Jump to content

skal bestille meg en CZ 455 THUMBHOLE... trenger tips-


poliq

Recommended Posts

Har som sagt tenkt å bestille meg ei CZ 455 med tommelhullsstokk (og varmint-løp), og er ute etter noen råd.

Første løpet blir i .17hmr, før jeg supplerermed .22lr og kanskje deretter .22wmr.

 

Skal montere lyddemper og kikkertsikte, men vet ikke hvor jeg bør kappe løpet? Om den blir fremtung og lang så er det ikke så veldig farlig, så lenge det ikke går utover presisjon og hastighet. Har i grunnen tenkt mes på å kappe det til 19", men er åpen for innspill her..! :)

 

E: bestiller kjapt et avtrekkersett fra yodave om jeg ikke liker det orginale!

 

Ellers tips til innskyting/bruk og stell, pussesett, oljer, reim og tofot taes i mot med stor takk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

takk, men har pløyd gjennom den bloggen tidligere, var vel slikt jeg kom fra til 19" løp...

så også en plass en kar som sa: "What ever you do, DON'T EVER SHOOT A 17 HMR. What ever you thought you knew about 22 rim fires, and loved about them, will be lost forever. It's like dumping your wife for Miss America"

Link to comment
Share on other sites

Hva med tiskudds magasin? Stikker dette upraktisk mye ut, eller går det greit?

 

Av ammo ser jeg flere anbefaler CCI Gamepoint. Kommer nok til å prøve denne på ender etc. Kanskje noe annet til predatorer det ikke er så farlig med kjøttet på? Hva til trening?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har CZ455 i kal 22 lr å 22 wmr og er steike fornøyd, den børsa blir brukt til rev å anna småpredatorer på sommern med 22 wmr løpet å resten av året blir det stort sett 22 lr-løpet til trening.

 

Jeg fikk med ti skuddsmag men de blir liggende i skapet, lange magasiner blir i veien å den flokken på 10 rev kommer jeg aldri til å oppleve :D

 

Jeg bruker CCI V-max i 22 wmr, flatere kulebane enn gamepointen.

Link to comment
Share on other sites

ok. kommer til å bestille fler løp etterhvert jeg også. Kanskje bedre med et tiskudds til 22lr til moroskyting på blink etc..!

 

flatere kulebane pga vekt? 17/20grain?

Hvordan er det med ekspansjon på den da?

Har tenkt å prøve å skyte and med den, men blir dumt å sprenge hele anda..! :(

 

Rifla er forresten bestillt, blir vel med en gamo 3-9x40 (til og begynne med), ase ultra, samt kappet på 48cm. (19") ;)

Link to comment
Share on other sites

22 wmr V-max er 30 grain og Gamepointen er 40 grain kuler hvis jeg ikke husker feil, er på jobb og da ligger utstyret låst inne hjemme, så noen må korrigere meg hvis jeg tar feil!;o) I tillegg mener jeg å huske at utgangen på V-max er noe høyere! Jeg skyter stort sett rev og det blir ikke mye høl, virker som at det blir bare "mos" et par tommer innenfor inngangshølet, kråke å lignende rakkere blir det gjennomskudd på. Jeg skøyt et par spyleveskedunker fulle av vann og den ene v-max kula berga hel og den andre var støv.

Den yngre garden er meget begeistret for 10 skuddsmagasina til plinking ja :D

Link to comment
Share on other sites

Ikke kapp 17hmr og 22wmr lenger ned enn 19", man trenger hastigheten disse siste cm gir i disse kalibrene. Bruk heller en lett modul demper som A-tec (med ekstra moduler) for å holde vekten nede.

I 22lr er minste lovlige løpslengde helt ok, og nesten en fordel om ikke balansen i våpenet blir ødelagt. (anbefaler en Alm heldemper løsning på 22lr, om man skal ha ett virklig hendig jaktvåpen).

Link to comment
Share on other sites

.17hmr-løpet blir i alle fall kappet til 19"/48cm.

Så en test hvor denne lengda faktisk ga (såvidt litt) høyere utgangshastighet enn orginallengda. :shock:

 

.22lr kommer nok mest til å bli brukt trening og moro, så blir ikke påspandert noen heldemping. Da er det nok større sjangs for at jeg kapper på samme lengde, for å få tilnærmet lik balanse. (eller bittelitt lenger...? ;))

 

Er vel om og gjøre å finne riktig patron til rett dyr.. :roll:

 

PS: Er man nødt til å tilhøre den yngre garden da, for å kunne synes at det er kjekt med større magasin? :) hehe.

Link to comment
Share on other sites

.17hmr-løpet blir i alle fall kappet til 19"/48cm.

Så en test hvor denne lengda faktisk ga (såvidt litt) høyere utgangshastighet enn orginallengda. :shock:

 

.22lr kommer nok mest til å bli brukt trening og moro, så blir ikke påspandert noen heldemping. Da er det nok større sjangs for at jeg kapper på samme lengde, for å få tilnærmet lik balanse. (eller bittelitt lenger...? ;))

 

Er vel om og gjøre å finne riktig patron til rett dyr.. :roll:

 

PS: Er man nødt til å tilhøre den yngre garden da, for å kunne synes at det er kjekt med større magasin? :) hehe.

 

Kappet min til 46,5 cm(17HMR) og er meget fornøyd med dette, vekt har ikke så mye og si for min del. Men det faktum at med lang pipe og demper(Hausken) har geværet en tendens til å snu seg på ryggen. .22LR løpet er i full lengde, men dette bruker jeg kun til trening så det er greit.

 

10-skudds magasin er litt ekkelt når du bærer børsa på ryggen. Vær obs på at utløseren til magasinet lett hekter seg i sekkereimer etc, jeg mista mitt 5-skudds slik... Har nå en tråd fra avtrekkerbøylen og i magasinet, finner ofte magasinet dinglende i denne.

 

Ammo: 20 grain FMJ fungere bra på rype i alle fall, 20 grain gamepoint laget mye skade synes jeg. Rypa kan flyge noen meter ved rein gjennomskyting med FMJ, derfor prøvde jeg gamepointen. Men heller litt leting enn halve rypebrystet borte med Gamepoint. Ellers anbefales TNT til Rev, uten at jeg har fått prøvd dette selv. Er sikker på at gamepointen vil fungere også. Noen har erfart at v-max ekspanderer for tidlig og derfor ikke når skikkelig inn i vitale organer.

 

Du må regne med at sluttstykket er noe tregt i starten, jeg polerte opp glideflatene da de så rimelig grov ut fra fabrikken og det ble bra. Yodave-kittet kan du bare bestille med en gang etter min mening. Blir veldig mye bedre avtrekk.

 

Hvis noen har en evolution-stokk er jeg interessert!! Finnes disse i Norge, eventuelt hvor får man disse billigst fra USA?

Link to comment
Share on other sites

Da er rifle, optikk og lyddemper sendt fra leverandør til min børsemaker. Har ingen aning om leveringstid, men håper jo på å få den til helga..! Gleder meg som bare det! Tror ikke ammoprisen kommer til å være det jeg tenker mest på når den kommer..! :)

 

Noen som har greie på ok plasser/tilbud å kjøpe ammo på nett?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...