir gjort en god jobb eller på leveringstid. Sauer er også den eneste rifla som kan bygges om til .22LR hvis du skal trene ekstra mye for å bli veldig god til å skyte.

 

Du bor på Toten, Vikllmarksbutikken på Jessheim har Sauer 202 med fiberskjefte og ferdig gjenget for demper på tilbud til ca 16k. Selg fiberskjeftene for ca 3k og kjøp GRS-skjefte (det kan tom hende de bytter skjefte for deg i butikken) Etter du har skutt ut første pipa kan du benytte alle matchløp du kan komme over fra Sauer og Våpensmia. Disse pipen koster litt over 3000.-.

 

Logistikkmessig er Saueren overlegen alle de andre riflene. Den er blandt de beste å skyte med også..

Link to comment
Share on other sites

Takk for utfyllende info Torf.

Har 22LR fra før, så det er ikke så viktig, selv om jeg ser nytten av å ha det i en bedre stokk/pipe.

 

Ok baikalgutten, da skjønner jeg hvor du fikk det fra :wink:

 

Kan noen fortelle meg forskjellen på Tikka T3 og Tikka T3 Light. Er det bare stokken?

Link to comment
Share on other sites

Du sa du skulle skyte mye. I min bok er det 5-10000 skudd i året. Det betyr et løpsskifte i året. På Sauer skifter du løp selv på 20min og løpene i matchkvalitet er billige. På alle de andre må du levere rifla inn til børsemaker for å skifte løp. Der har du ingen garanti for at det blir gjort en god jobb eller på leveringstid.

 

Så det ikke før nå Torf, men vi har nok ikke helt like bøker, i min bok bli 500-1000 skudd i året mye, veldig mye.

Men med ny rigg, kanskje opp mot 500.

Link to comment
Share on other sites

Da var bunken med papirer levert våpenkontoret, som var like blid og hjelpsom som vanlig :)

 

Fortsatt flertall for å kjøpe ny Tikka T3, men det kan man jo ikke ta alvorlig... ;)

Også mange som mener jeg skal glemme hele greia, :shock: det er jo ikke noe morsomt.

Bygge om AZ'n hadde vært moro, men er redd det koster mer enn det smaker.

 

Slik det ser ut nå, heller det mest mot en ny Howa m/GRS i 6,5x55.

Har lest litt om dårlig presisjon med lettere kuler, er dette noe "alle" med Howa 6,5x55 opplever?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da bør havesyken være tilfredstilt en stund fremover.

"ny" Meopta Artemis 2000 3-12x50 dukket opp i posten i dag.

Denne var tiltenkt den nye Howa 6,5x55 GRS som er på vei i posten.

 

Men lurer heller på om jeg skal sette Artemis'n på AZ1900 og sette Meostar 3-12x56RD'n på Howa'n.

 

En "ny" Leupold VX3 1,75x6x32 er på vei, denne skal sitte på en "ny" Brno 502 som også er i postgang.

 

Lurer litt på hvordan jeg skal få "smuglet" alt dette i hus uten at regjeringa tilter...

 

Største problemet er at alt som heter skytebaner er stengt til langt utpå neste år :cry:

Link to comment
Share on other sites

Howa kom med to trinns sikring og låsing av sluttstykket for et par år siden, samme kom på Weatherby Vanguard i fjor så vidt jeg husker.

 

Ikke for å henge ut noen, men det er på sin plass med en liten oppdatering.

 

Howa kom med 3 pkt sikring i 2008. Den har som navnet sier 3 stillinger. Alt sikret og sluttstykke, midtstilling der en kan åpne bolten med sikret avtrekk og helt frem = BANG.

 

Wby Vanguard har 2 pkt sikring som ikke låser hevarm. Vanguard 2 har tilsvarende sikring Howa kom med i -08.

 

Du sa du skulle skyte mye. I min bok er det 5-10000 skudd i året.
Med 5000 runder i året og det er på normale baner er det vel vanskelig å slå en 223. Forskjellen i ammopriser mellom 6,5 og 223 er fort 3,-/smellen og med 5000 runder i året er det 3 nye piper for prisforkjellen i ammo - på tross av at en må kjøpe råemne å legge inn.

 

Ellers er det liten diskusjon angående en Sauers overlegne stilling her hjemme - grunnet det enorme tilbudet av deler og løp til dem

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...